DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) SEMINARIO DE INTERVENCIÓN Y BUENAS PRÁCTICAS Código 12675112
Titulación
Migraciones y Mediación Social (2010)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
5 Obligatoria Segundo Único anual
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Dret Públic
Coordinador/a
PUIG CRUELLS, CARMINA
Correo-e carmina.puig@urv.cat
Profesores/as
PUIG CRUELLS, CARMINA
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura te com a objectiu principal orientar l'alumnat vers les diferents pràctiques que es porten a terme en l'àmbit de la immigració en diferents institucions, serveis i recursos tant de l'àmbit públic com de l'àmbit privat i arreu del territori català. Fer un seminari de "bones pràctiques" suposa introduir l'alumnat en l'entramat de la programació i acció que tingui com a finalitat facilitar la integració dels col·lectius immigrants a la societat i així conéixer d'aprop la gestació de determinades actuacions".

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  AC5 Capacitat d'interpretació i utilització dels textos jurídics i socials i capacitat de maneig de les diferents fonts (jurídiques, socials, demogràfiques...)
  AC6 Coneixement de les institucions, empreses, fundacions i altres entitats que financien investigació bàsica i aplicada.
  Profesionalizador
  AP1 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes vinculats amb les migracions i la mediació, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'han d'articular els diferents rols de tots els àmbits professionals que intervenen en l'abordatge del fet migratori.
  AP3 Adquisició d'un coneixement ampli del mercat de treball, per tal d'anar preparant l'alumne cap a la seva incorporació en aquest. Es tracta de preparar l'alumne, abans de la realització del practicum, en funció de les seves habilitats, background i preferències, per a una bona elecció de la institució on realitzar el practicum, per tal que la seva experiència l'encamini cap a la seva professionalització.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  AP8 Treballar de forma eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars.
  AP9 Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexes identificant-los, mediant i dissenyant estratègies de superació
  AP11 Combinar les dimensions temporal i espacial en l'explicació dels processos migratoris i comprendre la importància de les relacions espacials i la seva incidència en el fenomen migratori.
  Investigador
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AR3 Adquirir el coneixement i l'expreriència suficient per a saber dialogar amb els principals actors socials que intervenen en els processos migratoris (administració, empresa i societat civil), per tal de tenir en compte aquestes sensibilitats en el moment de dissenyar una recerca, que ha de ser socialment útil i rendible per a que sigui finançable.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Profesionalizador
  BP1 Habilitat i flexibilitat per solucionar problemes de la disciplina.
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP4 Capacitat de valorar i participar en el treball en grup.
  BP5 Comprendre el valor del seu coneixement per la comunitat (que inclou negocis i indústria).
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Investigador
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
  BR5 Habilitat per analitzar dades i resultats de recerca en un ambient canviant de la disciplina.
  BR8 Capacitat de treballar en equip.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desarrollo de procesos de incorporación al mundo del trabajo (cuenta de otros y/o emprendeduría) (Orientación profesional)
  CC7 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano/na y como profesional (Ciudadanía)

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Orientar l'estudiant en el coneixement de una bona pràctica pròpia, en tant que professional. També aprofundir en les bones pràctiques institucionals o comunitàries. AC6
AP4
AP11
BP3
BP5
BR5
CC3
CC4
CC5
Cercar, identificar i analitzar en la realitat social diferents pràctiques que siguin del seu interès AC2
AC5
AC6
AP1
AP3
AR1
BP3
BP5
BP6
BR4
BR5
BC1
CC3
CC4
CC5
CC6
Orientar a l'estudiant en l'adquisició habilitats per poder analitzar les seves pràctiques professionals o intervencions socials,programes i projectes de l'àmbit de les migracions AC1
AC2
AC6
AP1
AP4
AP11
BP1
BP3
BP5
BR5
CC5
CC6
Revisar i supervisar conjuntament amb l'estudiant i en el marc del grup, les diferents respostes socials, models d'intervenció social de diferents pràctiques professionals en l'àmbit de les migracions AC1
AC5
AP9
AR3
BP3
BP6
BR8
CC3
CC5
CC6
Possibilitar una formació que prepari actituds i habilitats per intervenir a nivell intercultural, en coordinació i treball en xarxa. AP8
BP3
BP4
BR8
BC1
CC7

Contenidos
tema Subtema
Elements presents en la bones pràctiques
Nivells d’anàlisi : macro –micro i meso
La comunicació i la relació intercultural



Mapa del operador social.

L'encontre amb l'altre
Gestió de les diferencies . La formació sobre un mateix. la descentració i presa de consciencia dels propis marcs de referència.

Descoberta del marc de referència del altre
Com construim una bona pràctica Segons àmbits d'actuació

Segons la construcció individual

Indicadors de bones pràctiques
Presentació i anàlisi de diferents àmbits d'intervenció social generadors de bones pràctiques Àmbit educatiu
Àmbit de la salud
Âmbits solidaris
Àmbit del treball i l'empresa
Àmbit social


Experiències que es desenvolupen en diferents contextos innovadors Context rural
Habilitats socials per a dones
Coneixement i difusió de les diferencies del fet religios

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
4 0 4
 
Seminarios
10 7 17
Presentaciones/exposiciones
38 10 48
Supervisión
10 13 23
Estudio de caso
10 8 18
 
Atención personalizada
15 0 15
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació del grup, dels objectius, del funcionament del seminari que acompanyarà als estudiants, dels continguts i la dinàmica de l'assignatura

Seminarios Orientació dels estudiants en l'anàlisi de diferents referències i actituds generadores de bones pràctiques.
Presentaciones/exposiciones Presentació de bones pràctiques per part dels estudiants
Supervisión Reflexió sobre la gestió de les diferencies . La formació sobre un mateix. La descentració i presa de consciencia dels propis marcs de referència.

Reflexió sobre la descoberta del marc de referència del altre
Estudio de caso Anàlisi de situacions o projectes d'intervenció. Anàlisi de models explicatius

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción
L'atenció personalitzada consistirà en atendre de forma individual o de petit grup. Organitzant de manera sistemàtica el material i que l'estudiant decideix presentar en les sessions de treball en el marc del seminari o estudi de casos. Per connectar amb la professora fer-ho via mail

Evaluación
  descripción Peso
Supervisión Presentació d'un treball escrit sobre els temes tractats en el contingut del curs.

Treball que contindrà elements d'autoreferència i anàlisi en tant que operador social.
50%
Estudio de caso Avaluació de les presentacions(casos) i de la participació activa en el debat que és generi

Treball sobre lectures de textos
25%





15 %
Otros

Assistència a les activitas i seminaris




10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica Cohen- Emerique, Margalif, Pour une approche interculturelle en travail social, 2009, Presses de l'EHESP
Escarbajal, Andrés, Interculturalidad, mediación y trabajo colaborativo, 2010, Narcea ediciones

Interculturalidad, mediación y trabajo colaborativo

http://books.google.es/books?id=UPyfLiEHfRUC&lpg=PA156&dq=mediaci%C3%B3n%20e%20interculturalidad%20libros&hl=ca&pg=PA10#v=onepage&q=mediaci%C3%B3n%20e%20interculturalidad%20libros&f=false

Bones pràctiques en la xarxa

http://www.tdr.cesca.es/TESIS_URL/AVAILABLE/TDX-0606106-120933//Mcivis_5de7_TreballCamp. Tesi sobre bones pràctiques en la xarxa

 

http://www.diba.es/bbp/cat/default.htm : És la fundació que recull bones pràctiques del món local

 

http://xarxaentitats.org/ : Banc de bones pràctiques ( experiències)

 

http://www.oidp.net/castella/v_III_bones.php  Es donen bases de les bones pràctiques

 

http://www.bil.localret.cat/banc-d-innovacio-local/bil_items_search?type=BonesPractiques

Pàgina que hi podeu trobar llistat de bones pràctiques reals amb detalls de tot tipus

http://www.observatoripalma.net/practicas/index.ct.html  LListat de bones pràctiques en el terreny de la immigració a Palma de Mallorca

http://www.e-migra.org  Molt bona – MOlta informació sobre bones pràctiques en immigració

http://www.inticien.eu/project_description  Web europea de bones pràctiques

 

Complementária

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
MEDIACIÓN Y RESOLUCIÓN DE CONFLICTOS/125221111

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
NEGOCIACIÓN Y DISEÑO DE PROYECTOS DE PROXIMIDAD/125221204
LA COMUNICACIÓN INTERCULTURAL/125221201

(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.