Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A21 |
Principis generals |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B15 |
Contribució al progrés de la medicina |
| B17 |
Medicina basada en l’evidència (MBE) |
| B18 |
Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions |
| B19 |
Creativitat i enginy |
| B20 |
Capacitat de prioritzar |
| B22 |
Responsabilitats dels metge |
| B23 |
El metge com a investigador |
| B26 |
El metge com a membre d’un equip multidisciplinar |
| B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
| B31 |
Motivació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A21 |
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre ,llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B7 |
Conèixer la metodologia científica
Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca
Conèixer com fer un anàlisi crítica de la significació estadística i a reconèixer la seva relació amb la significació clínica
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
| | B15 |
Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi
Ser conscient de la obligació del metge a contribuir en aquest progrés
Ser conscient del paper del metge en la confecció de guies clíniques i ètiques
| | B17 |
Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Trobar l'equilibri entre l’evidència científica i l’experiència clínica
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
Conèixer l’abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de l’MBE
Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE
| | B18 |
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant
Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions
| | B19 |
Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
Aplicar la creativitat i l’ingeni en la utilització de la instrumentalització en els pacients i en el desenvolupament de la metodologia científica
enfortir l’autoconfiança (sempre amb esperit crític) per tal de transmetre seguretat als pacients
| | B20 |
Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l’experiència i la iniciativa pròpia
Aprendre a saber utilitzar el temps propi per treure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica)
| | B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
| | B23 |
Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional
Ser conscient de la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional
Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau
| | B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
| | B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
| | B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
| | C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Història de la medicina |
La medicina a la prehistòria.
La medicina grega, romana, àrab i medieval.
La medicina durant el Renaixement i el Barroc.
La medicina de la il·lustració. El segle XIX. El positivisme.
Teoria de la ciència (Karl Popper, Thomas Kuhn).
La medicina a partir de la Primera Guerra Mundial. Metges filòsofs.
Doctrines mèdiques heterodoxes. L'antipsiquiatria.
|
Recerca |
Mètode científic
Interpretació d'un descobriment biomèdic publicat en una revista científica
Elaboració d'una presentació en PowerPoint i d'un Póster amb els continguts d'aquest descobriment.
Exposició pública
|
Documentació |
Introducció a la documentació. Catàleg i recursos d'informació de la URV.
Criteris de selecció i qualitat de la informació.
Utilització de la base de dades PubMed per buscar informació biomèdica.
Normes de citació i programes de gestió de bibliografia. |
Aprenentage Basat en Problemes (ABP) |
Aprenentatge basat en un problema (ABP):
Forma de treball en la que es presenta un problema, s’identifiquen les necessitats d’aprenentatge mitjançant la formulació de qüestions, es busca la informació necessària i finalment es torna al problema per resoldre’l. Tot el procés està guiat per un tutor. En el recorregut que viuen els alumnes des del plantejament original del problema fins la solució, treballen en col·laboració en petits equips, compartint la possibilitat de practicar i desenvolupar habilitats, de prendre responsabilitats i accions, d’observar i reflexionar sobre actituds i valors, de desenvolupar habilitats d’anàlisi i síntesi d’informació i de conjugar l’aprenentatge de diferents àrees de coneixement aprenent a raonar de manera eficaç. L’experiència de treball en el petit equip és una de las característiques distintives de l’ABP. |
Tècniques d'informació i comunicació (TIC) |
SISTEMES OPERATIUS: MS-WINDOWS
Utilització del sistema operatiu MS-Windows per la gestió de bases de dades, informació i arxius.
Utilització de l’intranet de la URV.
Cerca i emmagetzematge d’informació científica de l’internet.
Còpies de seguretat i antivirus
PROGRAMA DE PROCESSAMENT DE TEXTOS: MS-WORD
Redacció d’informe científic escrit amb el programa MS-Word.
MS-POWER POINT
Preparació d’una exposició científica amb el programa MS-Powerpoint.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
27 |
45 |
Seminaris |
|
15 |
7.5 |
22.5 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
8 |
24 |
32 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
24 |
6 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
1.5 |
4.5 |
Treballs |
|
1 |
9 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Es farà una classe introductòria sobre els objectius de l’assignatura, la seva estructura i el sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura referents a la història de la medicina i el mètode científic. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic) relacionat amb la història de la medicina. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estratègia consistent en la resolució d'un problema plantejat. Els estudiants treballaran en grups reduïts i es formularan qüestions per arribar a les possibles solucions del problema plantejat. Els estudiants col·laboraran entre ells en les consultes i rebran les explicacions del professor, que actuarà com a guia conductor. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
En l’aula informàtica l’alumne es familiaritzarà amb les tècniques d’informació i comunicació i les tècniques i estratègies de documentació. Part de la feina en l’aula informàtica s’aplicarà a l’elaboració de la presentació del Podcast i del treball d’història de la medicina. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball .
Es presentarà en públic, amb el suport d’una presentació de Powerpoint, el treball d’investigació corresponent al Podcast.
Tant la preparació del Powerpoint com l'exposició es realitzen en equip. |
Treballs |
Treball que l'alumne realitza individualment sobre aspectes històrics del tema de recerca del podcast. |
Descripció |
Dra. MARIA ANGEL LANUZA
Presencial:
• De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Unitat Histologia i Neurobiologia.
• Al finalitzar cada una de les classes presencials.
Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle.
Dr. JESÚS SABATÉ
Presencial:
• Dimecres de 18:00 a 20:00 h. (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Despatx Historia de la Medicina.
• Al finalitzar cada una de les classes presencials.
Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle.
Dra. MICHELLE MURPHY
Presencial:
• Dilluns de 9:00 a 11:00 (Demanar cita prèvia per e-mail).
• Al finalitzar cada una de les classes presencials.
Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle.
Dra. NATÀLIA FERRÉ
Presencial:
• De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail)
• Al finalitzar cada una de les classes presencials.
Virtual: Correu electrònic .
Dr. JOSEP RIBALTA
Presencial:
• De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail)
• Al finalitzar cada una de les classes presencials.
Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
(ABP) APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES
S'avaluaran els següents aspectes:
• La realització del ABP proposat és obligatòria.
• En cadascuna de les sessions presencials s’avaluarà de forma individual i per grup:
1. la utilització de les tècniques de cerca bibliogràfica.
2. la capacitat analítica, conceptual i sintètica de l’alumne.
3. la capacitat de treball en equip i la participació en el conjunt de l’equip.
4. l’habilitat en la comunicació oral.
5. els coneixements adquirits.
6. la interpretació dels coneixements adquirits.
• Els coneixements individuals adquirits durant el desenvolupament del ABP s’avaluaran juntament amb els coneixements adquirits en altres metodologies docents en la prova genèrica de l’assignatura.
7. L'explicació de l'estrategia de cerca documental que ha permès arribar a aquests continguts. |
28% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
TÈCNIQUES DE LA INFORMACIÓ I DE LA DOCUMENTACIÓ I i II
1) La realització de les sessions pràctiques proposades és obligatòria.
2) Els continguts desenvolupats a les sessions presencials, s’aplicaran i avaluaran al Podcast, al Treball i a l’ABP. |
- |
Presentacions / exposicions |
|
PODCAST
S'avaluaran els següents aspectes:
1) La realització del Podcast proposat és obligatòria.
2) Grau de comprensió del podcast
3) Estructura del powerpoint i el pòster (es valorarà que hi hagi tota la informació rellevant, presentada de manera concisa i clara).
3) Claredat en l'exposició pública i capacitat de respondre les preguntes.
• Els coneixements individuals adquirits durant el desenvolupament del Podcast s’avaluaran juntament amb els coneixements adquirits en altres metodologies docents en la prova genèrica de l’assignatura. |
25% |
Treballs |
|
TREBALL
Es valorarà:
1) La realització del Podcast proposat és obligatòria.
2) La presentació del treball escrit en format d'article científic.
3) Els continguts
• Els coneixements individuals adquirits durant el desenvolupament del Treball s’avaluaran juntament amb els coneixements adquirits en altres metodologies docents en la prova genèrica de l’assignatura. |
14% |
Proves mixtes |
|
S'avaluarà mitjançant preguntes tipus test i de desenvolupament el coneixement teòric sobre els continguts treballats a història de la medicina, mètode científic, continguts específics del Podcast de cada grup i del ABP. |
33% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
AVALUACIÓ EN 2A CONVOCATÒRIA: En el cas de no haver aprovat l'assignatura en la 1ª convocatòria, per l'avaluació en la 2ª convocatòria es guardaran les notes obtingudes en cada una de les metodologies docents (Podcast, treball, TIC I i II, ABP) sempre que la nota obtinguda hagi estat igual o superior al 50% del total corresponent a la metodologia. Les metodologies d'exposició del Podcast i el treball individual de l'àmbit de la història de la medicina i les proves mixtes es tornaran a avaluar en la segona convocatòria mitjançant la repetició de noves activitats que seran proposades al finalitzar el curs. El desenvolupament en equip de la metodologia de l'ABP s'avalua durant les sessions presencials i, per tant, la nota obtinguda del treball en equip es conservarà per a la segona convocatòria. |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|