DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) COMUNICACIÓ EN SITUACIONS DE CRISI Codi 12725105
Ensenyament
Comunic. Política, Instit. i Corpor. en Entorns de Crisi i de Risc (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
OLIVEIRA DOS SANTOS, ANDREA
Adreça electrònica andrea.oliveira@urv.cat
Professors/es
OLIVEIRA DOS SANTOS, ANDREA
Web http://www.bidireccional.net
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura está enfocada a tratar los aspectos claves, tanto nivel teórico como práctico, de la comunicación de crisis en las organizaciones.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com de recerca
  AC2 Identificar, analitzar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC4 Diagnosticar i intervenir en les problemàtiques de la comunicació de risc i de crisi i dominar els processos, les tècniques i els instruments per a la seva anàlisi, gestió i avaluació en les organitzacions, empreses i institucions
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la comunicació política, institucional i corporativa
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dominar los conceptos y principios básicos de las crisis corporativas y comerciales desde el punto de vista de la comunicación, introduciendo en la terminología propia y en los procesos más utilizados para la acción comunicativa durante situaciones de crisis. AC1
Comprender la importancia de las estrategias preventivas y los mecanismos para gestionar los riesgos que afronta una organización por su posición, su mercado o su sociedad. AC2
BC3
Brindar al alumno una concepción global sobre la estrategia de comunicación de crisis, y Aprender las herramientas principales de la comunicación de crisis, así como sus aplicaciones a las diferentes situaciones (mercado, organización,…). AC4
BC2
BC3
BC4
BC5

Continguts
Tema Subtema
Definición y Gestión de la Comunicación de Crisis 1. El concepto de crisis.
2. Características, tipos y niveles de actuación en las crisis
3. La crisis desde la comunicación. Sus características
4. La comunicación como parte estratégica de la gestión de la crisis.
Issues Management y gestión de crisis 1. La importancia de prevenir las crisis.
2. La prevención de crisis. Preparación para las crisis
3. Issues Management y Gestión de Crisis

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 10 25
Resolució de problemes, exercicis
15 30 45
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de las diferentes actividades a realizar.
Sessió Magistral Exposición y debate de los principales conceptos, procesos y técnicas relacionadas con la gestión y comunicación de crisis.
Resolució de problemes, exercicis Realización de ejercicios prácticos vinculados con los conceptos teóricos expuestos en las sesiones magistrales.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Habrá un horario de tutorías para solucionar las dudas sobre los contenidos de la asignatura. El horario de tutoría se establecerá en la 1º sesión de la asignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Es obligatoria la asistencia al 80% de las sesiones teóricas. Se valorará también la participación y actitud. 10%
Resolució de problemes, exercicis Se realizarán ejercicios prácticos relacionados con los diferentes contenidos de la asignatura. Es obligatoria la asistencia a TODAS las sesiones de presentación y debate de los ejercicios prácticos. 90%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Se realizarán ejercicios de evaluación sobre los contenidos de la asignatura, ya sea a nivel teórico como práctico.


Fonts d'informació

Bàsica

Losada, J.C (2010): Comunicación de Crisis, UOC, Barcelona.

Mitroff, Ian y Pearson, Christine (1997): Cómo gestionar una crisis, Gestión 2000, Barcelona.

González Herrero, Alfonso (1998): Marketing preventivo, Bosch, Barcelona.

Complementària

Capriotti, Paul (2005):“La gestión comunicativa de las situaciones de crisis”, enCastillo, A. (coord.) (2005): Comunicación Organizacional: teorías y estudios (España), Málaga, Clave, 181-213.

Augustine, Norman (2000): “Managing the crisis you tried to prevent”, en AA.VV.: Crisis Management, Harvard Business School Press, pp. 1-31.

Coombs, W. Timothy (2000): “Crisis management: advantages of a relational perspective”, en Ledingham, J. y Bruning, S. (ed): Public Relations as relationship management, Lawrence Erlbaum, Mahwah (USA), pp 73-93.

Fearn-Banks, K. (1996): Crisis communications: a casebook approach, Lawrence Erlbaum, Mahwah (USA).

Fita, Jaume (1999): Comunicación en programas de crisis, Gestión 2000, Barcelona.

Fita, Jaume (2004): “Comunicación de Crisis”, en Losada, J.C. (coord): Gestión de la comunicación en las organizaciones, Ariel, Barcelona, 2004, pp. 193-216.

Lerbinger, O. (1997): The crisis manager, Lawrence Erlbaum, Mahwah (USA)

Marconi, Joe (1993): Crisis marketing, Probus, Chicago (USA).

Piñuel Raigada, José (1997): Teoría de la comunicación y gestión de las organizaciones, Síntesis, Madrid.

Seitel, Fraser (2002): Teoría y Práctica de las Relaciones Públicas, Prentice Hall, Madrid.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent