DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MEDICINA INTENSIVA I CRÍTICA Codi 14012223
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 2 4 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
Adreça electrònica cristobalmanuel.richart@urv.cat
mariaamparo.bodi@urv.cat
alejandrohugo.rodriguez@urv.cat
alberto.sandiumenge@urv.cat
Professors/es
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
BODI SAERA, MARIA AMPARO
RODRÍGUEZ OVIEDO, ALEJANDRO HUGO
SANDIUMENGE CAMPS, ALBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'assignatura de Medicina Intensiva i Crítica ofereix una visió global del pacient greu que hauria de tenir qualsevol metge en acabar la carrera. L'aproximació diagnòstica, la identificació de signes de gravetat i el primer tractament son els objectius que s'assoliran en aquesta assignatura.

Continguts
Tema Subtema
Programa de classes teòriques
1. Avaluació del malalt critic

2. Catastrofes i emergències

3. Resucitació cardiopulmonar

4. Xoc i suport circulatori

5. Aparell circulatori

6. Sistema nerviós

7. Metabolisme i nutrició

8. Emergéncies obstétriques i suport renal

9. Hematologia

10. Aparell digestiu

11. Antibiotics en el malalt critic

12. Infeccions comunitaries greus

13. Infeccions nosocomials a UCI

14. Sepsis

15. Trauma greu

16. Intoxicacions

17. Aparell respiratori: Hipoxemia

18. Aparell respiratori: Hipoventilació

19. Suport respiratori

20. Tractament del fallo organic

Programa de classes pràctiques
1. RCP

2. Maneig sistemes de registre de presions cardiovasculars i debit cardiac. Transport d'oxigen

3. Monitorització i suport respiratori

4. Maneig sistemes de monitorització de la PIC i el fluxe cerebral

5. Lectura crítica de la bibliografia. Medicina basada en la evidència

6. Interpretació proves diagnostiques. Trampes i trucs


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Seminaris
6 0 6
Pràcticum
24 10 34
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de tipus test
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El cos teòric de l'assignatura està basat en l'ensenyament de les alteracions orgàniques greus més freqüents mitjançant l'introducció i discussió de cassos clínics.
Seminaris Els seminaris es realitzaran en grups reduïts:
- reanimació cardiopulmonar bàsica
- insuficiència respiratòria
- arritmies greus
- monitorització hemodinàmica
Pràcticum La part pràctica es basa en l'assistència a peu de llit amb l'equip assistencial que se li assignarà i la incorporació en una guàrdia amb plena integració en l'equip mèdic.

Atenció personalitzada
 
Pràcticum
Descripció
Durant les pràctiques a cada alumne se li assignarà un metge adjunt i un especialista en formació com referent per a dirigir el seu aprenentatge teòric-pràctic.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris L'assistència als seminaris és obligatòria Apte
No apte
Pràcticum L'assistència a les pràctiques és obligatòria Apte
No apte
Proves objectives de tipus test
Altres

Test de resposta múltiple sobre el programa de l'assignatura, estil MIR. Per tal de poder superar l'assignatura cal acreditar assistència a pràctiques i seminaris (>80%). La implicació i participació en pràctiques permet accedir a millora de notes.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica RELLO J, ALONSO S, RODRIGUEZ A, Medicina Intensiva. Principios y prácticas, 1ª, Tarragona

RIPPE, M.; IRWIN, RS.; ALPERT JS.; DALEN JE. Manual de Cuidados Intensivos. Ed. Salvat. Barcelona

GINESTAL, RJ. Libro de Texto de Cuidados Intensivos. Ed. Arán. Madrid 1991

WEBB, AR.; SHAPIRO, MJ.; SINGER, M.; SUTER, PM. Oxford Textbook of Critical Care. Oxford University Press 1999

RELLO, J.; VALLÉS, J. Trampas y Trucos en infecciones graves. EDIKAMED. Barcelona 1999

The 1998 European Resuscitation council Guidelines. Resuscitation 1998; 37:67-90

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent