Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AP2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AP3 |
Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana. |
|
AP4 |
Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit urbà, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar. |
|
AP5 |
Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria de planificació urbana, mediació social i resolució de conflictes urbans a un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
|
AP6 |
Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats en que ha participat l'antropologia urbana fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg urbà pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social. |
|
AP7 |
Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia urbana, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el rol de l'antropòleg urbà, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu. |
|
AP10 |
Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional. |
|
Recerca |
|
AR1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AR2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AR3 |
Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana. |
|
AR4 |
Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit urbà, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar. |
|
AR6 |
Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació urbana, mediació social i resolució de conflictes urbans en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret |
|
AR7 |
Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia urbana o en el disseny d'una recerca multidisciplinar. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC17 |
Capacitat de valorar i participar en el treball de grups i organitzacions. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura |
AP1 AP2 AP4 AP10 AR1 AR2 AR3 AR4
|
BC4 BC5
|
CC3 CC5
|
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic |
AP6 AP7 AR4 AR7
|
BC4 BC5
|
CC3
|
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina |
AP3 AP5 AP6 AR3 AR6
|
BC6 BC17
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
A. La lògica de la investigació en ciències socials |
|
Tema 1. Introducció: teoria, metodologia i tècniques |
- El treball científic
- Teoria. orientacions teòriques i conceptes
- Formulació d'hipòtesis i contrastació empírica
|
Tema 2. Marc teòric i formulació dels objectes d'estudi |
- Les teories com a formes d'interpretar la realitat social
- Problemes socials i objectes d'estudi
|
Tema 3. Qüestions conceptuals en l'ús de la metodologia qualitativa |
- Inducció, perspectiva holística, empatia, autoreflexivitat
- La complementarietat entre enfocaments qualitatiu i quantitatiu
|
B. Les tècniques de recollida de dades |
|
Tema 4. El treball de camp (1) |
- Delimitació realitat a observar
- Estudis de comunitat
- Planificació
|
Tema 5. El treball de camp (2) |
- L'accés al camp
- Les relacions de camp
- Identificació informants
|
Tema 6. El treball de camp (3) |
- L'observació participant
- El diari de camp
- Tecnologia: fotografies, gravacions
|
Tema 7. L'entrevista (1) |
- Preparació i accés als informants
- Tipus d'entrevistes
- Enregistrament i transcripció
- De l'entrevista al grup de discussió
|
Tema 8. L'entrevista (2) |
- El mètode biogràfic i les històries de vida |
Tema 9. La informació documental i les tècniques audiovisuals. |
- Tipologia del material documental: audiovisual, estadístic, d'arxiu, bibliogràfic...
- Ús de les dades secundàries
- Tècniques audiovisuals i treball de camp
|
C. Organització, anàlisi i presentació de dades |
|
Tema 10. Organitzar la informació: ordenació i codificació |
- El treball amb les dades: identificació, classificació, categorització i codificació.
- Emmagatmatzament i consulta de la informació
|
Tema 11. Anàlisi i tractament de les dades qualitatives |
- El procés i la tècnica d'anàlisi
- Validesa i fiabilitat: la triangulació
- Programes de tractament informàtic de les dades
|
Tema 12. Resultat de la recerca i presentació de dades |
- L'informe qualitatiu
- Tècnica, text, citacions, notes...
- Qúestions deontològiques
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
12 |
24 |
Treballs |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
24 |
24 |
48 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor. |
Treballs |
El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica. |
Resolució de problemes, exercicis |
Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
COMENTARI TEXTOS DEL DOSSIER: Aquesta assignatura disposa d’un dossier de vuit textos, entorn a temàtiques que corresponen al temari de l’assignatura. Els textos estaran a la disposició dels alumnes en l’espai virtual de moodle. Tres d’aquests vuit textos hauran de ser recensionats i comentats, sobre la base d’una sèrie de preguntes que seran proposades. Aquests comentaris hauran de ser entregats en dates concretes al llarg del curs. |
20% |
Presentacions / exposicions |
PARTICIPACIÓ A CLASSE I A L'ESPAI VIRTUAL |
10% |
Treballs |
PREPARACIÓ I ELABORACIÓ D'UNA ENTREVISTA PERSONAL:
Per tal de desenvolupar en la pràctica aquelles indicacions de cóm dur a terme una entrevista personal, cada alumne haurà de desenvolupar-ne una. Això vol dir, procedir a la selecció justificada d’un informant concret, identificar la temàtica sobre la que versarà l’entrevista, elaborar el guió d’entrevista, desenvolupar-la, grabar-la, transcriure-la i comentar-la. El contingut i forma de la prova serà explicada al principi del curs. Cada alumne haurà d’entregar aquesta pràctica, amb la transcripció i comentari en paper, així com la grabació feta en format digital. |
40% |
Resolució de problemes, exercicis |
PRÀCTIQUES D'OBSERVACIÓ SOBRE EL TERRENY:
L’objectiu de les pràctiques d’aquesta assignatura és posar en funcionament algunes de les tècniques que seran presentades en les classes teòriques, dins del marc d’una observació sobre el terreny. L’avaluació d’aquesta pràctica no es deriva de la mera assistència a les sessions que estan indicades en el programa, sinó en la participació activa de la preparació conjunta de la sortida de treball de camp. |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
, , ,
, , ,
|
BOURDIEU,
P.-CHAMBOREDON, J.-Cl.-PASSERON, J.-Cl. (1989), El oficio de sociólogo. Presupuestos epistemológicos. Madrid :
Siglo XXI. GARCÍA FERRANDO, M.-IBÁÑEZ, J.- ALVIRA, F.
(1986), El análisis de la realidad
social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Universidad. HAMMERSLEY, M.-ATKINSON, P. (1994), Etnografía. Métodos de investigación.
Barcelona: Paidós. PUJADAS, Joan Josep
(coord.)(2010), Etnografía.
Barcelona : Editorial UOC. TAYLOR, S. J. i BOGDAN, R. (1986), Introducción a los métodos cualitativos de
investigación. Buenos Aires: Paidós. |
Complementària |
|
ATKINSON, P.-COFFEY,
A.-DELAMONT, S.-LOFLAND, J.-LOFLAND, L. (eds.)(2001), Handbook of ethnography. Londres : Sage Publications.
BARLEY, N. (1989), El antropólogo inocente. Barcelona, Anagrama. GARCIA JORBA, J. M. (2000), Diarios de campo Madrid, CIS. GEERTZ, C. (1994), “’Desde el punto de vista
del nativo’: sobre la naturaleza del conocimiento antropológico”, a GEERTZ, C. Conocimiento local. Ensayos sobre la
interpretación de las culturas. Barcelona, Paidós: 73-90. GUASCH, O. (1997), Observación participante., Madrid, CIS. LLOBERA, J. R. (1990). “El trabajo de campo,
¿panacea antropológica o camisa de fuerza epistemológica?, a LLOBERA, J. R., La identidad de la antropología.
Barcelona: Anagrama, pp. 23-52. MALINOWSKI, B. (1975), “Confesiones de
ignorancia y fracaso” a LLOBERA, J. R., La
antropología como ciencia., Barcelona: Anagrama, pp. 129-139. PONS, I. (1993), Programación de la investigación social. Madrid, CIS. PUJADAS, J. J. (1992), El método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales.
Madrid, CIS.
SCHENSUL, Jean J.-LeCOMPTE, Margaret D.
(eds.) (1999), Ethnographer’s toolkit.
Walnut Creek : Altamira Press
Col.lecció de set llibres :
1.
Designing and conducting
ethnographic research
2.
Essential ethnographic
methods : observations, interviews and questionnaires
3.
Enhanced ethnographic
methods : audiovisual techniques, focused group interviews
4.
Mapping social networks,
spatial data and hidden populations
5.
Analyzing and interpreting
ethnographic data
6.
Researcher roles and research
partnerships
7.
Using ethnographic data :
interventions, public programming and public policy
VAN MAANEN, J. (1988). Tales of the Field. Chicago and London, The University of Chicago Press. VELASCO, H.-DÍAZ, A. (1997), La lógica de la investigación etnográfica.
Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Trotta WERNER, O. y SCHOEPFLE, G. M. (1987). Systematic Fieldwork. Newbury Park, Sage
Publications, 2 vols. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|