DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MALALTIES DEL SISTEMA IMMUNOLÒGIC Codi 14012043
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
3 1.5 1.5 Troncal Cinquè Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
Adreça electrònica cristobalmanuel.richart@urv.cat
josep.pujol@urv.cat
francesc.vidal@urv.cat
juan.domenech@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
ramon.fontova@urv.cat
merce.hernandez@urv.cat
jesusmiguel.lopez@urv.cat
mariateresa.auguet@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
cristobal.anez@urv.cat
simonamihaela.iftime@urv.cat
Professors/es
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
PUJOL MONTCUSÍ, JOSE ANTONIO
VIDAL MARSAL, FRANCISCO
DOMENECH CALVET, JUAN
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
FONTOVA GARROFÉ, RAMON
HERNÁNDEZ GONZÁLEZ, MERCÈ
LÓPEZ DUPLA, JESÚS MIGUEL
AUGUET QUINTILLÀ, MARIA TERESA
MARIMON CORTES, FRANCESC
AÑEZ SIMON, CRISTOBAL
IFTIMIE ., SIMONA MIHAELA
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer les malalties relacionades els trastorns del sistema immunològic. L’assignatura agrupa síndromes multisistèmics amb una base etiopatogènica d’origen autoimmunitari. Queden incloses malalties reumàtiques d’origen no traumàtic, metabòlic o degeneratiu.

Competències
Codi  
A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
A4 Fer una orientació diagnòstica
A5 Establiment d’un pla d’actuació
A6 Registre de les troballes
A17 Principis generals de la investigació del pacient
A18 Proves de diagnòstic del laboratori
A20 Investigació clínica
A22 Fàrmacs
A31 Cures i tractaments en situacions agudes
A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
A47 Terapèutica
B2 Comunicació amb els pacients i familiars
B16 Raonament clínic
B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
B19 Creativitat i enginy
B20 Capacitat de prioritzar

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
MEDICINA: 1. Conèixer la clasificació de les principals malalties autoimmunitàries i enumerar-les. A46
MEDICINA: 2. Conèixer la classificació de les vasculitis i diferenciar-les com a subgrup entre les malalties autoimmunes A46
MEDICINA: 3. Conèixer les característiques clíniques, diagnòstiques i terapéutiques de les malalties relacionades a continuació. Artritis crònica juvenil Espondiloartropaties secundàries Síndrome antifosfolípida primària Malaltia mixta del teixit conectiu Síndrome de Sjögren Panaarteritis nodosa Malaltia de Wegener Malaltia de Churg-Strauss Malaltia de Kawasaki Malaltia de Takayasu Tromboangeitis obliterant Policondritis recidivant A46
A47
MEDICINA: 4. Ser capaç de demostrar el coneixement, la comprensió i la capacitat de maneig de les malalties següents: Artritis reactives Espondilitis anquilosant Esclerodèrmia Dermatomiositis i Polimiositis Malaltia de Behçet A31
A46
A47
B16
MEDICINA: 5. Ser capaç de demostrar el coneixement, comprensió i la capacitat de maneig, argumentar i defensar mesures diagnòstiques i terapèutiques de: Artritis Reumatoidea Lupus eritematós sistèmic Vasculitis per hipersensibilitat Malaltia de Horton i Polimiàlgia Reumàtica A1
A2
A4
A5
A18
A20
A31
A46
A47
B16
B18
B19
B20
MEDICINA: 6. Conèixer les indicacions i els efectes secundaris dels principals fàrmacs immunosupressors A22
A47
MEDICINA: 7. Tenir capacitat per a extreure les dades mes relevants en la Història clínica l’hora de plantejar-se l’estudi de una possible malaltia sistèmica A1
A3
A4
A5
A6
A20
B2
B16
B18
MEDICINA: 8. Demostrar les habilitats pròpies d’una correcte exploració física davant de símptomes reumàtics A2
A3
A4
A5
A6
A20
B16
B18
MEDICINA: 9. Demostrar la capacitat per a realitzar un correcte diagnòstic diferencial de la Síndrome de Raynaud A1
A2
A3
A4
A5
A6
B16
B18
MEDICINA: 10. Tenir capacitat per a identificar i plantejar l’estudi més adient davant la sospita d’una malaltia autoimmunitària. En especial, davant una poliartritis. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A17
A20
B16
B18
MEDICINA: 11. Demostrar la capacitat per manegar les diferents proves complementàries, en especial la valoració correcte del significat dels diferents autoanticossos. A17
A18
A20

Continguts
Tema Subtema
a. Malalties inflamatòries reumàtiques Artritis Reumatoidea
Síndrome de Felty
Artritis crònica juvenil
Malaltia de Reiter i artritis reactives
Espondilitis anquilosant
Altres espondiloartropaties
b. Malaties autoimmunitàries Lupus eritematós sistèmic
Síndrome antifosfolípid primàri
Esclerodèrmia
Dermatomiositis i polimiositis
Malaltia mixta del teixit conectiu
Síndrome de Sjögren

c. Vasculitis Panarteritis nodosa i PAN microscòpica
Malaltia de Kawasaki
Granulomatosi de Wegener
Granulomatosi alèrgica de Churg-Strauss
Vasculitis per hipersensibilitat o principalment cutànies
Vasculitis de gran vas:
Arteritis de cèlules gegants de Horton i Polimiàlgia reumàtica
Arteritis de Takayasu
Malaltia de Behçet
Policondritis recidivant

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.2 0 0.2
 
Sessió Magistral
11 16.5 27.5
Pràctiques a laboratoris
1 0 1
Seminaris
4 1 5
Pràcticum
16 0 16
Resolució de problemes, exercicis
1 5 6
 
Atenció personalitzada
0.2 0 0.2
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves pràctiques
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció dels objectius d'aprenentatge l'assignatura i les característiques de la metodologia docent i avaluadora que tindrà lloc.
Sessió Magistral Classes magistrals que pretenen abordar l'assoliment de coneixements teòrics. L'abordatje descriptiu i definitori de termes i conceptes. Comporta un treball addicional per part de l'alumne, no presencial, amb la finalitat de recordar els conceptes explicats. Per això el factor de treball és de 1.5 per cada hora magistral.
Pràctiques a laboratoris El laboratori és el laboratori d'habilitats clíniques. Es preten abordar bàsicament dos elements: 1. La relació metge-malalt amb tot el que fa referència a habilitats comunicatives, capacitat d'extreure dades, exploració física. Per a dur a terme aquesta activitat es disposa de pacients simulats i pacients monitor. La pràctica totalitat de la tasca es ralaitza al laboratori. 2. Adquisició d'habilitats tècniques mitjançant l'ensinistrament repetitiu amb maniquís.
Seminaris Discussió de casos
Pràcticum Pràcticum clínic als hospitals universitaris
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes clínics

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
Activitats individuals amb feedback immediat

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test Examen multitest: preguntes d'elecció múltiple. 75% de la nota de l'assignatura
Proves pràctiques llistat competencial, i a Reus mini-CEX 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura cal complir els tres requisits que s'esecifiquen a continuació: 1. Superar l'examen multitest, que a Joan XXIII inclou preguntes curtes 2. Haver acudit al laboratori d'habilitats a l'entyrevista amb el pacient simulat 3.Haver assistit al Practicum clínic i a la reunió amb el tutor per tal de fer l'avaluació (mini-CEX a Reus)


Fonts d'informació

Bàsica Dennis L. Kasper, Eugene Braunwald, Anthony S. Fauci, Stephen L. Hauser, Dan L. Longo, J. Larry Jame, Harrison's Principles of, 16th Edition,
Ruddy Shaun, Edward D. Harris, Sledge CB, Budd RC, Sergent JS, Kelley's. Reumatología, 6 ena, Saunders Company
Farreras/Rozman, Medicina Interna, 15 ena, Elsevier

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent