Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Coneix amb solvència les principals característiques, conceptes i àmbits de la activitat musical i la seva dimensió interdisciplinària |
|
AC3 |
Coneix els estils artístics i el seu paral.lelisme amb la història de la música i el seu entroncament en les arts que mantenen una relació privilegiada amb ella. |
|
AC6 |
Reconeix el valor de les manifestacions artístiques populars que integren el panorama actual, les seves particularitats, problemàtica i projecció social |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
Fer un recorregut per la dramatúrgia medieval, sempre fonamentada en el seu suport melòdic, i analitzar els distints gèneres i subgèneres i els espais en què aquests es van desenvolupar. Tot plegat, mitjançant exemples textuals i audiovisuals i amb l’assistència a alguns dels espectacles tradicionals que han conservat l’esperit d’aquell teatre.
|
AC3
|
|
|
Situar l’activitat dramàtica medieval en el context melòdic que la presidia. De fet, això que anomenem teatre medieval va ser fonamentalment cantat, particularment en les nostres latituds, com es mostra clarament en l’única pervivència al món d’autèntic espectacle tardomedieval que es representa encara a l’interior d’una església: la Festa d’Elx, així com altres romanalles tradicionals d’arrel medieval com el Cant de la Sibil•la mallorquí i els recitats amb cantilena d’algunes restes passionístiques (Processó de Verges, Processó dels Dolors de Mieres) o nadalenques. |
AC1
|
|
|
Analitzarem el drama litúrgic o eclesiàstic en l’origen de la teatralitat medieval cantada en gregorià (amb alguna reelaboració polifònica durant el renaixement), i el paper de la música en l’espectacle urbà de tema religiós (Nativitat i Epifania, Passió i Resurrecció, Pentecosta, Assumpció i Hagiografia), amb especial atenció als espectacles d’origen medieval que han perviscut fins als nostres dies, especialment el Misteri d’Elx, el Cant de la Sibil•la i la Passió. |
AC6
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. “Teatre”, espectacle, performance. Una qüestió a debat. L’Edat Mitjana i la teatralitat difusa.
2. La Teatralitat religiosa: El drama litúrgic i la Resurrecció de Crist. Trops i farciments: el Quem quaeritis.
La cerimònia de la Visitatio Sepulchri i el mercader d’ungüents: de la celebració a l’espectacle.
Victimae paschali laudes i “Peregrins” d’Emaús.
3. El drama escolar: Sponsus.
4. Nadal i Redempció. De l’Ordo Prophetarum, a l’Ordo Stellae. De la Sibil•la Eritrea a la Sibil•la Tiburtina.
5. L’ Ordo Representationis Adae (c. 1150) i la Representación o Auto de los Reyes Magos (c. 1200).
6. Manifestacions teatrals profanes. Entreteniment i diversió en la societat romànica. Condemna i rehabilitació del joglar. Adam de la Halle i el Jeu de Robin et Marion (c. 1282).
7. La festa popular. Llibertats de Desembre. Dignitats efímeres: Bisbetó i Reis de Rialles. L’Asinorum Festa o festivitat de l’Ase. L’Officium Lusorum i la Festa dels Folls.
8. El Drama de la Passió: de la representació unitària (plaça) a la cíclica (església). La ciutat en el temple: grans espectacles de les Catedrals.
9. L’Assumpció: La Representació assumpcionista de Tarragona (1388) el Misteri de la Seu de València (1425). El Misteri d’Elx (c.1475).
10. La Dansa Macabra. Orígens i context. La irrupció de la Mort en l’espectacle medieval. Coreografia i iconografia.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
2 |
3 |
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
16 |
0 |
16 |
Sessió Magistral |
|
20 |
0 |
20 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació programa i bibliografia |
Pràctiques de camp/sortides |
Assistència a la representació de la Passió i Processó de Verges (Empordà), dijous 5 d'abril 2012 |
Sessió Magistral |
Exposició del programa |
Treballs |
redacció d'un treball a partir del que hem vist |
|
Descripció |
El professor atendrà les consultes dels estudiants en l'horari previst. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques de camp/sortides |
Assistència guiada a la Processó de Verges la nit del Dijous Sant. |
50% |
Treballs |
Escrit en el qual l'estudiant aplicarà els coneixements impartits a l'anàlisi de la pràctica. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
|
AA.DD. (1996), Formes
teatrals de la tradició medieval, Barcelona, Institut del Teatre.
Eva Castro ed. (1997),
Teatro medieval. El drama litúrgico, Barcelona, Crítica. * Richard Donovan (1958), The Liturgical Drama in Medieval Spain, Toronto: IPMS. * Maricarme Gómez
Muntané (2001), La
música medieval en España, Kassel, Ed.Reichenberger (Col. De Musica, 6). -------- (2009), “El drama litúrgico”, en Maricarmen
Gómez ed., Historia de la música en
España e Hispanoamerica, 1: De los
orígenes hasta c. 1470, pp. 77-124, Madrid-México, Fondo de Cultura
Económica. * Ferran Huerta
ed. (1976), Teatre Bíblic, Barcelona,
Barcino (ENC, 109-110), pp. 101-118. * Francesc Massip, Teatre
religiós medieval als PPCC, Barcelona, Edicions 62, 1984. --------,
El Teatro Medieval, Barcelona, Montesinos, 1992. -------,
Història del Teatre Català, 1: Dels orígens a 1800, Tarragona, Arola
editors, 2007. Miguel Ángel Pérez Priego ed. (2009), Teatro
Medieval, Madrid, Cátedra. * Josep Romeu i Figueras (1994-1995), Teatre català antic, 3 vols., a cura de
F.Massip-P.Vila, Barcelona, Curial - Institut del Teatre. * A.Rossich/A.Serrà/P.Valsalobre eds., El teatre
català dels orígens al segle XVIII, Kassel, Ed.Reichenberger, 2001.
|
Complementària |
|
* aa.dd. (1999), El teatre
popular a l’Edat Mitjana i el Renaixement, Barcelona, Institut del Teatre. Maricarme Gómez
Muntané (1996-97), El Canto de la Sibila I. León y Castilla
II. Cataluña y Baleares (Madrid, Alpuerto). Maricarmen Gómez Muntané &
Francesc Massip(2010), El Misteri d’Elx- Misterio de Elche. València,
Tirant lo Blanch. * Francesc Massip, La Festa d’Elx i els
misteris medievals europeus (Alacant, Diputació / Ajuntament d’Elx: Colección
Patrimonio, 1991). --------,
La monarquía en escena, Madrid 2003. -------,
Història del Teatre Català, 1: Dels orígens a 1800, Tarragona, Arola
editors, 2007. --------,
A cos de rei. Festa cívica i espectacle
del poder reial a la Corona d’Aragó, Valls, Cossetània 2010. * Francesc
Massip & Maricarmen Gómez Muntané (1986), Món i Misteri de la Festa d’Elx [I.] Consueta 1709 [facsímil] [II.] Consueta 1709, Estudi
crític del text [III.] Consueta 1709.
Estudi crític de la música (Valencia, Generalitat). * F.Massip & Lenke Kovács, El baile: conjuro ante la
muerte. Presencia de lo macabro en la danza y la fiesta popular, Ciudad
Real, cioff-inaem 2004.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|