DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DIAGNÒSTIC PER LA IMATGE Codi 14204138
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Tercer Anual
Impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
MARTÍN MUÑOZ, LUIS
SALVADÓ ARTELLS, MARÇAL
Adreça electrònica 0
annamaria.ramos@urv.cat
mariajesus.sauras@urv.cat
m.salvado@urv.cat
luis.martin@urv.cat
ramon.casanovas@urv.cat
meritxell.arenas@urv.cat
joseangel.abreu@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ TORTOSA, MIGUEL
RAMOS GADEA, ANA MARIA
SAURAS BELENGUER, MARIA JESÚS
SALVADÓ ARTELLS, MARÇAL
MARTÍN MUÑOZ, LUIS
CASANOVAS ALEGRE, RAMON
ARENAS PRAT, MERITXELL
ABREU DE CON, JOSE ANGEL
Web
Descripció general i informació rellevant El diagnòstic per la imatge engloba diferents tècniques i tecnologies emprades per a la prevenció, el diagnòstic i el tractament de malalties del cos humà. Desenvolupa una important funció en l’assistència mèdica, en la investigació biomèdica i en l’optimització d’algunes activitats sanitàries. Els objectius generals del curs són, per una banda, proporcionar els fonaments físics de les diferents tècniques terapèutiques i la base científica per a la comprensió de les modernes tecnologies del diagnòstic mèdic, així com establir els criteris per la correcta utilització dels agents físics emprats en Medicina. Per altra banda, durant el curs es pretén estudiar l’anatomia des del punt de vista radiològic, revisar les variants anatòmiques que simulen patologia i descriure genèricament els signes radiològics bàsics, aplicant-ho als estudis radiològics de tòrax, abdomen, aparell digestiu, aparell urinari, sistema múscul-esquelètic i la mama.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A6 Registre de les troballes
 A12 Radiologia
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A28 Radioteràpia
 A41 Els coneixements bàsics
 A47 Terapèutica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B10 Aspectes ètics
 B15 Contribució al progrés de la medicina
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B19 Creativitat i enginy
 B20 Capacitat de prioritzar
 B22 Responsabilitats dels metge
 B23 El metge com a investigador
 B24 El metge com a docent
 B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
 B28 Aprenentatge autònom
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A17 Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
 A28 Conèixer les indicacions generals de la radioteràpia
Valorar la resposta al tractament, així comi les possibles reaccions i/o seqüeles secundàries a aquest tractament
 A41 Conèixer les bases físiques de les tècniques de diagnosi i teràpia
 A47 Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B7 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris
Conèixer la metodologia científica
 B10 Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
 B15 Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi
Ser conscient de la obligació del metge a contribuir en aquest progrés
Ser conscient del paper del metge en la confecció de guies clíniques i ètiques
 B18 Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant
Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions
Fer front a la incertesa mitjançant la utilització de les fonts de coneixement a l’abast, l’ajut dels companys, la iniciativa pròpia i la capacitat de decisió
Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d’un raonament clínic adequat i d’haver analitzat tota la informació a l’abast
 B19 Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
Aplicar la creativitat i l’ingeni en la utilització de la instrumentalització en els pacients i en el desenvolupament de la metodologia científica
 B20 Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l’experiència i la iniciativa pròpia
 B22 Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
 B23 Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional
Ser conscient de la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional
Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau
 B24 Ser conscient de la necessitat de formar-se contínuament al llarg de la seva vida professional
 B26 Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Bases físiques del diagnòstic.
2. Diagnòstic per la imatge del tòrax. Procediments i tècniques d’exploració: RX simple de tòrax. Projeccions i lectura. Imatges radiològiques normals i variants anatòmiques. Imatges que simulen patologia.
3. Anatomia i semiologia radiològica del tòrax mitjançant la tomografia computada (CT): Lectura i aspecte de les diferents variants anatòmiques.
4. TÒRAX. Semiologia radiològica de les lesions de l’espai aeri tan en radiologia convencional com en CT: Augment de la densitat del parènquima.
5. TÒRAX. Semiologia radiològica de les lesions nodulars i infiltratives difuses en radiologia convencional i CT. Patrons principals.
6. TÒRAX. Semiologia radiològica de les lesions del mediastí i del espai pleural. Radiologia convencional i CT.
7. TÒRAX. Hiperclaredat pulmonar. Malaltia pulmonar crònica. Lesions cavitàries: Signes radiològics.
8. Anatomia radiològica del abdomen en radiologia convencional (placa simple): Cavitat peritonial i retroperitoni.
9. Anatomia radiològica del abdomen mitjançant tomografia computada (CT): Cavitat peritonial i retroperitoni.
10. Estudi radiològic del tub digestiu. Examen amb sulfat de bari. Sistemàtica exploratòria. Anatomia i semiologia radiològica del tub digestiu en els diferents estudis.
11. Diagnòstic per la imatge del aparell urinari. Tècniques de exploració. Imatges normals i patologia elemental.
12. Bases físiques de la Ecografia.
13. Aplicació dels ultrasons en el diagnòstic per la imatge: Semiologia bàsica d’aquesta tècnica. Estudi abdominal normal.
14. Estudi del abdomen mitjançant l’ecografia: Semiologia de les principals entitats patològiques.
15. Bases físiques de la Ressonància Magnètica.
16. Anatomia radiològica en tòrax i abdomen mitjançant RM (Ressonància magnètica): Semiologia bàsica d’aquesta tècnica.
17. Indicacions de l’estudi abdominal per CT: Patologies més freqüents. Signes bàsics.
18. Radiologia intervencionista. Actuacions més comunes. Paper del radiòleg davant determinats quadres.
19. Semiologia radiològica del Sistema Múscul-Esquelètic (S.M.E.). Radiologia simple, CT i RM
20. Sistema múscul-esquelètic. Estudi per la imatge dels traumatismes.
21. Ressonància magnètica del S.M.E. Lesions elementals.
22. Ressonància magnètica de la columna vertebral. Record anatòmic i lesions elementals.
23. Ressonància magnètica del Sistema Nerviós Central (S.N.C.). Patologia més freqüent.
24. Estudi de la mama mitjançant tècniques d’imatge: Mamografia y ecografia mamàries. Anatomia i semiologia radiològica i ecogràfica. Utilitat de la R.M.
25. Riscos de les radiacions ionitzants (RI). Introducció a la radiobiologia
26. Bases físiques de la Medicina Nuclear.
27. Diagnòstic per la imatge en Medicina Nuclear. Fonaments, tècnica i imatges de les principals exploracions. Indicacions.
28. Bases físiques de la Radioteràpia.
29. Radioteràpia. Diferents tipus de tractaments. Radiació externa i interna. Aplicacions.
30. Protecció radiològica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A6
A12
A17
A19
A28
A41
A47
B3
B7
B10
B15
B18
B19
B20
B22
B23
B24
B26
B28
35 52.5 87.5
Seminaris
A4
A6
A12
A17
A19
A28
A41
A47
B3
B7
B10
B15
B18
B19
B20
B22
B23
B24
B26
B28
10 5 15
Pràctiques clíniques
A4
A6
A12
A17
A19
A28
A41
A47
B3
B7
B10
B15
B18
B19
B20
B22
B23
B24
B26
B28
15 5 20
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
Proves objectives de tipus test
A4
A6
A12
A17
A19
A28
A41
A47
B3
B7
B10
B15
B18
B19
B20
B22
B23
B24
B26
B28
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició del funcionament global de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició i desenvolupament dels continguts teòrics de l'assignatura
Seminaris Treball pràctic, ampliació i treball interactiu amb el professor dels temes exposats en les classes magistrals.
Pràctiques clíniques L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a casos clínics.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada de la part de l'assignatura corresponent a radiologia: Luís Martín: Dilluns i dimecres durant el curs a l’Hospital Joan XXIII de 9 a 13 hores. Amb cita prèvia telefònica fora d’aquest horari (Telèfon contacte 977.29.58.82). L'atenció personalitzada de la part de l'assignatura corresponent a física: Marçal Salvadó: Dimarts i dijous de 11 a 12 h al despatx de Física Mèdica. (Unitat de Física Mèdica) a l'edifici 0, planta 1.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A4
A6
A12
A17
A19
A28
A41
A47
B3
B7
B10
B15
B18
B19
B20
B22
B23
B24
B26
B28
Durant els seminaris es proposaran tasques que posteriorment sran avaluades 16%
Pràctiques clíniques
A4
A6
A12
A17
A19
A28
A41
A47
B3
B7
B10
B15
B18
B19
B20
B22
B23
B24
B26
B28
Aprofitament i interès a les pràctiques hospitalàries 24%
Proves objectives de tipus test
A4
A6
A12
A17
A19
A28
A41
A47
B3
B7
B10
B15
B18
B19
B20
B22
B23
B24
B26
B28
Prova final que avaluarà tots els continguts impartits en les classes magistrals, en el seminaris i en les pràctiques clíniques. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació del'assignatura es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en:

Examen

final

60%

Avaluació final:

test i/o, preguntes de resposta concisa

S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 50% en aquesta prova per poder comptabilitzar la nota corresponent als seminaris i a les pràctiques

Seminaris i pràctiques clíniques

40%

Activitats formatives i tasques proposades durant el curs a través del Moodle.

Avaluació dels coneixements treballats previs i posteriors a la realització de les pràctiques.

Aprofitament i interès a les pràctiques hospitalàries.

La segona convocatòria consistirà en un únic examen que avaluarà tots els continguts impartits en les classes magistrals, en el seminaris i en les pràctiques clíniques. La qualificació d'aquesta prova serà del 100% de la qualificació final de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

-  BODY CT. CORRELATION RM. Lee, Sagel, Stanley, Heiken. 3ª edició 1999. Editorial Marban

-  DIAGNOSTICO POR IMAGEN. Cesar S. Pedrosa, Rafael Casanova. 2ª edició 1997. Mc Graw Hill. Interamericana

-  WHOLE BODY COMPUTED TOMOGRAPHY. Otto H. Wegener. 2ª edició. Blackwell Scientific Pub.

-  ESSENTIALS OF ULTRASOUND PHYSICS. James A. Zagzebski. Elsevier Health Sciences

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FÍSICA MÈDICA/14204137


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FÍSICA MÈDICA/14204137
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent