Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
| A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
| A11 |
Laboratori |
| A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
| A43 |
El cicle de la vida |
| A45 |
Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar els reflexes del nadó
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Explorar el cerebel
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
| | A11 |
Interpretar el resultats
| | A42 |
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
| | A45 |
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
Valorar la informació i el seu ús
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Continguts teòrics
PELL (3 hores)
APARELL DIGESTIU (9 hores)
SISTEMA NERVIÖS (18 hores)
SISTEMA ENDOCRI (10 hores)
APARELL REPRODUCTOR (8 hores) |
PELL
1-Estructura de la pell. Tipus. Funcions.
2-Glàndules de la pell. Folicles pilosos.
3-Funcions de protecció. Sensacions. Excreció i absorció.
4-Perspiració i sudoració. Homeostasi tèrmica. Respostes a fret i calor.
5-Evolució de la pell amb el temps.Acné. Envelliment.
6-Colors de pell i pèl. Variacions fisiològiques.
APARELL DIGESTIU
1.Funcions generals. Control nerviós i hormonal. Moviments digestius: masticació. Deglució, fases i mecanismes. Activitats motores de l'estómac. vòmit. Funcions motores de l'intestí prim. Activitats motores del còlon. Defecació.
2. Secrecions de l’aparell digestiu. Secreció salival: composició i funcions de la saliva; regulació de la secreció salival. Secreció gàstrica: composició del suc gàstric; mecanisme de secreció del ClH: regulació de la secreció gàstrica. Secreció intestinal: regulació de la secreció intestinal. Secreció exocrina del pàncrees: regulació.
3. Circulació enterohepàtica. Funcions digestives hepàtiques. Composició de la bilis (sals, pigments, lípids). Significació funcional dels components biliars. Regulació de la secreció i excreció hepàtica. Funcions i regulació de la bufeta biliar.
4. Digestió d'hidrats de carboni, proteïnes i lípids. Digestió bucal: masticació i insalivació dels aliments. Digestió gàstrica. Digestió pancreàtica i intestinal.
5. Absorció d'hidrats de carboni, proteïnes i lípids. Absorció d'aigua i electròlits. Absorció de vitamines.
6. Intestí gros. Activitats de secreció i absorció. Flora intestinal. Fermentació i putrefacció. Funcions immunològiques del tub digestiu
SISTEMA NERVIÖS
1.- Excitabilitat elèctrica dels canals iònics : Característiques de les membranes de les neurones. Propietats funcionals dels canals sensibles als canvis elèctrics. Bases moleculars dels canals iònics. Diversitat de canals iònics.
2.- Transmissió sinàptica : Mecanismes cel•lulars de la transmissió química. Neurotransmissors : descripció, síntesi, emmagatzemament , alliberació i degradació dels principals neurotransmissors.
Neurorreceptors : estructura molecular, interacció amb els neurotransmissors, i mecanismes d’acció.
3.- Creixement neuronal en l’adult. Regeneració i plasticitat neuronal.
4.- Metabolisme energètic del cervell. Consum d’oxigen , situacions d’isquèmia. Estrès oxidatiu. Mecanismes d’inflamació cerebral.
5.- Biologia molecular de la visió, olfacte, gust i dolor.
6.- Bases fisiològiques de l’addicció.
7.- Bases fisiològiques de la ansietat i de la depressió.
SISTEMA ENDOCRI
1. Introducció al sistema endocrí. Organització i funcions. Efectes autocrí i paracrí. Concepte d'hormona. Tipus d'hormones. Emmagatzemament i secreció hormonal. Receptors i mecanismes d'acció hormonals. Relació jeràrquica del sistema endocrí amb el sistema nerviós.
2. Hipotàlem-hipòfisi. Sistema porta. Hipotàlem . Hormones i factors hipotalàmics. L'hipotàlem com a substrat del sistema circadià i de les respostes neuroendocrines integrades. Hormones de l'adenohipòfisi. Accions. Regulació.
3. Adenohipòfisi. Hormones de l'adenohipòfisi. Classificació general bioquímica. Hormona del creixement o somatòtropa. Accions metabòliques . Accions generals. Regulació de la seva secreció. Factors insulinoides de creixement. Somatomedina. Altres hormones amb efecte sobre el creixement de l'individu. Creixement i esteroides sexuals.
4. Glàndula tiroide. Metabolisme general del iode. El iode a l'estructura folicular. Tiroglobulina. Síntesi de la tiroglobulina : fases i regulació . La secreció de les hormones tiroïdals. Regulació local i regulació general de les funcions tiroïdals per l'hormona tireòtropa. Receptors de la tireòtropa.
5. Transport plasmàtic de les hormones tiroïdals. Accions de les hormones tiroïdals. Mecanismes d'acció de les hormones tiroïdals i origen principal de la triiodotironina. Efectes de l'excés i defecte d'hormones tiroïdals.. Regulació de l'eix hipotàlem-hipofiso-tiroïdal. Exploració de les funcions tiroïdals.
6. Glàndules suprarenals. Morfologia i embriologia suprarenals en relació a la seva funcionalitat. Les secrecions de medul•la i escorça suprarenals. Hormones de la medul•la: funció i control de la seva secreció. Hormones de l 'escorça mineralocorticoide. Síntesi, secreció i accions. Esteroides sexuals.
7. Els glucocorticoides. Síntesi, secreció. Cortisol: efectes metabòlics. Efectes antiinflamatoris. Efectes sobre poblacions cel•lulars de la sang i immunitaris. Altres efectes. Regulació de la seva secreció. Ritme circadiari. Reaccions d'estrès. Valoració de les secrecions suprarenals.
8. Pàncrees endocrí. Cèl•lules dels illots de Langerhans. Pàncrees exocrí i funcions endocrines. Insulina. Síntesi de precursors. Secreció de la insulina. Accions metabòliques i generals de la insulina.
9. Accions de la insulina al teixit hepàtic i a d'altres teixits. Conseqüències metabòliques de l'efecte d'insulina. Regulació de la secreció d'insulina. Homeòstasi de la glucèmia. Reacció contra la hipoglucèmia.
10. El glucagó. Síntesi, secreció. Accions metabòliques. Regulació. Glucagó entèric i d'altres hormones de l'eix entero-insular. Síndromes d'hipoglucèmia i hiperglucèmia. Valoració de l'homeòstasi de la glucèmia. C-pèptid. Proinsulina. Amilina.
11. Altes glàndules. Neuropèptids. Glàndula pineal: melatonina. Accions sobre gònades i d'altres efectes. Interacció llum-secrecions hormonals. Nucli supraquiasmàtic i hipotàlem com a integrants del sistema circadiari. Jet-lag o síndrome del canvi de fus horari.
APARELL REPRODUCTOR
1. Gònades. Generalitats. Embriologia fonamental de la gònada masculina. Funció gametògena. Maduració de les cèl•lules precursores dels espermatozous. Funcions de les cèl•lules de Sertoli. Efectes hormonals sobre maduració i nutrició de les cèl•lules de l'ejaculació.
2. Ejaculació. Substrat funcional. Característiques fisiològiques de l'esperma. Espermiograma i fertilitat. Regulació de la funció gametògena per les hormones de la hipòfisi. Accions de la testosterona en els espermatozous. Retrocontrol de la gametogènesi sobre hipotàlem i hipòfisi. La funció gametògena durant la vida del baró.
3. Funció andrògena de la gònada masculina. L'esteroidogènesi a les cèl•lules intersticials de Leydig. Accions paracrines de la testosterona. Metabòlits andrògens de la testosterona. Transport plasmàtic de la testosterona.
4. Accions generals de la testosterona. Efectes anabolitzants. Mecanismes d'acció. Prolactina, IGF-I i d'altres hormones amb efectes a la gònada masculina. La secreció d'andrògens durant la vida del baró. Exploració de les funcions reproductores masculines.
5. Gònada femenina. Generalitats i embriologia. Funció gametògena. Dotació fol•licular. Cicle femení. Maduració de l'estructura fol•licular. Ovulació. Luteïnització. Menstruació.
6. El cos luti com a glàndula. Regulació i interacció ovari-hipotàlem-hipòfisi. Sincronisme. Secreció de gonadotrofines, estradiol i progesterona durant el cicle femení.
7. Canvis morfològics de l'aparell reproductor femení en correlació amb els canvis hormonals. Estradiol: accions endocrines i paracrines. Transport plasmàtic. Mecanisme d'acció. Estradiol i sistema nerviós central.
8. Progesterona. Secreció. Accions. Temperatura basal. Secreció de moc i cicle. Dies fèrtils. Prolactina. Secreció i accions. Regulació de la secreció de prolactina. Hiperprolactinèmia.
9. El desenvolupament femení. Menarquia. Pubertat femenina. Telarquia. Exploració de la funció ovàrica. Determinacions hormonals i funció ovàrica. Pubertat masculina. El desenvolupament masculí. Canvis anatomofuncionals.
10. Control de la fertilitat. Climateris masculí i femení. Síndrome clínic i hormonal.
|
Continguts pràctics |
Pràctiques relacionades amb el contingut teòric. Es realitzaran a l'aula d'informàtica, laboratori de fisiològiques i aula de lliteres.
Supòsits pràctics/ estudi de casos en aules-seminaris |
Seminaris |
Després de cada bloc teòric hi hauran seminaris per ampliar o introduir nous coneixements |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
48 |
72 |
120 |
Seminaris |
|
24 |
6 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
3 |
15 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
1.5 |
7.5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
6 |
3 |
9 |
Atenció personalitzada |
|
9 |
0 |
9 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
0 |
3 |
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament dels continguts dels sistemes i aparells: Pell, Digestiu, Nerviós, Endocrí, Reproductor |
Seminaris |
Trreball interactiu professor alumne per introduir nous conceptes i ampliar coneixements. |
Pràctiques a laboratoris |
Simulació i anàlisi de funcions orgàniques. Exploració de funcions orgàniques |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctica de simulació de laboratori per tal de poder-la realitzar en una aula d’ordinadors. La similitud s’aproximi al màxim amb la realitat de treballar en un laboratori de fisiologia. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Estudi de situacions clíniques a fi de comprovar el funcionament dels diversos sistemes i aparells i deduir quines alteracions es produeixen amb el fallo d'aquest funcionament |
Descripció |
Mª Luisa Albina
Despatx de Fisiologia
Direcció correu: marialuisa.albina@urv.cat
Dr. Bosch: Desprès de les classes teòriques
Dr. Pujol: Desprès de les classes teòriques |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es valorarà el contingut explicat en les classes teòriques mitjançant proves objectives de preguntes tipus test i preguntes curtes |
70% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Les pràctiques són obligatòries.
La no assistència sense justificar implicarà la no avaluació de l'examen final. Es valoraran en una prova final |
15% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
les pràctiques són obligatòries. La no assistència sense justificar implicarà la no avaluació de l'examen final. Es valoraran en una prova final |
5% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Es valorarà assitència, participaciò i prova final |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota de l'examen teòric serà la suma dels percentatges dels diversos aparells o sistemes (pell, digestiu, endocrí, reproductor, nerviós) de l'assignatura. Per poder fer la suma de les notes dels diversos aparells, s'ha de tenir un mínim de 2,5 en cada aparell. Per a la segona convocatòria es pot guardar la nota de pràctiques i dels casos obtingudes en la 1ª convocatòria. |
Bàsica |
|
BRUCE M.K., BRUCE A.S. Berne y Levy. Fisiología. 6ª ed. Elsevier Mosby. 2009
CONSTANZO, L.S. Fisiología. Ed. Elsevier Saunders. 4ª ed. 2011
CÓRDOVA, A. Fisiología Dinámica. Masson. 2003
DVORKIN M.A.; CARDINALI,D.P. Best y Taylor. Bases Fisiológicas de la Práctica Médica. 14ª ed.Panamericana. 2010
GUYTON, A.C.; HALL, J.E. Tratado de Fisiología Médica. 12ª ed. Elsevier-Saunders. 2011
MULRONEY S.E., MYERS A.K. Netter Fundamentos de Fisiología. Elsevier Masson. 2011
SILBERNAGL, S.; DESPOPOULOS, A. Fisiología. Texto y Atlas. 7ª ed. Médica Panamericana S.A. 2009
SILVERTHORN, M.D. Fisiología Humana. Un enfoque integrado. 4ª ed. Médica Panamericana S.A. 2008
TRESGUERRES, J.A.F. Fisiología Humana. 4-ª ed. Mc Graw-Hill. 2010 |
Complementària |
|
http://teledoc.urv.es/ejournals
http://medicine.plosjournals.org
http://www.fisterra.com/recursos_web/no_explor/pubmed.htm
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|