DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PERIODISME I CRÍTICA MUSICAL Codi 12745103
Ensenyament
Música com a Art Interdisciplinari (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Filologies Romàniques
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.tamarit@urv.cat
Professors/es
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol enfocar l’univers del periodisme musical des de diferents punts de mira. A més a més d’endinsar-se en una anàlisi morfològica valorativa del llenguatge periodístic escrit (0,5 crèdits), i d'establir unes nocions bàsiques sobre cos i comunicació (1 crèdit), es proposen dos tallers pràctics: crear un programa de televisió (“magazine” sobre temes artístics interdisciplinaris lligats a la música,2,5 crèdits) i taller de crítica musical aplicada a la música clàssica en general i a l’òpera en particular (1 crèdit).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Coneix amb solvència les principals característiques, conceptes i àmbits de la activitat musical i la seva dimensió interdisciplinària
  AC2 Maneja amb rigor de les diferents metodologies i eines d'anàlisi del fet sonor
  AC3 Coneix els estils artístics i el seu paral.lelisme amb la història de la música i el seu entroncament en les arts que mantenen una relació privilegiada amb ella.
  AC9 Té capacitat per utilitzar mètodes actualitzats d'altres disciplines humanístiques i socials, com ara, la filosofia, la sociologia, l'antropologia, la història, l'escenografia o el disseny artístic com a eines auxiliars
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Assolir eines bàsiques per manipular els diferents recursos televisius AC1
AC3
BC6
Establir les bases i una terminologia bàsica per definir el llenguatge corporal, en relació a la comunicació AC9
BC3
CC3
Assolir un lèxic i una terminologia bàsica a més a més d'eines analítiques aplicables a la crítica musical AC1
AC2
BC3
BC4
CC4

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1. TALLER DE TELEVISIÓ

Introducció als gèneres periodístics televisius – com parlar de música a la televisió

El taller es proposa introduir els alumnes del Màster en el llenguatge audiovisual i periodístic a través d'un taller de televisió. S'exploraran així formats televisius adients per a la comunicació de continguts musicals, així com les claus de producció, realització i guió d'aquests formats. Es treballarà específicament l'entrevista com a gènere periodístic i televisiu.

1. El llenguatge audiovisual. Plató de televisió I (descripció funcionament)
2. Gèneres periodístics i formats televisius: l'entrevista. Plató de televisió II (aproximació a la realització multicàmera)
3. El guió televisiu. La producció. Plató de televisió III (enregistrament i visionat)
Bloc 2 LLENGUATGE PERIODÍSTIC I QÜESTIONS D'IDEOLOGIA EN LA CRÍTICA MUSICAL A partir de l’anàlisi del lèxic utilitzat habitualment en la crítica musical i del llenguatge periodístic en general es tractarà de fer visibles possibles mecanismes recurrents quecontribueixen a l'emergència d'elements ideològics en el discurs crític musical. Es treballarà també a partir d'exercicis destinats a assolir una comprensió del discurs escrit per categories morfològiques.
Bloc 3 COMUNICACIÓ: EL DISCURS DEL COS Es tractarà d'analitzar i assimilar conceptes bàsics sobre llenguatges no verbals, per aplicar-los a la comunicació audiovisual. Des del gest a l'articulació i la dicció, la projecció de la veu, la impostació i les seves característiques tímbriques i el seu poder per comunicar diferents missatges fins a la implicació i la coordinació motriu global, es mirarà de trobar possibles consonàncies i dissonàncies entre el contingut del discurs i el missatge de tots els mecanismes externs a ell que l'acompanyen. Tanmateix, ferem un intent d'aplicar aquesta anàlisi a la crític escrita.
Bloc 4 TALLER DE CRÍTICA D'ÒPERA El taller proposarà, a partir de la projecció en DVD d'una òpera concreta i el dossier preparatori que l'acompanyarà, la confecció a l'aula i per escrit d’una crítica. Un cop fet l'esborrany individualment es tractarà de treballar en petits grups primer sobre els models, establir debat en una posada en comú i extraure'n conclusions i unes pautes bàsiques pràctiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
20 40 60
Pràctiques a través de TIC
25 25 50
Pràctiques a laboratoris
1 0 1
 
Atenció personalitzada
5 5 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Marc teòric amb pluja d'idees i propostes d'intervenció a l'aula
Sessió Magistral Sessió magistral amb comentaris sobre audició i audiovisuals enregistrats
Pràctiques a través de TIC Pràctiques relacionades amb el periodisme musical
Pràctiques a laboratoris Pràctiques de realització i producció d'un programa televisiu al Plató

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada, prèvia cita per correu electrònic i seguiment individualitzat de treballs relacionats amb l'assignatura o possibles línies d'investigació properes a la matèria.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Introducció i presentació dels tallers i les sessions magistrals 5%
Sessió Magistral Sessions magistrals per sintetitzar les diferents pràctiques i tallers 20%
Pràctiques a través de TIC Ús de l'espai moodle per al taller de crítica musical i per participar en els fòrums. 25%
Pràctiques a laboratoris Taller de televisió 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica CASTILLO, M., , Televisión y lenguaje audiovisual, IORTV, Madrid, 2004
HILLIARD, R.L. , Escribir para radio, televisión y nuevos medios., International Thompson, México. 2001
THOMPSON. R, El lenguaje del plano, IORTV , Madrid, 2002
SALÓ, G. , ¿Qué es eso del formato?, Gedisa, Barcelona, 2003
FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, M., , La influencia del montaje en el lenguaje audiovisual, Ediciones Libertarias-Prodhufisa, Madrid, 1987
RADIGALES, J., Mozart a Barcelona. Recepció operística (1798-2006), Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 2006
SOLARINO, C, Cómo hacer televisión, Catedra, Madrid, 2000

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRACTICUM/12745104


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent