Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A41 |
Els coneixements bàsics |
| A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
| A43 |
El cicle de la vida |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
| B31 |
Motivació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A41 |
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre ,llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
| | B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
| | B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TÒRAX I ABDOMEN:
SISTEMA CARDIOCIRCULATORI I RESPIRATORI |
Desenvolupament embrionari de cor i grans vasos. Malformacions
Cor adult. Morfologia i relacions.
Estructura. Esquelet fibrós. Aparell de conducció. Cavitats cardíaques. Vàlvules cardíaques.
Artèries i venes coronàries.
Pulmons: cissures, lòbuls. Hílium pulmonar. Arbre bronquial.
Pleures. Mediastí. Tim
Grans vasos: Aorta, pulmonar, cavas.
Pericardi.
Crossa aòrtica. Tronc arterial braquiocefàlic. Caròtida comuna esquerra. Subclàvia esquerra. Aorta toràcica. Aorta abdominal. Vasos ilíacs..
Vena cava superior. Sistema àziga
Vena cava inferior. Sistema limfàtic. Gran vena limfàtica. Conducte toràcic.
|
TÒRAX I ABDOMEN:
APARELL DIGESTIU I SISTEMA UROGENITAL |
APARELL DIGESTIU I GLÀNDULES ANEXES
Desenvolupament embrionari de l'aparell digestiu. Malformacions.
Cavitat bucal: parets i contingut. Glàndules submaxil·lar i sublingual.
Glàndula paròtide.
Glàndula tiroide. Faringe. Esòfag.
Estómac. Estructures que contribueixen al mecanisme antireflux.
Duodè i pàncrees: morfologia, situació i relacions. Melsa.
Fetge: morfologia i relacions.
Vies biliars. Jejú. Ili.
Cec. Còlon.
Topografia abdominal. Compartiment supramesocòlic.
Perineu masculí i femení.
Recte. Estructures que contribueixen a la continència anal.
Topografia del compartiment inframesocòlic. Topografia pelviana. Peritoneu i fons de sac peritoneals.
Vascularització de les vísceres supramesocòliques. Tronc celíac. Vena porta.
Vascularització de les vísceres inframesocòliques. Vasos mesentèrics i hemorroïdals
SISTEMA UROGENITAL
Desenvolupament embrionari del sistema urogenital .
Ronyons: conformació externa. Relacions. Glàndules suprarenals. Vascularització.
Conformació interna. Circulació intrarenal.
Si renal. Pelvis renal. Urèters
Bufeta urinària. Uretra femenina.
Pròstata. Cel·la prostàtica.
Òrgans genitals externs en l'home. Uretra masculina
Perineu masculí i femení
Òrgans genitals en la dona. Ovaris i trompes.
Úter: conformació externa i relacions. Replecs peritoneals de la pelvis femenina.
Úter: estructura. Vascularització i limfàtics.
Vagina. Genitals externs en la dona.
Perineu masculí i femení.
Topografia pelviana masculina i femenina. Vasos hipogàstrics.
Glàndula mamària: constitució, relacions i vascularització. Limfàtics
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
36 |
72 |
108 |
Seminaris |
|
18 |
13.5 |
31.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
18 |
9 |
27 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del contingut de l'assignatura i de la seva programació |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics de l'assignatura, assenyalant els conceptes més importants sobre els que s'ha de fonamentar l'estudi l'aprenentatge de l'alumne |
Seminaris |
Estudi en profunditat de alguns dels temes del programa; treball interactiu professor alumne per introduir nous conceptes i ampliar coneixements.
Seminaris d'Anatomia radiològica.
|
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques de dissecció i preparació d'organs. |
Descripció |
Presencials: hores convingudes per correu electrònic
Virtuals:
pedro.cobos@urv.cat
miguel.torrente@urv.cat
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova escrita de preguntes curtes amb o sense esquemes. Cadascuna de les preguntes ha de poder ser avaluada amb una puntiació de 5/10 |
74% |
Seminaris |
|
1) Els temes tractats en els seminaris s'avaluaràn conjuntament en la prova escrita de preguntes curtes amb o sense esquemes.
2) Els seminaris en el que s'analitza l'anatomia des de les tècniques de diagnostic per la imatge, s'avaluaràn en un examén oral pràctic |
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
|
|
Altres |
|
Tant en l'examen oral com en la prova escrita es tindra en compte, la utilització de un vocabulariu adequat, correcte i les faltes de ortografia en la llengua escollida per l'alumne per realitzar les proves |
1% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Nota final de l'assignatura: - 74% de la prova escrita
- 25% de la prova pràctica
- 1% de la valoracio corresponent a la competència C4 del quadre de competències nuclears de la URV
|
Bàsica |
|
DRAKE RL, VOLGL W, MITCHELL AWM. Gray Anatomía para
estudiantes. Madrid: Elsevier España S.A.; 2005. KÖPF-MAIER, P.; WOLF-HEIDEGGER'S. Atlas de anatomía, I.
Aparato Locomotor, II. Vísceras. Madrid: Marbán Libros, SL, 2000. NETTER FH. Atlas de Anatomía Humana . 4ª ed. Barcelona:
Masson; 2007. PUTZ R, PABST R. SOBOTTA Atlas de anatomía humana (2 volums).
22a ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2006. ROUVIERE, H.; DELMAS, H. Anatomía humana descriptiva,
topográfica y funcional (3 toms). 11a ed. Barcelona: Masson, 2006. SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER U. Prometheus texto y atlas
de Anatomia. Tomo 2. Cuello y órganos internos. Madrid: Editorial Médica
Panamericana; 2006. SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER U. Prometheus texto y atlas
de Anatomia: Tomo 3. Cabeza y Neuroanatomia. Madrid: Editorial Médica
Panamericana; 2006. WILLIAMS, P. L.; WARWICK, R. Anatomía de Gray (2 toms). 38a
ed. Madrid: Elsevier, 1998. ROHEN JW, Yokochi C, Lütjen-Drecoll E. Atlas de anatomía
humana. Estudio fotográfico del cuerpo humano. 5ª ed. Madrid: Elsevier
Science; 2003. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|