DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) COMUNICACIÓ TURÍSTICA I CITYBRANDING Codi 12725201
Ensenyament
Comunic. Política, Instit. i Corpor. en Entorns de Crisi i de Risc (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
Adreça electrònica sunsi.huertas@urv.cat
Professors/es
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com de recerca
  AC3 Comprendre, analitzar i avaluar l'impacte de les tecnologies de la informació i de la comunicació, així com de les innovacions tecnològiques, en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en l’àmbit estratègic en la comunicació política, institucional i corporativa
  Professionalitzador
  AP1 Crear i desenvolupar missatges de caràcter persuasiu que siguin eficaços, correctes i atractius per als diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i les tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
  Recerca
  AR1 Desenvolupar treballs de recerca d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge i la metodologia que s'utilitza per produir científicament
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC8 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d’adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Es tracta d'una assignatura teòrica i pràctica que pretén aprofundir en el marketing, el branding i la comunicació dels territoris i les destinacions turístiques. Les institucions turístiques i els patronats han de realitzar nombroses tasques de marketing, promoció i comunicació per a donar a conèixer els territoris, les seves marques i els seus atractius turístics amb la finalitat d'aconseguir visitants i turistes que aportin riquesa i desenvolupament per a la destinació. Per això, l'objectiu de l'assignatura és aportar els coneixements teòrics i pràctics per a la preparació de professionals de la comunicació i del branding turístic. AC1
AC3
AP1
AR1
BC6
BC8
CC2
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
Bolc I: Marketing turístic.
Tema 1: Planificació estratègica del territori i de la destinació.
1.1. Fases o etapes de la planiticació.
1.2. Anàlisi de la situació.
1.3. Anàlisi dels objectius.
1.4. Disseny d'estratègies.
1.5. Formulació de l'estratègia competitiva.
Tema 2: Els estudis i la investigació: instruments claus per a la planificació. 2.1. Necessitat i finalitat de la investigació.
2.2. Tipus de recerques.
2.3. Mètodes quantitatius i qualitatius.
2.4. Quins aspectes s'han d'investigar en turisme?
2.5. Qui fa investigació de mercats en turisme?
2.6. Fonts estadístiques.
Tema 3: Els plans de marketing. 3.1. L'acció de marketing en la gestió pública.
3.2. Les Oficines Nacionals de Turisme.
3.3. Les entitats locals de turisme.
Bolc II: La marca de destinació.
Tema 4: Concepte de marca de destinació i de marca territori.
4.1. Els objectius del branding.
4.2. El posicionament de la marca.
4.3. Els models de construcció de les marques.
4.4. Els elements de la marca de destinació: el logo, el símbol, el eslògan i l'estratègia.
Tema 5: Els reptes de les marques de destinació. 5.1. Arquitectura de marca: la relació amb les marques subnacionals i supranacionals.
5.2. La percepció del consumidor.
Tema 6: La mesura de l'impacte de la marca de destinació. 6.1. Panels.
6.2. Omnibus.
6.3. Enquestes de satisfacció dels visitants.
Bloc III: La comunicació de les destinacions turístiques.
Tema 7: La publicitat turística.
7.1. La publicitat en turisme.
7.2. La planificació de les campanyes.
7.3. Control de l'impacte publicitari.
7.4. Pre test i post test de campanya.
Tema 8: Publicacions. 8.1. Necessitat d'informació i publicacions turístiques.
8.2. Tipus de publicacions més usuals en promoció turística.
Tema 9: Comunicació online de les destinacions. 9.1. Les pàgines web.
9.2. Web 2.0.: blogs, xarxes socials, wikis, etc.
Tema 10: Les relacions públiques turístiques. 10.1. Notes i comunicats de premsa.
10.2. Rodes de premsa.
10.3. Butlletins de notícies, culturals i d'actualitat.
10.4. Viatges de familiarització per periodistes i per agents de viatges.
10.5. Fires turístiques.
10.6. Work shops.
Tema 11: El pla de comunicació. 11.1. Concepte i elaboració.
11.2. La fitxa tècnica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
18 5 23
Fòrums de discussió
6 20 26
Presentacions / exposicions
9 20 29
Resolució de problemes, exercicis
6 25 31
Pràctiques a través de TIC
6 10 16
Pràctiques de camp/sortides
19 0 19
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Consisteixen bàsicament en la presentació de l'assignatura, de la planificació docent i en l'explicació dels conceptes bàsics que contindrà.
Sessió Magistral Es tracta de classes teòriques on la professora exposarà els continguts temàtics per a un aclariment dels conceptes i una millor comprensió de les lectures.
Fòrums de discussió La professora facilitarà lectures interessants sobre l'objecte d'estudi, que seran treballades pels alumnes i comentades a classe com a fòrums de discussió.
Presentacions / exposicions Els alumnes realitzaran tres visites a tres institucions turístiques de la Costa Daurada i posteriorment faran un treball pràctic com a conseqüència de la visita. Aquests treballs s'hauran d'exposar a classe davant els companys i la professora.
Resolució de problemes, exercicis Es plantejaran a classe casos i exercicis pràctics que els alumnes hauran de resoldre.
Pràctiques a través de TIC Com es tracta d'una assignatura de comunicació turística, les noves tecnologies juguen un paper molt important. Per això es faran anàlisi de llocs web, blogs, pàgines de xarxes socials, etc.
Pràctiques de camp/sortides Es visitaran tres institucions turístiques de la Costa Daurada, on ens explicaran les seves estratègies i accions comunicatives.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Pràctiques de camp/sortides
Descripció
Les pràctiques de camp/sortides implicarà la visita i el coneixement del funcionament d'institució de promoció turística. Amb posterioritat l'alumne/a farà un treball que exposarà a classe. Per a la seva realització rebrà atenció personalitzada de la professora. Igualment, per als exercicis pràctics o resolució de problemes que es faran a classe els alumnes rebran l'atenció personalitzada de la professora.

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de discussió Els alumnes faran unes lectures que s'hauran de comentar a classe. La seva participació i els seus comentaris seran avaluats per la professora.
Presentacions / exposicions Les 3 exposicions dels treballs que s'hauran de realitzar, resultants de les pràctiques de camp/sortides, seran avaluats.
Resolució de problemes, exercicis Els exercicis pràctics que es faran a classe també seran avaluats per la professora.
Pràctiques a través de TIC Les pràctiques d'anàlisi de webs també seran avaluades.
Pràctiques de camp/sortides Els alumnes realitzaran tres treballs com a conseqüència d'unes visites a patronats de turisme de la Costa Daurada.
Altres

L'assignatura s'avaluarà de forma continuada. No hi haurà cap prova o examen. Ponderació de l'avaluació: El 50% de la nota de l'assignatura serà la mitjana dels tres treballs que s'exposaran a classe. L'altre 50% de la nota de l'assignatura serà la mitjana de les notes dels fòrums de discussió, la resolució de problemes i exercicis i les pràctiques a través de TICs.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

De San Eugenio, J. (Ed.) (2009). Manual de Comunicació Turística. Girona: Documenta Universitària.


Morgan, N.; Pritchard, A. & Pride, R.(2004). Destination branding. Creating the unique destination proposition. Oxford: Elsevier.


WTO (2009). Handbook on Tourism Destinations Branding. Madrid: WTO & ETC.

Fernández Cavia, J., & Huertas, A. (2009). City brands and their communication through websites: Identification of problems and proposals for improvement. En: Torres & Gascó (Eds.), Information Communication Technologies and City Marketing: Digital Opportunities for Cities around the World. Hershey: IGI Global.

Huertas, A. y Fernández Cavia, J. (2006). Las marcas ciudad y su análisis a través de la web. Actas del Congreso Citymarketing 2006.

Huertas, A.; Pritchard, A. & Morgan, N. (2010). Place-making or place branding. Case studies of Catalonia and Wales. En:  G. Ashworth & M. Kavaratzis (eds.), Towards effective place branding. London: Edward Elgar.

Kotler, P. et al. (1993). Marketing Places. Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States and Nations. NY: The Free Press.

Complementària

Aaker, D. (1991). Managing Brand Equity. New York: Free Press.

 

Anholt, S. (2009). Why National Image Matters. En: WTO, Handbook on Tourism Destinations Branding. Madrid: WTO/ETC.http://www.etc-corporate.org/market-intelligence/reports-and-studies.html

 

Baker, B. (2007). Places: The New Brand Frontier. En: Total Destination Management. Consulted in: www.DestinationBranding.com

 

Blain, C., Levy, S.E. & Brent Ritchie, J.R. (2005). Destination Branding: Insights and Practices from Destination Management Organizations. En: Journal of Travel Research, vol.43, p.328-38.

Kotler, P. et al. (1993). Marketing Places. Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States and Nations. NY: The Free Press.

Kotler, P. et al. (1993). Marketing Places. Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States and Nations. NY: The Free Press.

Olins, W. (2002). Branding the nation: the historical context. En: Morgan, N. et al. Destination Branding: Creating the unique destination proposition, (pp.17-25). Oxford: Butterworth-Heinemann.

http://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=7M3nSklMBn4C&oi=fnd&pg=PP8&dq=Destination+branding&ots=_eyYlmhxho&sig=iYhKTWqRT0wjJoRJmyeTXyth9Po#v=onepage&q=&f=false

 

Pritchard, A. & Morgan, N. (2001). Culture, identity and representation. Marketing Cymru of Wales?. En:  Tourism Management, vol. 22, p.167-179.

 

Ritchie, B. & Ritchie, R. (1998). The Branding of Tourism Destination: Past Achievements and Future Trends. En: Destination Marketing: Scope and Limitations. Reports of 48th Congress, p. 89-116. St-Gall: AIEST.


Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent