Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Conèixer els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com de recerca |
|
AC3 |
Comprendre, analitzar i avaluar l'impacte de les tecnologies de la informació i de la comunicació, així com de les innovacions tecnològiques, en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en l’àmbit estratègic en la comunicació política, institucional i corporativa |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Crear i desenvolupar missatges de caràcter persuasiu que siguin eficaços, correctes i atractius per als diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i les tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants |
|
Recerca |
|
AR1 |
Desenvolupar treballs de recerca d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge i la metodologia que s'utilitza per produir científicament |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
|
BC8 |
Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d’adaptació a les noves situacions |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CC5 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania) |
Objectius |
Competències |
Es tracta d'una assignatura teòrica i pràctica que pretén aprofundir en el marketing, el branding i la comunicació dels territoris i les destinacions turístiques.
Les institucions turístiques i els patronats han de realitzar nombroses tasques de marketing, promoció i comunicació per a donar a conèixer els territoris, les seves marques i els seus atractius turístics amb la finalitat d'aconseguir visitants i turistes que aportin riquesa i desenvolupament per a la destinació. Per això, l'objectiu de l'assignatura és aportar els coneixements teòrics i pràctics per a la preparació de professionals de la comunicació i del branding turístic. |
AC1 AC3 AP1 AR1
|
BC6 BC8
|
CC2 CC4 CC5
|
Tema |
Subtema |
Bolc I: Marketing turístic.
Tema 1: Planificació estratègica del territori i de la destinació. |
1.1. Fases o etapes de la planiticació.
1.2. Anàlisi de la situació.
1.3. Anàlisi dels objectius.
1.4. Disseny d'estratègies.
1.5. Formulació de l'estratègia competitiva. |
Tema 2: Els estudis i la investigació: instruments claus per a la planificació. |
2.1. Necessitat i finalitat de la investigació.
2.2. Tipus de recerques.
2.3. Mètodes quantitatius i qualitatius.
2.4. Quins aspectes s'han d'investigar en turisme?
2.5. Qui fa investigació de mercats en turisme?
2.6. Fonts estadístiques. |
Tema 3: Els plans de marketing. |
3.1. L'acció de marketing en la gestió pública.
3.2. Les Oficines Nacionals de Turisme.
3.3. Les entitats locals de turisme. |
Bolc II: La marca de destinació.
Tema 4: Concepte de marca de destinació i de marca territori. |
4.1. Els objectius del branding.
4.2. El posicionament de la marca.
4.3. Els models de construcció de les marques.
4.4. Els elements de la marca de destinació: el logo, el símbol, el eslògan i l'estratègia.
|
Tema 5: Els reptes de les marques de destinació. |
5.1. Arquitectura de marca: la relació amb les marques subnacionals i supranacionals.
5.2. La percepció del consumidor. |
Tema 6: La mesura de l'impacte de la marca de destinació. |
6.1. Panels.
6.2. Omnibus.
6.3. Enquestes de satisfacció dels visitants. |
Bloc III: La comunicació de les destinacions turístiques.
Tema 7: La publicitat turística. |
7.1. La publicitat en turisme.
7.2. La planificació de les campanyes.
7.3. Control de l'impacte publicitari.
7.4. Pre test i post test de campanya. |
Tema 8: Publicacions. |
8.1. Necessitat d'informació i publicacions turístiques.
8.2. Tipus de publicacions més usuals en promoció turística. |
Tema 9: Comunicació online de les destinacions. |
9.1. Les pàgines web.
9.2. Web 2.0.: blogs, xarxes socials, wikis, etc. |
Tema 10: Les relacions públiques turístiques. |
10.1. Notes i comunicats de premsa.
10.2. Rodes de premsa.
10.3. Butlletins de notícies, culturals i d'actualitat.
10.4. Viatges de familiarització per periodistes i per agents de viatges.
10.5. Fires turístiques.
10.6. Work shops. |
Tema 11: El pla de comunicació. |
11.1. Concepte i elaboració.
11.2. La fitxa tècnica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
18 |
5 |
23 |
Fòrums de discussió |
|
6 |
20 |
26 |
Presentacions / exposicions |
|
9 |
20 |
29 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
6 |
25 |
31 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
10 |
16 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
19 |
0 |
19 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Consisteixen bàsicament en la presentació de l'assignatura, de la planificació docent i en l'explicació dels conceptes bàsics que contindrà. |
Sessió Magistral |
Es tracta de classes teòriques on la professora exposarà els continguts temàtics per a un aclariment dels conceptes i una millor comprensió de les lectures. |
Fòrums de discussió |
La professora facilitarà lectures interessants sobre l'objecte d'estudi, que seran treballades pels alumnes i comentades a classe com a fòrums de discussió. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes realitzaran tres visites a tres institucions turístiques de la Costa Daurada i posteriorment faran un treball pràctic com a conseqüència de la visita. Aquests treballs s'hauran d'exposar a classe davant els companys i la professora. |
Resolució de problemes, exercicis |
Es plantejaran a classe casos i exercicis pràctics que els alumnes hauran de resoldre. |
Pràctiques a través de TIC |
Com es tracta d'una assignatura de comunicació turística, les noves tecnologies juguen un paper molt important. Per això es faran anàlisi de llocs web, blogs, pàgines de xarxes socials, etc. |
Pràctiques de camp/sortides |
Es visitaran tres institucions turístiques de la Costa Daurada, on ens explicaran les seves estratègies i accions comunicatives. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Descripció |
Les pràctiques de camp/sortides implicarà la visita i el coneixement del funcionament d'institució de promoció turística. Amb posterioritat l'alumne/a farà un treball que exposarà a classe. Per a la seva realització rebrà atenció personalitzada de la professora.
Igualment, per als exercicis pràctics o resolució de problemes que es faran a classe els alumnes rebran l'atenció personalitzada de la professora. |
|
|
Descripció |
Pes |
Fòrums de discussió |
Els alumnes faran unes lectures que s'hauran de comentar a classe. La seva participació i els seus comentaris seran avaluats per la professora. |
|
Presentacions / exposicions |
Les 3 exposicions dels treballs que s'hauran de realitzar, resultants de les pràctiques de camp/sortides, seran avaluats. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Els exercicis pràctics que es faran a classe també seran avaluats per la professora. |
|
Pràctiques a través de TIC |
Les pràctiques d'anàlisi de webs també seran avaluades. |
|
Pràctiques de camp/sortides |
Els alumnes realitzaran tres treballs com a conseqüència d'unes visites a patronats de turisme de la Costa Daurada. |
|
Altres |
L'assignatura s'avaluarà de forma continuada. No hi haurà cap prova o examen. Ponderació de l'avaluació: El 50% de la nota de l'assignatura serà la mitjana dels tres treballs que s'exposaran a classe. L'altre 50% de la nota de l'assignatura serà la mitjana de les notes dels fòrums de discussió, la resolució de problemes i exercicis i les pràctiques a través de TICs. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
De San Eugenio, J. (Ed.) (2009). Manual de Comunicació Turística. Girona: Documenta Universitària. Morgan, N.; Pritchard, A. & Pride, R.(2004). Destination branding.
Creating the unique destination proposition. Oxford: Elsevier.
WTO (2009). Handbook on Tourism Destinations Branding. Madrid: WTO & ETC.
Fernández Cavia, J., & Huertas, A. (2009).
City brands and their
communication through websites: Identification of problems and proposals for
improvement. En: Torres & Gascó (Eds.), Information
Communication Technologies and City Marketing: Digital Opportunities for Cities
around the World. Hershey: IGI Global. Huertas, A. y
Fernández Cavia, J. (2006). Las marcas ciudad y su análisis a través de la web.
Actas del Congreso Citymarketing 2006. Huertas,
A.; Pritchard, A. & Morgan, N. (2010). Place-making or place branding. Case
studies of Catalonia and Wales. En: G. Ashworth & M. Kavaratzis (eds.), Towards effective place branding. London: Edward Elgar. Kotler, P.
et al. (1993). Marketing Places.
Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States and Nations.
NY: The Free Press. |
Complementària |
|
Aaker, D. (1991). Managing Brand Equity.
New York:
Free Press. Anholt, S. (2009). Why National Image Matters.
En: WTO, Handbook on Tourism Destinations
Branding. Madrid: WTO/ETC.http://www.etc-corporate.org/market-intelligence/reports-and-studies.html Baker, B. (2007). Places: The New Brand
Frontier. En: Total Destination Management. Consulted in: www.DestinationBranding.com Blain, C., Levy, S.E. & Brent Ritchie, J.R.
(2005). Destination Branding: Insights and Practices from Destination
Management Organizations. En: Journal of Travel
Research, vol.43, p.328-38.
Kotler, P.
et al. (1993). Marketing Places.
Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States and Nations.
NY: The Free Press.
Kotler, P.
et al. (1993). Marketing Places.
Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States and Nations.
NY: The Free Press.
Olins, W.
(2002). Branding the nation: the historical context. En: Morgan, N. et al. Destination Branding: Creating the unique
destination proposition, (pp.17-25). Oxford:
Butterworth-Heinemann. http://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=7M3nSklMBn4C&oi=fnd&pg=PP8&dq=Destination+branding&ots=_eyYlmhxho&sig=iYhKTWqRT0wjJoRJmyeTXyth9Po#v=onepage&q=&f=false Pritchard, A. & Morgan, N. (2001). Culture,
identity and representation. Marketing Cymru of Wales?. En: Tourism
Management, vol. 22, p.167-179. Ritchie, B. & Ritchie, R. (1998). The
Branding of Tourism Destination: Past Achievements and Future Trends. En: Destination Marketing: Scope and Limitations.
Reports of 48th Congress, p. 89-116. St-Gall: AIEST.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|