Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Posseir un coneixement instrumental avançat de la llengua catalana i de la llengua espanyola. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Coneix i aplica les convencions ortotipogràfiques, les normes ortogràfiques i gramaticals i les regles de construcció dels textos escrits
Distingeix els errors ortotipogràfics, ortogràfics i gramaticals i la violació de les regles de construcció dels textos escrits
Coneix les diferències entre l’estàndard escrit i les altres varietats lingüístiques
Identifica els errors més comuns que es donen en el procés de transferència entre llengües per poder-los corregir
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció |
1.1. La llengua catalana
1.2. Registres, sociolectes i geolectes
1.3. Tipus de textos |
Tema 2. Vocabulari |
|
Tema 3. Plural |
|
Tema 4. Verbs (1): morfologia |
|
Tema 5. Verbs (2): règim i pronominals |
|
Tema 6. Perífrasis verbals |
|
Tema 7. Partícules compostes (1): cap, fins, com, locatives |
|
Tema 8. Partícules compostes (2): per |
|
Tema 9. Partícules simples (1): usos |
|
Tema 10. Partícules simples (2): canvi; caiguda; contactes |
|
Tema 11. Infinitiu (1): usos absoluts |
|
Tema 12. Infinitiu (2): substantivat |
|
Tema 13. Gerundi |
|
Tema 14. Ser i estar (1): locatius |
|
Tema 15. Ser i estar (2): amb adjectius i participis |
|
Tema 16. Pronoms relatius |
|
Tema 17. Pronoms febles |
|
Tema 18. Quantitatius |
|
Tema 19. Abstracció i intensitat (lo neutre) |
|
Tema 20. Fer i donar |
|
Tema 21. Concordances |
|
Tema 22. Compostos |
|
Tema 23. Doble negació |
|
Tema 24. Convencions gràfiques |
|
Annex: obres de referència |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
23 |
0 |
23 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
23 |
84 |
107 |
Treballs |
|
0 |
15 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
0 |
3 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació sobre el funcionament de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Plantejament i explicació dels temes |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Anàlisi, comentari i debat de casos concrets conflictius o dubtosos des del punt de vista normatiu. |
Treballs |
Ressenya de 4 llibres a escollir d'una llista. Els alumnes de les Terres de l'Ebre i del Maestrat, en comptes de fer les ressenyes, poden fer un treball sociològic sobre aquest tema: "Per què els parlants de les Terres de l'Ebre i del Maestrat tenen la consciència que parlen malament?" |
Descripció |
El professor està obert a atendre els alumnes, el temps que calgui, per les qüestions que considerin oportunes en relació amb la matèria tractada a l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova final |
50% |
Treballs |
|
Ressenya de 4 llibres (o treball sociològic alternatiu per als alumnes de les Terres de l'Ebre i del Maestrat) |
40% (10% cada ressenya; el treball val tot ell el 40%) |
Proves pràctiques |
|
2 proves pràctiques |
10% (cada prova pràctica val 5%) |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És obligatori presentar els treballs (sigui les 4 ressenyes, sigui el treball específic de les Terres de l'Ebre i el Maestrat) i totes les proves (les pràctiques i la final). Per a aprovar cal escriure correctament; per tant, si en un treball o en una de les proves (tant les pràctiques com la final) l'alumne escriu 2 o més faltes d'ortografia (entre les quals, sense que la llista estigui tancada, confondre el verb "haver" amb el pronom feble personal de 1a persona, el verb "venir" amb l'adverbi "bé", el verb "ser" amb el pronom feble personal de 3a persona, entre d'altres) o un error gramatical greu, suspèn tota l'assignatura. Els qui no superin la primera convocatòria o no s'hi presentin poden ser avaluats en la segona convocatòria. En aquesta segona convocatòria cal presentar igualment les proves pràctiques, els treballs i la prova escrita (examen). |
Bàsica |
Jordi BADIA; Núria BRUGAROLAS; Rafael TORNÉ; Xavier FARGAS, El llibre de la llengua catalana, 1997, Barcelona: Castellnou
Antoni M. BADIA I MARGARIT, Gramàtica de la llengua catalana, 1994, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi BRUGUERA, Diccionari de dubtes i dificultats del català, 2000, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi GINEBRA, Praxi lingüística III. Criteris gramaticals i d’estil, 2005 (en revisió), Tarragona: Universitat Rovira i Virgili
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 2009 (2a ed.), Barcelona: Edicions 62
-, Gramàtica normativa valenciana, 2006, València: Acadèmia Valenciana de la Llengua
Josep M. MESTRES; Joan COSTA; Mireia OLIVA; Ricard FITÉ, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 2008 (3a ed.), Barcelona / Vic: Universitat de Barcelona, Eumo
-, És a dir, http://www.esadir.cat, Barcelona: Corporació Catalana de Mitjans Audiovis
-, Enciclopèdia Catalana, http://www.enciclopedia.cat, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Josep RUIAX, Català complet (3 vol.), 1998, Moià: l'autor
Josep RUAIX, Observacions crítiques i pràctiques del català d'avui (2 vol.), 1994-1995, Moià: l'autor
Josep RUAIX, Punts conflictius del català. Deu estudis sobre normativa lingüística, 1989, Barcelona: Barcanova
Joan SOLÀ (director), Gramàtica del català contemporani , 2002, Barcelona: Empúries
Jordi de BOFARULL (director), Praxi lingüística I. Convencions , 1999 (en revisió), Tarragona: Universitat Rovira i Virgili
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Gramàtica del català actual, 1999, Barcelona: Edicions 62
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Questions bàsiques del català actual. Lèxic i semàntica. Fonètica i ortografia, 2001, Barcelona: Edicions 62
Joan BELTRAN; Josep PANISELLO , Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Benicarló: Onada
Joan SOLÀ, Sintaxi normativa: estat de la qüestió , 1994, Barcelona: Empúries
Joan ABRIL, Diccionari pràctic de qüestions gramaticals, 1997, Barcelona: Edicions 62
Albert PLA I NUALART, Això del català, 2010, Barcelona: Edicions 62
Joan SOLÀ, Parlem-ne. Converses lingüístiques, 1999, Barcelona: Empúries
Joaquim MALLAFRÈ, De bona llengua, de bon humor, 1994, Barcelona: Columna
Joan SOLÀ, La llengua, una convenció dialèctica, 1989, Barcelona: Columna
Gabriel BIBILONI, Llengua estàndard i variació lingüística, 1994, València: 3i4
Termcat, Manlleus i calcs lingüístics en terminologia, 2005, Vic: Eumo
Xavier RULL, La lexicalització de sigles: pautes i propostes, 2007, Llengua & Literatura, 18, p. 475-523
Josep LACREU, Manual d'ús de l'estàndard oral, 2000 (5a ed.), València: Institut Interuniversitari de Filologia
Xavier RULL, Aspectes socials i lingüístics dels manlleus (I i II), 2000, Llengua i Ús, 18 i 19
Abelard SARAGOSSÀ, Gramàtica valenciana raonada i popular: el fonaments, 2003, València: Tabarca
-, Documents de la Secció Filològica, I, 1990, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, II, 1992, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, III, 1996, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, IV, 2003, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
AADD, Problemàtica de la normativa del català, 1984, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|