DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MARC ESCÈNIC I DRAMATÚRGIA MUSICAL A L'EDAT MITJANA Codi 12745202
Ensenyament
Música com a Art Interdisciplinari (2010)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Adreça electrònica francesc.massip@urv.cat
Professors/es
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura consisteix en un recorregut pel teatre medieval i el seu component melòdic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Coneix amb solvència les principals característiques, conceptes i àmbits de la activitat musical i la seva dimensió interdisciplinària
  AC3 Coneix els estils artístics i el seu paral.lelisme amb la història de la música i el seu entroncament en les arts que mantenen una relació privilegiada amb ella.
  AC6 Reconeix el valor de les manifestacions artístiques populars que integren el panorama actual, les seves particularitats, problemàtica i projecció social
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Fer un recorregut per la dramatúrgia medieval, sempre fonamentada en el seu suport melòdic, i analitzar els distints gèneres i subgèneres i els espais en què aquests es van desenvolupar. Tot plegat, mitjançant exemples textuals i audiovisuals i amb l’assistència a alguns dels espectacles tradicionals que han conservat l’esperit d’aquell teatre. AC3
Situar l’activitat dramàtica medieval en el context melòdic que la presidia. De fet, això que anomenem teatre medieval va ser fonamentalment cantat, particularment en les nostres latituds, com es mostra clarament en l’única pervivència al món d’autèntic espectacle tardomedieval que es representa encara a l’interior d’una església: la Festa d’Elx, així com altres romanalles tradicionals d’arrel medieval com el Cant de la Sibil•la mallorquí i els recitats amb cantilena d’algunes restes passionístiques (Processó de Verges, Processó dels Dolors de Mieres) o nadalenques. AC1
Analitzarem el drama litúrgic o eclesiàstic en l’origen de la teatralitat medieval cantada en gregorià (amb alguna reelaboració polifònica durant el renaixement), i el paper de la música en l’espectacle urbà de tema religiós (Nativitat i Epifania, Passió i Resurrecció, Pentecosta, Assumpció i Hagiografia), amb especial atenció als espectacles d’origen medieval que han perviscut fins als nostres dies, especialment el Misteri d’Elx, el Cant de la Sibil•la i la Passió. AC6

Continguts
Tema Subtema
1. “Teatre”, espectacle, performance. Una qüestió a debat. L’Edat Mitjana i la teatralitat difusa.

2. La Teatralitat religiosa: El drama litúrgic i la Resurrecció de Crist. Trops i farciments: el Quem quaeritis.
La cerimònia de la Visitatio Sepulchri i el mercader d’ungüents: de la celebració a l’espectacle.
Victimae paschali laudes i “Peregrins” d’Emaús.

3. El drama escolar: Sponsus.

4. Nadal i Redempció. De l’Ordo Prophetarum, a l’Ordo Stellae. De la Sibil•la Eritrea a la Sibil•la Tiburtina.

5. L’ Ordo Representationis Adae (c. 1150) i la Representación o Auto de los Reyes Magos (c. 1200).

6. Manifestacions teatrals profanes. Entreteniment i diversió en la societat romànica. Condemna i rehabilitació del joglar. Adam de la Halle i el Jeu de Robin et Marion (c. 1282).

7. La festa popular. Llibertats de Desembre. Dignitats efímeres: Bisbetó i Reis de Rialles. L’Asinorum Festa o festivitat de l’Ase. L’Officium Lusorum i la Festa dels Folls.

8. El Drama de la Passió: de la representació unitària (plaça) a la cíclica (església). La ciutat en el temple: grans espectacles de les Catedrals.

9. L’Assumpció: La Representació assumpcionista de Tarragona (1388) el Misteri de la Seu de València (1425). El Misteri d’Elx (c.1475).

10. La Dansa Macabra. Orígens i context. La irrupció de la Mort en l’espectacle medieval. Coreografia i iconografia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
 
Pràctiques de camp/sortides
16 0 16
Sessió Magistral
20 0 20
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació programa i bibliografia
Pràctiques de camp/sortides Assistència a la representació de la Passió i Processó de Verges (Empordà), dijous 5 d'abril 2012
Sessió Magistral Exposició del programa
Treballs redacció d'un treball a partir del que hem vist

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà les consultes dels estudiants en l'horari previst.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques de camp/sortides Assistència guiada a la Processó de Verges la nit del Dijous Sant. 50%
Treballs Escrit en el qual l'estudiant aplicarà els coneixements impartits a l'anàlisi de la pràctica. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

AA.DD. (1996), Formes teatrals de la tradició medieval, Barcelona, Institut del Teatre.



Eva Castro ed. (1997), Teatro medieval. El drama litúrgico, Barcelona, Crítica.

* Richard  Donovan (1958), The Liturgical Drama in Medieval Spain, Toronto: IPMS.

* Maricarme Gómez Muntané (2001), La música medieval en España, Kassel, Ed.Reichenberger (Col. De Musica, 6).

--------  (2009), “El drama litúrgico”, en Maricarmen Gómez ed., Historia de la música en España e Hispanoamerica, 1: De los orígenes hasta c. 1470, pp. 77-124, Madrid-México, Fondo de Cultura Económica.

* Ferran Huerta ed. (1976), Teatre Bíblic, Barcelona, Barcino (ENC, 109-110), pp. 101-118.

* Francesc Massip, Teatre religiós medieval als PPCC, Barcelona, Edicions 62, 1984.

--------, El Teatro Medieval, Barcelona, Montesinos, 1992.

-------, Història del Teatre Català, 1: Dels orígens a 1800, Tarragona, Arola editors, 2007.

Miguel Ángel Pérez Priego ed. (2009), Teatro Medieval, Madrid, Cátedra.

* Josep Romeu i Figueras (1994-1995), Teatre català antic, 3 vols., a cura de F.Massip-P.Vila, Barcelona, Curial - Institut del Teatre.

* A.Rossich/A.Serrà/P.Valsalobre eds., El teatre català dels orígens al segle XVIII, Kassel, Ed.Reichenberger, 2001.


Complementària

* aa.dd. (1999), El teatre popular a l’Edat Mitjana i el Renaixement, Barcelona, Institut del Teatre.

Maricarme Gómez Muntané (1996-97), El Canto de la Sibila I. León y Castilla II. Cataluña y Baleares

(Madrid, Alpuerto).

Maricarmen Gómez Muntané & Francesc Massip(2010), El Misteri d’Elx- Misterio de Elche. València, Tirant lo Blanch.

* Francesc Massip, La Festa d’Elx i els misteris medievals europeus (Alacant, Diputació / Ajuntament d’Elx: Colección Patrimonio, 1991).

--------, La monarquía en escena, Madrid 2003.

-------, Història del Teatre Català, 1: Dels orígens a 1800, Tarragona, Arola editors, 2007.

--------, A cos de rei. Festa cívica i espectacle del poder reial a la Corona d’Aragó, Valls, Cossetània 2010.

* Francesc Massip & Maricarmen Gómez Muntané (1986), Món i Misteri de la Festa d’Elx [I.] Consueta 1709 [facsímil] [II.] Consueta 1709, Estudi crític del text  [III.] Consueta 1709. Estudi crític de la música (Valencia, Generalitat).

* F.Massip & Lenke Kovács, El baile: conjuro ante la muerte. Presencia de lo macabro en la danza y la fiesta popular, Ciudad Real, cioff-inaem 2004.


Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent