DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) COMUNICACIÓ INSTITUCIONAL I GESTIÓ DE LA VIOLÈNCIA SOCIAL Codi 12725204
Ensenyament
Comunic. Política, Instit. i Corpor. en Entorns de Crisi i de Risc (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa Primer Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica marta.selva@urv.cat
yolanda.tortajada@urv.cat
Professors/es
SELVA MASOLIVER, MARTA
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura trata aborda la manera en que la sociedad y las instituciones generan y dan respuesta a la violencia y, especialmente, se pregunta por el papel que juega la comunicación en estos procesos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com de recerca
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
En esta asignatura trataremos de analizar las causas y las consecuencias de la violencia en nuestras sociedades e instituciones. Con ella obtendréis habilidades teóricas, conceptuales y analíticas para el estudio de diversos tipos de violencia y de cómo los afronta la sociedad, a fin de contribuir a la prevención misma de esa violencia. AC1
CC3

Continguts
Tema Subtema
VIOLENCIA



Definición y tipos de violencia. Violencia mediatizada.
GESTIÓN SOCIAL DE LA VIOLENCIA SOCIAL EN LAS INSTITUCIONES TOTALES
¿Qué es una institución total? La prisión como institución total? La gestión diaria de una prisión. El papel de la comunicación en las prisiones.
PREVENCIÓN DE LA VIOLENCIA. UN ESTUDIO DE CASO: LA VIOLENCIA DE GÉNERO EN ESPAÑA, SU REGULACIÓN POLÍTICA Y SUS PRÁCTICAS SOCIALES.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 8 16
Debats
10 10 20
Treballs
0 48 48
 
Atenció personalitzada
0 2 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de los temas. Vinculación entre temas. Resumen de la sesión anterior.
Sessió Magistral Exposición por parte de la profesora de los conceptos vinculados a cada tema.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Ejercicios prácticos de aplicación de los conceptos estudiados.
Debats Debates en grupo acerca de los temas introducidos.
Treballs Realización de los trabajos que forman parte de la evaluación.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Las tutorias se solicitaran por correo-e con 24h. de antelación. Durante el período efectivo de realización de la asignatura, se establecerá una hora semanal de tutoria.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral ASISTENCIA a las sesiones presenciales, participación activa en los DEBATES, resolución de casos prácticos en el aula 40% de la nota
Treballs TRABAJO DE CURSO (30% de la nota) diseño y realización de un trabajo individual, cuyo tema se pactará en tutoría, sobre los contenidos de la asignatura y/o su aplicación
ANÁLISIS DE VIOLENCIA MEDIATIZADA (30% de la nota) análisis del discurso de la representación mediática de la violencia
60% de la nota
Altres

La evaluación se compone de 3 tipos de actividades. Para aprobar hay que realizarlas todas.

100% (30+30+40)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Altheide, D. L. (2003). Notes Towards A Politics Of Fear. Journal for Crime, Conflict and the Media 1(1), 37-54.

Arendt, H. (2005). Sobre la violencia. Madrid: Alianza.

 

Goffman, E. (1980). Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu.

 

Goffman, E. (1987). Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires: Amorrortu.

 

Kellner, D. (2008). Guys and Guns Amok. Domestic Terrorism and School Shootings fronm the Oklahoma City Bombing to the Virginia Tech massacre. Boulder CO: Paradigm Publishers.

 

Kellner, D. (2010). Cinema Wars: Hollywood Film and Politics in the Bush-Cheney Era. Chichester, West Sussex, U.K. ;Malden, MA : Wiley-Blackwell. 

 

OMS (2002) Informe mundial sobre la violencia y la salud: resumen. Washington DC: Organización Panamericana de la Salud-OMS.

 

Sanmartín. J.; Grisolía, J.S.; Grisolía, S. (Eds.) (1998) Violencia, televisión y cine. Barcelona: Ariel-Centro Reina Sofía para el Estudio de la Violencia.?

 

?Sen, A. (2007). Identidad y violencia. La ilusión del destino. Capellades: Katz.

 

Tilly, C. (2007). Violencia colectiva. Barcelona: Hacer. 

 

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Altheide, D. L. (2003). Notes Towards A Politics Of Fear. Journal for Crime, Conflict and the Media 1(1), 37-54. Arendt, H. (2005). Sobre la violencia. Madrid: Alianza. Goffman, E. (1980). Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu. Goffman, E. (1987). Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires: Amorrortu. Kellner, D. (2008). Guys and Guns Amok. Domestic Terrorism and School Shootings fronm the Oklahoma City Bombing to the Virginia Tech massacre. Boulder CO: Paradigm Publishers. Kellner, D. (2010). Cinema Wars: Hollywood Film and Politics in the Bush-Cheney Era. Chichester, West Sussex, U.K. ;Malden, MA : Wiley-Blackwell. OMS (2002) Informe mundial sobre la violencia y la salud: resumen. Washington DC: Organización Panamericana de la Salud-OMS. Sanmartín. J.; Grisolía, J.S.; Grisolía, S. (Eds.) (1998) Violencia, televisión y cine. Barcelona: Ariel-Centro Reina Sofía para el Estudio de la Violencia.? ?Sen, A. (2007). Identidad y violencia. La ilusión del destino. Capellades: Katz. Tilly, C. (2007). Violencia colectiva. Barcelona: Hacer.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent