Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A41 |
Els coneixements bàsics |
| A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
| A43 |
El cicle de la vida |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
| B31 |
Motivació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A41 |
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre ,llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
| | B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
| | B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS
Programa teòric |
Introducció i generalitats del sistema nerviós. Definició. Classificació morfològica i funcional. Morfologia i porcions en què es divideix.
Organització del sistema nerviós central (SNC). Neurona. Cèl·lules glials: macròglia, micròglia. Organització de les neurones: substància gris, substància blanca, nervi perifèric.
Segmentació del SNC. Arc reflex simple. Animal multisegmentari. Nivell medul·lar com a sistema segmentari i intersegmentari. Control suprasegmentari: nivell subcortical, cortical, telencefalització.
Embriologia. Evolució de la placa neural. Derivats de la cresta neural. Tub neural: evolució, canvis de morfologia externa. Òrgans derivats.
Canvis interns del tub neural: medul·la, romboencèfal i mesencèfal.
Canvis interns del prosencèfal: diencèfal i vesícules telencefàliques.
Medul·la espinal: morfologia externa. Estructura interna: substància gris. Idea de cordons medul·lars. Relacions, constitució del nervi raquidi. Meninges i conducte raquidi.
Tronc de l'encèfal. Morfologia externa i relacions. Cavitat del romboencèfal. Origen aparent dels parells cranials.
Cerebel. Morfologia externa i relacions.
Cervell. Morfologia externa. Origen aparent dels parells cranials.
Estructuració de la substància grisa del tronc de l'encèfal. Organització de les columnes nuclears. Nuclis de projecció-associació. Substància reticular.
Estructuració interna del tronc de l'encèfal. Tall ideal del bulb. Tall ideal de la protuberància. Tall ideal del mesencèfal.
Estructuració interna del cervell. Topografia interna. Cavitats ventriculars. Estructuració de la substància grisa. Estructuració de la substància blanca.
Substància blanca. Comissures. Fascicles d'associació intracerebral.
Nucli caudat. Nucli lenticular. Càpsula interna.
Tàlem. Hipotàlem. Hipòfisi. Eix hipotàlem-hipofisial. Subtàlem. Claustre. Epífisi. Nucli amigdalí.
Còrtex cerebral. Tipus: arquicòrtex, paleocòrtex. Descripció.
Neocòrtex. Capes. Neocòrtex homotípic i heterotípic.
Àrees cerebrals. Àrees motores. Àrees vegetatives. Control cortical de la vida vegetativa.
Àrees sensitives. Àrees d'integració.
Estructura interna del cerebel. Còrtex cerebel·lós. Nuclis. Funció.
Angiologia. Irrigació de la medul·la. Irrigació arterial de l'encèfal.
Drenatge venós de l'encèfal. Sins venosos.
Embolcalls del SNC. Circulació del líquid cefaloraquidi.
Vies nervioses. Sistema reticular. Significació funcional.
Tipus de sensibilitat: estereoceptiva i propioceptiva. Receptors.
Via de la sensibilitat tàctil epicrítica i propioceptiva conscient. Vies de la sensibilitat propioceptiva inconscient. Via de la sensibilitat tèrmica i dolorosa.
Via piramidal. Fascicle geniculat. Sistemes de control. Circuit del neocerebel.
Concepte de sistema motor extrapiramidal. Principals circuits que l'integren. Circuit del paleocerebel.
Receptors coclears i vestibulars. Vies coclears.
Vies vestibulars. Circuit de l'arxicerebel.
Receptor visual. Via òptica sensorial.
Parells cranials somítics. Nervi motor ocular comú. Nervi patètic. Nervi motor ocular extern. Nervi hipoglòs.
Parells cranials viscerals. Nervi trigemin. Nuclis del trigemin. Nervi oftàlmic.
Nervi maxil·lar superior. Nervi mandibular.
Nervi facial.
Nervi glossofaringi. Nervi neumogàstric. Nervi espinal.
Nervi olfatori. Rinencèfal.
Sistema nerviós vegetatiu.
Estructura general dels sistemes simpàtic i parasimpàtic.
Cadena simpàtica prevertebral. Simpàtic cervical, toràcic i lumbosacre.
Simpàtic toràcic, lumbar i sacre.
Parasimpàtic mesencefàlic. Vies òptiques reflexes.
Parasimpàtic romboencefàlic.
Parasimpàtic sacre. Vies del dolor visceral |
SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS
Pràctiques |
6 pràctiques a la sala de dissecció/osteoteca de crani i raquis.
|
SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS
Seminaris |
4 seminaris d'aclariment i /o ampliació de temes del programa teòric
2 seminaris de anatomia radiològica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
24 |
48 |
72 |
Seminaris |
|
12 |
9 |
21 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
6 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics de l'assignatura, assenyalant els conceptes més importants sobre els que s'ha de fonamentar l'estudi l'aprenentatge de l'alumne |
Seminaris |
a) Sessions per introduir nous conceptes i ampliar coneixements. El treball es fa a partir d'imatges, de dades o de problemes.
b) Sessions d'anatomia radiològica.
|
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques a la sala de dissecció i a l'osteoteca amb preparacions anatòmiques
|
Descripció |
Presencials: hores convingudes per correu electrònic
Virtuals: pedro.cobos@urv.cat, miguel.torrente@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova escrita de preguntes curtes amb o sense esquemes. Cadascuna de les preguntes ha de poder ser avaluada amb una puntiació de 4/10 |
74% |
Seminaris |
|
1) Els temes tractats en els seminaris s'avaluaràn conjuntament en la prova escrita de preguntes curtes amb o sense esquemes.
2) Els seminaris en el que s'analitza l'anatomia des de les tècniques de diagnostic per la imatge, s'avaluaràn en un examén oral pràctic
|
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Examen pràctic de tots els continguts impartits en les sessions de dissecció, de forma conjunta amb els continguts dels seminaris de A. radiològica |
14% |
Altres |
|
Tant en l'examen oral com en la prova escrita es tindra en compte, la utilització de un vocabulariu adequat, correcte i les faltes de ortografia en la llengua escollida per l'alumne (de les dues oficials a la universitat) per realitzar les proves |
1% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
CARPENTER, M. B. Neuroanatomía fundamentos. 4a ed. Madrid: Médica
Panamericana, 1994 CROSSMAN AR, NEARY D. Neuroanatomía. Texto y atlas en color .
Barcelona: Masson S.A.; 2002 . DELMAS A. Vias y centros nerviosos . 7ª ed. Barcelona: Masson; 2001. DRAKE RL, VOLGL W, MITCHELL AWM. Gray Anatomía para estudiantes.
Madrid: Elsevier España S.A.; 2005. NOLTE, J. El cerebro humano, introducción a la anatomía funcional. 3a
ed. Madrid: Mosby-Doyma, 1994. ROUVIERE, H.; DELMAS, H. Anatomía humana descriptiva, topográfica y
funcional (Tomo 4). 11a ed. Barcelona: Masson, 2006. SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER U. Prometheus texto y atlas de
Anatomia: Tomo 3. Cabeza y Neuroanatomia. Madrid: Editorial Médica
Panamericana; 2006. SNELL RS. Neuroanatomía clínica .6ªed. Buenos Aires: Médica
Panamericana; 2007. TRUEX RC, CARPENTER MB. Neuroanatomía humana . 4ª ed. Buenos Aires:
El Ateneo; 1976 WILSON-PAUWELS L, AKESSON EJ, STEWART PA. Nervios craneanos: en la
salud y en la enfermedad (incluye CD –rom). 2ª ed. Buenos Aires: Médica
Panamericana; 2003. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|