Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
| A6 |
Registre de les troballes |
| A7 |
Sistema cardiovascular |
| A29 |
Socials |
| A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
| A43 |
El cicle de la vida |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B4 |
Comunicació com a educador |
| B5 |
Comunicació amb els mitjans de comunicació i altres professionals |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B9 |
Mostrar actituds professionals adequades |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B12 |
Pràctica de la medicina en una societat multicultural |
| B13 |
Aspectes psicosocials |
| B17 |
Medicina basada en l’evidència (MBE) |
| B19 |
Creativitat i enginy |
| B20 |
Capacitat de prioritzar |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Reconèixer una pal•lidesa
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Palpar la punta cardíaca
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar els edemes
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar la força i el to musculars
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Valorar el desenvolupament psicomotor de nen
Avaluar la postura
Explorar la mobilitat i el vessament articular
Explorar la maniobra de Lasègue
Fer una exploració otoscòpica
Saber explorar els sins paranasals
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Saber inspeccionar els globus oculars
Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
| | A7 |
Prendre la pressió arterial
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre ,llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
| | B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
| | B5 |
Conèixer qui ha de donar la informació als mitjans i de quina manera, preservant sempre la confidencialitat dels implicats
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B7 |
Conèixer la metodologia científica
| | B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
| | B12 |
Reconèixer les característiques de la nostra societat multicultural, i respectar-les
| | B13 |
Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana
| | B17 |
Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
| | B19 |
Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
| | B20 |
Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
Aprendre a saber utilitzar el temps propi per treure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bases generals de la medicina i la propedèutica clínica |
Introducció general. Medicina com a art, ciència i servei públic. Relació metge-malalt. |
Bases de l’anamnesi i de l’exploració física |
1.- Comunicació metge – malalt i entrevista clínica;
2.- Història clínica i anamnesi del símptoma guia.
3.- Exploració física general.
4. Simptomatologia i semiologia cardiovascular;
5. Simptomatologia i semiologia de l’aparell respiratori;
6. Simptomatologia i semiologia de l’aparell digestiu;
7. Simptomatologia i semiologia de l’aparell genitourinari masculí i femení;
8. Simptomatologia i semiologia hematològica i del sistema limfàtic, Simptomatologia i semiologia del sistema endocrí;
9. Simptomatologia i semiologia de l’aparell locomotor;
10. Simptomatologia i semiologia ORL, oftalmològica i de la pell
11.- Simptomatologia i semiologia del sistema nerviós. Examen mental;
12.- Reconeixement de l’aturada cardiorespiratoria. Reanimació cardiopulmonar |
Programa de classes pràctiques |
1. Habilitats clíniques bàsiques d'anamnesi
2. Habilitats clíniques bàsiques d'exploració física bàsic
3. Habilitats clíniques bàsiques d'exploració física ampliat
5. Habilitats clíniques bàsiques d'exploració física amb aparells
6. Aprenentatge amb casos clínics interactius a l’entorn moodle
7. Aprenentatge de la comunicació metgessa/metge amb el pacient
8. Tutories als centres d’atenció primària
9. Tutories virtual durant tot el curs
10. Valoració global del pacient mitjançant pacients reals
11. Aprenentatge de la Reanimació Cardiopulmonar bàsica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
12 |
18 |
30 |
Simulació |
|
12 |
3 |
15 |
Pràctiques clíniques |
|
20 |
0 |
20 |
Pràctiques a laboratoris |
|
2 |
4 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
12 classes sobre les bases de la propedèutica clínica. Anamnesi i exploració física
|
Simulació |
Dos seminaris de 4 hores de durada que es realitzen al laboratori d'habilitats la primera setmana de pràctiques (09:00a13:00 hores)
Reanimació cardiopulmonar |
Pràctiques clíniques |
PRÀCTICA CLÍNICA Pràctiques clíniques: 20 hores al centre d'assistència primària (segona setmana), amb tutorització i treball amb pacients reals |
Pràctiques a laboratoris |
Anàlisi individual de tres casos problema presentats a l’espai virtual moodle sobre anamnesi, exploració física i detecció i estudi d’un símptoma guia |
Descripció |
Seguiment durant tot el curs
Seguiment durant les estades als Centres d’Atenció Primària
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Avaluació de les pràctiques
- Treball individual sobre casos clínics 30%
- Actitud i treball al Centre d’atenció primària 10%
|
40% |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen multitest |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
-Domini cognitiu (Examen multitest) -Domini procedimental (Examen multitest, Avaluació dels treballs pràctics individuals sobre cassos virtuals, valoració del tutor de pràctiques sobre actituds valors i normes, valoració per part del responsable de pràctiques del procés d'adquisició de les habilitats durant les estades clíniques) |
Bàsica |
|
BRAUNWALD E, FAUCI A, KASPER D, HAUSER S,
LONGO D, JAMESON J. Harrison's Principles of Internal Medicine. 17th
Ed.; McGraw-Hill, New York, 2008. Edició Espanyola de la 17a edició
nordamericana, Interamericana, Madrid, 2008. ROZMAN C. Medicina Interna.
Farreras/Rozman. 16ª edición. Barcelona: Ediciones Harcourt, 2008. BERG D. Advanced Clinical Skills and
Physical Diagnosis. 2n Edition. Wiley-Blackwell. , 2004. FALGUERA M. Història clínica: una guía
pràctica. Edicions Universitat de Lleida, Lleida, 2000. TALLEY NJ, O’CONNOR S.- Clinical Examination A
systematic guide to physical diagnosis. Churchill Livingstone Elsevier 2010 ORIENT
J.M.-Sapira’s Art & Science of Bedside Diagnosis. Lippincott Williams
& Wilkins 2010 |
Complementària |
|
F. BORRELL. Manual de entrevista clínica. Ed. Doyma. Barcelona
1989 |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|