Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Coneix amb solvència les principals característiques, conceptes i àmbits de la activitat musical i la seva dimensió interdisciplinària |
|
AC2 |
Maneja amb rigor de les diferents metodologies i eines d'anàlisi del fet sonor |
|
AC3 |
Coneix els estils artístics i el seu paral.lelisme amb la història de la música i el seu entroncament en les arts que mantenen una relació privilegiada amb ella. |
|
AC9 |
Té capacitat per utilitzar mètodes actualitzats d'altres disciplines humanístiques i socials, com ara, la filosofia, la sociologia, l'antropologia, la història, l'escenografia o el disseny artístic com a eines auxiliars |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Objectius |
Competències |
Assolir eines bàsiques per manipular els diferents recursos televisius |
AC1 AC3
|
BC6
|
|
Establir les bases i una terminologia bàsica per definir el llenguatge corporal, en relació a la comunicació |
AC9
|
BC3
|
CC3
|
Assolir un lèxic i una terminologia bàsica a més a més d'eines analítiques aplicables a la crítica musical |
AC1 AC2
|
BC3 BC4
|
CC4
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1. TALLER DE TELEVISIÓ
Introducció als gèneres periodístics televisius – com parlar de música a la televisió
|
El taller es proposa introduir els alumnes del Màster en el llenguatge audiovisual i periodístic a través d'un taller de televisió. S'exploraran així formats televisius adients per a la comunicació de continguts musicals, així com les claus de producció, realització i guió d'aquests formats. Es treballarà específicament l'entrevista com a gènere periodístic i televisiu.
1. El llenguatge audiovisual. Plató de televisió I (descripció funcionament)
2. Gèneres periodístics i formats televisius: l'entrevista. Plató de televisió II (aproximació a la realització multicàmera)
3. El guió televisiu. La producció. Plató de televisió III (enregistrament i visionat)
|
Bloc 2 LLENGUATGE PERIODÍSTIC I QÜESTIONS D'IDEOLOGIA EN LA CRÍTICA MUSICAL |
A partir de l’anàlisi del lèxic utilitzat habitualment en la crítica musical i del llenguatge periodístic en general es tractarà de fer visibles possibles mecanismes recurrents quecontribueixen a l'emergència d'elements ideològics en el discurs crític musical. Es treballarà també a partir d'exercicis destinats a assolir una comprensió del discurs escrit per categories morfològiques. |
Bloc 3 COMUNICACIÓ: EL DISCURS DEL COS |
Es tractarà d'analitzar i assimilar conceptes bàsics sobre llenguatges no verbals, per aplicar-los a la comunicació audiovisual. Des del gest a l'articulació i la dicció, la projecció de la veu, la impostació i les seves característiques tímbriques i el seu poder per comunicar diferents missatges fins a la implicació i la coordinació motriu global, es mirarà de trobar possibles consonàncies i dissonàncies entre el contingut del discurs i el missatge de tots els mecanismes externs a ell que l'acompanyen. Tanmateix, ferem un intent d'aplicar aquesta anàlisi a la crític escrita. |
Bloc 4 TALLER DE CRÍTICA D'ÒPERA |
El taller proposarà, a partir de la projecció en DVD d'una òpera concreta i el dossier preparatori que l'acompanyarà, la confecció a l'aula i per escrit d’una crítica. Un cop fet l'esborrany individualment es tractarà de treballar en petits grups primer sobre els models, establir debat en una posada en comú i extraure'n conclusions i unes pautes bàsiques pràctiques. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Pràctiques a través de TIC |
|
25 |
25 |
50 |
Pràctiques a laboratoris |
|
1 |
0 |
1 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Marc teòric amb pluja d'idees i propostes d'intervenció a l'aula |
Sessió Magistral |
Sessió magistral amb comentaris sobre audició i audiovisuals enregistrats |
Pràctiques a través de TIC |
Pràctiques relacionades amb el periodisme musical |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques de realització i producció d'un programa televisiu al Plató |
|
Descripció |
Atenció personalitzada, prèvia cita per correu electrònic i seguiment individualitzat de treballs relacionats amb l'assignatura o possibles línies d'investigació properes a la matèria.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Introducció i presentació dels tallers i les sessions magistrals |
5% |
Sessió Magistral |
Sessions magistrals per sintetitzar les diferents pràctiques i tallers |
20% |
Pràctiques a través de TIC |
Ús de l'espai moodle per al taller de crítica musical i per participar en els fòrums. |
25% |
Pràctiques a laboratoris |
Taller de televisió |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
CASTILLO, M., , Televisión y lenguaje audiovisual, IORTV, Madrid, 2004
HILLIARD, R.L. , Escribir para radio, televisión y nuevos medios., International Thompson, México. 2001
THOMPSON. R, El lenguaje del plano, IORTV , Madrid, 2002
SALÓ, G. , ¿Qué es eso del formato?, Gedisa, Barcelona, 2003
FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, M., , La influencia del montaje en el lenguaje audiovisual, Ediciones Libertarias-Prodhufisa, Madrid, 1987
RADIGALES, J., Mozart a Barcelona. Recepció operística (1798-2006), Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 2006
SOLARINO, C, Cómo hacer televisión, Catedra, Madrid, 2000
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|