DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT DE PROJECTES D'INVESTIGACIÓ CIENTÍFICA Codi 12725112
Ensenyament
Comunic. Política, Instit. i Corpor. en Entorns de Crisi i de Risc (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
yolanda.tortajada@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura provee del conocimiento básico necesario para plantear proyectos de investigación en el ámbito de las ciencias sociales y más específicamente del estudio de los medios de comunicación y la comunicación social. A partir de una introducción general a la epistemología y las perspectivas de investigación, se realiza un repaso a los diferentes proyectos de investigación, a las fuentes de financiación, a la organitzación y planteamiento de propuestas y a los métodos más habituales especialmente en el campo del estudio del discurso y las narrativas. En el ámbito metodológico es una materia complementaria a la assignatura de Métodos de Investigación. Finalmente, durante las sesiones se expondran toda una serie de proyectos de investigación sobre conflictos políticos y territoriales, comunicación política, deporte y el problema del dopaje, la violencia de género y las representaciones en el cine español a modo de ejemplos vivos de investigaciones competitivas que se llevan a término.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com de recerca
  AC2 Identificar, analitzar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC4 Diagnosticar i intervenir en les problemàtiques de la comunicació de risc i de crisi i dominar els processos, les tècniques i els instruments per a la seva anàlisi, gestió i avaluació en les organitzacions, empreses i institucions
  Professionalitzador
  AP1 Crear i desenvolupar missatges de caràcter persuasiu que siguin eficaços, correctes i atractius per als diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i les tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
  Recerca
  AR1 Desenvolupar treballs de recerca d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge i la metodologia que s'utilitza per produir científicament
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprender y dominar los principios, los procedimientos y las técnicas necesarios para plantear y desarollar con éxito un proyecto complejo de investigación científica, como sería el caso de una tesis doctoral. AR1
BC1
BC4
BC6
CC3
CC4
CC6
Conocer y dominar los procedimientos y las técnicas de elaboración y publicación de textos de divulgación científica, sobre todo artículos académicos y comunicaciones orales AR1
BC3
BC4
BC6
CC1
CC3
CC4
Conocer y aplicar métodos de investigación en relación al análisis del texto y de los discursos en los medios de comunicación AC1
AC2
AC4
AP1
AR1
BC1
BC3
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. Epistemología y perspectivas de investigación
2. La investigación financiada: tipos de convocatorias y gestión de proyectos
3. Elaboración de una propuesta para el 7PM
4. Métodos de investigación: Análisis de contenido
5. Métodos de investigación: Frame análisis
6. Métodos de investigación: Análisis del discurso y análisis narrativo
7. Un proyecto sobre conflictos políticos y territoriales en España
8. Frame analysis en la radio matinal catalana.
9. La construcción social del problema del dopaje
10. El audiovisual español contemporáneo en el contexto transnacional.
11. Violencia de género en los medios audiovisuales. El falso empoderamiento de la mujer

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
21 42 63
Presentacions / exposicions
15 15 30
Treballs
0 46 46
 
Atenció personalitzada
0 10 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducción a los objetivos, los contenidos, las tareas y la evaluación de la asignatura
Sessió Magistral Explicación de los contenidos de la asignatura por parte del profesor. Lecturas complementarias recomendadas por el profesor.
Presentacions / exposicions Presentaciones de proyectos de investigación acabados o en curso, a cargo de los/las respectivos/as directores/as. Elaboración de reseñas valorativas por parte del alumnado
Treballs La evaluación continuada consta de 4 trabajos realizados por el estudiante.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Se proporcionará atención personalitzada mediante tutorías, destinada a guiar al estudiante en su proceso de elaboración del trabajo de fin de máster

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Cada estudiante deberá elaborar 4 trabajos. Cada uno equivale al 25% de la nota. Para ser evaluado/a cabe realizar todos los trabajos y entregarlos en las fechas establecidas 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Altheide, D. (1996). Qualitative media analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.

Castelló, E. (2008) Identidades mediáticas. Introducción a las teorías, métodos y casos. Barcelona: Ediuoc.

Creswell, J. W. (2009). Research Design: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.

Denzin, N. K. (1995). Messy Methods for Communication Research. Journal of Communication, 41(1), 134-189.

Denzin, N.K.  (2005) The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage.

Elster, J. (1990). El cambio tecnológico. Barcelona: Gedisa.

Fairclough, Norman (1995) Media Discourse. New York: Oxford University Press.

Fairclough, Norman (2001) Language and Power. Harlow: Pearson Education.

Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R. (2006). Metodología comunicativa crítica. Barcelona: Hipatia.

Herman, Luc and Vervaeck, Bart (2005) Handbook of Narrative Analysis. Lincoln and London: University of Nebraska Press.

Horst, Maja & Lolk Mette (2003) 'The Dramaturgical Need for Closure. Mass-mediated Stories of Risk'. Ppp, 223-241 in Riegert, Kristina (ed) News of the Other. Tracing Identity in Scandinavian Constructions of Eastern Baltic Sea Region. Nordicom. Göteborg.

Jensen, K.B., & Jankowski, N.W.  (1993). Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch.

Kohler, Catherine (1993) Narrative Analysis. London: Qualitative Research Methods Series. Sage.

Krippendorff, Klaus (2004) Content Analysis. An introduction to its methodology. London: Sage.

Otero, Edison (2006) 'El estado del arte en teoría de la comunicación. Un ejercicio kuhniano'. Ciencias sociales on-line, 3(1): 70-90.

Reese, Stephen D., Gandy, Oscar H. Jr. & Grant, August (2003) Framing Public Life. Perspectives on Media and our Understanding of the Social World. Mahwah, NJ: Laurence Erlbaum.

Riffe, D., Lacy, S. & Fico, F. (2008)  Analyzing media messages : using quantitative content analysis in researc. New York: Routlege.

Van Gorp, Baldwin (2007) 'The Constructionist Approach to Framing: Bridging Culture Back in'. Journal of Communication, 57(1): 60-78.

Wimmer, R., & Dominick, J. (2001). Introducción a la investigación de medios masivos de comunicación. México: International Thomson.

Wodak, Ruth (2001) 'Aspects of Critical Discourse Analysis', Zeitschrift für Angewandte Linguistik, 36, 5-31.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
FORMES I CONDICIONS DE LA DIVULGACIÓ CIENTÍFICA/12725111
MÈTODES I TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ EN COMUNICACIÓ/12725114

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent