DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) GENÈTICA MOLECULAR I ENGINYERIA GENÈTICA Codi 13214112
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
SEGUÉS PIQUÉ, TERESA
Adreça electrònica teresa.segues@urv.cat
noemi.gonzalez@urv.cat
laura.baselga@urv.cat
Professors/es
SEGUÉS PIQUÉ, TERESA
GONZÁLEZ ABUÍN, NOEMÍ
BASELGA ESCUDERO, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant Organització de la informació en la seqüència del DNA. Coneixements bàsics de la tecnologia del DNA recombinant i aplicacions. Genoma eucariòtic.Bases genètiques del càncer. Accés a la informació. Aspectes ètics, econòmics i socials derivats de l'ús de la informació genètica i de les noves tècniques biomèdiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Apreciar la complexitat i diversitat dels organismes a través de l'estudi de les seves molècules, cèl·lules i processos fisiològics, la seva genètica i evolució.
 A11 Ser capaç d'apreciar la potencialitat i la velocitat dels canvis en Bioquímica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp bioquímic.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Conéixer com està organitzada la informació al genoma nuclear eucariòtic i prendre consciència de les liminitacions dels nostres coneixements i de la velocitat dels canvis
Comprendre el significat biològic dels processos de reparació i recombinació del DNA i la seva importància en l'evolució dels genomes
Conèixer les eines bàsiques de la tecnologia del DNA recombinant, de la clonació molecular i de la construcció de genoteques
Prendre consciència que descobriments en genètica molecular han fet possible el desenvolupament de la tecnolohgia del DNA recombinant
Ser capaç de discutir sobre la importància de mecanismes epigenètics que poden modular l'expresió del missatge de la seqüència del DNA. Coneixer que la metilació del DNA pot ser influenciada per factors ambientals com la dieta.
Comprendre com els oncògens són capassos d'iniciar creixement tumoral.
Ser capaç de discutir sobre els potencials efectes de mutacions en funció del lloc específic de la seqüència del DNA en el qual es produeixen
 A11 Conéixer com està organitzada la informació al genoma nuclear eucariòtic i prendre consciència de les liminitacions dels nostres coneixements i de la velocitat dels canvis
Conèixer les eines bàsiques de la tecnologia del DNA recombinant, de la clonació molecular i de la construcció de genoteques
Prendre consciència que descobriments en genètica molecular han fet possible el desenvolupament de la tecnolohgia del DNA recombinant
Ser capaç de discutir sobre la importància de mecanismes epigenètics que poden modular l'expresió del missatge de la seqüència del DNA. Coneixer que la metilació del DNA pot ser influenciada per factors ambientals com la dieta.
Comprendre que els avanços en genètica molecular i en biotecnologia són fonamentals pels avanços en biomedicina.
Discutir les implicacions ètiques, econòmiques i socials del coneixement del genoma humà i de les noves eines biotecnològiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Troba la solució adequada
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. Informació genètica en el temps i en l'espai. Objectius de l'assignatiua.
2. Significat biològic de la reestructuració de la informació del DNA in vivo: sistemes de reparació i recombinació.
3. Metilació del DNA en eucariotes. Epigenètica. Factors ambientals poden afectar el grau de metilació. Experiments que indiquen l'existència d'herècia ambiental.
4. Metilació del DNA en procariotes. Experiments d'Arber. Tipus i propietats dels enzims de restricció i modificació.
5. Enginyeria genètica. Enzims en la tecnologia del DNA recombinant. Enzims de restricció tipus II. Fragments de restricció com a marcadors de malalties genètiques. Mapa genètic de restricció.
6. Clonació molecular en E. coli. Inserts. Vectors derivats de plàsmids i fags. Cèl.lules hoste bacterianes. Selecció de recombinants. Algunes aplicacions de la tècnica de PCR. Introducció de gens en animals i plantes.
7. Genoteques de DNA genòmic. Genoteques de cDNAs. Screening de genoteques i de biblioteques d'expressió.
8. El genoma eucariotic. Evolució dels gens. Importància evolutiva de l'existència dels introns. Gens ortòlegs, paràlegs i "non-orthologous gene displacement". Pseudogens. Famílies de gens. Gens "amagats". Com podem definir "gen"?
9. Com està organitzada la informació a la seqüència del DNA? Seqüències repetides en tàndem i disperses. DNA altament i moderadament repetitiu. Utilització de DNA repetiu en la tècnica d'identificació d'individus i investigació de paternitat.
10. Macroorganització dels genomes d'Animals, Plantes i Protoctists: mides dels genomes. Número de cromosomes, de gens, d'introns. Precentatges de DNA repetitiu. La paradoxa del valor C. Genòmica comparada com a eina per l'estudi de l'evolució.
11. Bases genètiques del càncer. Oncògens. Gens promotors de tumors. Retrovirus amb i sense oncògen. Protooncògens cel.lulars. Gens supresors de tumors. Defectes en els sistemes de reparació del DNA, defectes en els sistemes de metilació. El gen TP53: cicle cel.lular apoptosi i creixement tumoral
12. Genoma humà i biomedicina. Interaccions entre gens i entre gens i ambient. Medicina i genòmica. Terapies de les malalties genètiques. Farmacogenòmica. Anàlisi de la traducció gènica.
13. Aspectes ètics, econòmics i socials de la nova biotecnologia i les eines mèdiques derivades del coneixement de l'estudi del genoma humà

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A10
A11
2 2 4
Sessió Magistral
A10
A11
25 0 25
Seminaris
A10
A11
B2
15 30 45
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B2
6 18 24
Debats
C5
2 1 3
Pràctiques a laboratoris
A10
A11
12 24 36
Atenció personalitzada
A10
A11
B2
C5
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A10
A11
3 3 6
Proves pràctiques
A10
A11
B2
1 1 2
Proves orals
A11
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció, descrita al tema 1
Sessió Magistral Sessions d'exposició de coneixements actuals i plantejament de preguntes per tal d'obtenir respostes diversificades dels estudiants
Seminaris Respostes a un questionari en funció de diversos articles i bibliografia sumistrada pel professor. Debat sobre les diferents respostes
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes PBL, a travès d'hipotètics problemes reals, per a la resolució dels quals és necessari l'accès a bases de dades bioinformàtiques (TIC) en anglès
Debats Sobre aspectes ètics, econòmics i socials de les tècniques basades en el coneixement del genoma humà i la nova Biotecnologia (Bioètica)
Pràctiques a laboratoris Tècniques d'obtenció de DNA racopmbinant
Realització d'una clonació molecular senzilla

Atenció personalitzada
Descripció
Per favor demaneu hora en acabar la classe, per tal de fer coincidir les agendes. També a travès del mail: teresa.segues@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A10
A11
Preguntes de resposta concreta i/oproblemes o exercicis a resoldre 55
Seminaris
A10
A11
B2
Preguntes de resposta concreta i/oproblemes o exercicis a resoldre 15
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B2
Cercar les eines necessaries per fer experiments d'enginyeria genètica 10
Pràctiques a laboratoris
A10
A11
Avaluació de les pràctiques de laboratori 20
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria sera el dia que indiqui la guia docent o que la Facultat anuncii.

Consistirà en un exàmen final que inclourà totes les parts de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Watson J.D. et al., BIOLOGÍA MOLECULAR DEL GEN, 5a. ed. Editorial Médica Panamericana, 2005

Micklos D.A., et. al., DNA SCIENCE, A FIRST COURSE, 2nd ed. Cold Spring Harbor Laboratory Press, 2003

Lewin B., GENES X, 10th edition Oxford University Press, 2010

Lesk A.M., INTRODUCTION TO BIOINFORMATICS, 2nd edition. Oxford University Press, 2005

Primose S.B. and Twyman R.M., PRINCIPLES OF GENE MANIPULATION AND GENOMICS, 7th ed. Blackwell Publishing, 2006

 

 

  • Kreuzer H., Massey A. RECOMBINANT DNA AND BIOTECHNOLOGY 2nd ed, American Society Microbiology, 2001 (1555811760).
  • Watson J.D. et. al. RECOMBINANT DNA. W. H. Freeman, 1992.
  • Watson J. D. et al. MOLECULAR BIOLOGY OF THE GENE 5th ed,. Benjamin Cummings, 2003.
  • Strachan T.,  Read A.P. HUMAN MOLECULAR GENETICS (3rd ed), Garland Science Publishing, 2003.
  • Passarge E., COLOUR  ATLAS OF GENETICS 3erd ed Thieme Medical Pub, 2005 (1588903362) setembre 2005.
  • Cummings M. R. HUMAN HEREDITY PRINCIPLES AND ISSUES Books/Cole Publishing 6th ed, 2003.
  • Singer M., Berg P. GENES Y GENOMAS, UNA PERSPECTIVA CAMBIANTE. Omega, 1993.
  • McConkey E.H., HOW THE HUMAN GENOME WORKS. Jones and Barlett Publishers, 2004.
  • Primose S.B., Twyman R.M. GENOMICS, APPLICATIONS IN HUMAN BIOLOGY. Blackwell Pub. 2004.
  • Al Moodle de l'assignatura hi ha  múltiples enllaços a bibliografia

         BioRom 2009 (2009) “Ayudas al aprendizaje de la Bioquímica, Biotecnología y Biología Molecular” DL: MA-867-2004.

 

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Els seminaris, i també les classes estan dissenyats en un sistema força participatiu. Es molt útil l'assistència a classe
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent