DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) IMATGE CIENTÍFICA I COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL EN MEDICINA Codi 14204205
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Primer
Impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.fenoll@urv.cat
Professors/es
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant El metge pren contínuament decisions a partir de l’observació d’imatges, requereix d’habilitats per tal de saber obtenir imatges científico-mèdiques, reproduir-les i gestionar-les en diferents formats per tal de ser capaç d’incorporar-les en publicacions i comunicacions científiques i/o per a educar a la societat. Aquesta optativa ofereix a l’estudiant de Medicina una formació innovadora per conèixer mètodes d’obtenció d’imatges científiques i adquirir les habilitats necessàries per tal de ser capaç d’obtenir-les amb criteris de qualitat, en diferents formats i respectant les normes bàsiques d’ètica i professionalisme que haurà de fer servir en futura tasca professional. A més, introdueix l’estudiant en l’ús de les tecnologies de la informació en Medicina com a eina d’aprenentatge i per a generar i transferir coneixements.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B4 Comunicació com a educador
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B4 Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
Saber utilitzar exemples pràctics que facilitin la realització de procediments
Participar en un programa formatiu utilitzant les bases teòriques de l’aprenentatge i la docència
Conèixer els processos de formació i capacitació professional propis dels diferents nivells de competència
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 L’ULL HUMÀ COM A INSTRUMENT PER A L’OBTENCIÓ I INTERPRETACIÓ D’IMATGES
• L’ull humà com a instrument d’obtenció i interpretació d’imatges. Visió binocular/Processament humà d’imatges. Memòria Visual/Impacte dels diferents mitjans AV en la memòria. Límits de la visió humana. Tècniques per a l’obtenció d’imatges “no visibles”.
• Concepte de percepció/efectes visuals/respostes. Fenòmens il•lusoris: possibles conseqüències per a professionals de la medicina.
Tema 2 VISIO HUMANA VS. VISIO ARTIFICIAL
• Visió artificial: Aplicacions en l’àmbit científic i mèdic.
• Intel•ligència artificial/Robòtica: Aplicacions en l’àmbit científic i mèdic.
• Visió humana vs. Visió artificial.
• Ull humà vs. sistema de captura/reproducció d’imatges. Aplicacions.
• Conclusió i recomanacions
Tema 3 MÈTODES OBTENCIO D’IMATGES BIOMEDIQUES
• Tipus d’imatges biomèdiques.
• Mètodes d’obtenció d’imatges: Conceptes bàsics en fotografia mèdica 35 mm i digital. Protocols d’obtenció. Vídeocàmara: Metodologia per a la realització d’un audiovisual. Càmara clara.
• Gestió d’imatges: format d’arxiu, classificació. Conceptes d’imatge original, inèdita y editada. Professionalisme i ètica en l’obtenció i ús d’imatges biomèdiques, drets d’autor, ús legal.
• Errors freqüents en l’obtenció d’imatges científiques i solucions.
• Resolució de problemes pràctics i elaboració de protocols de treball
Tema 4 IMATGE DIGITAL
• Formats i sistemes de compressió d’imatges digitals.
• Obtenció i gestió d’imatges digitals.
• Criteris de qualitat en imatges digitals.
• Aplicacions i limitacions del seu ús dins l’àmbit científic.
Tema 5 PRESENT I FUTUR DE LA SOCIETAT DIGITAL EN L’ÀMBIT CIENTÍFICO-MÈDIC.
• Informació mèdica en format digital: l’historia clínica digital.
• Tecnologies telemàtiques en Medicina: telemedicina, telecirurgia, videoconferències, congressos virtuals
• Aplicacions de les noves TIC i telefonia mòbil en Medicina: lifeshirts
• Assistents computacionals pel diagnòstic diferencial.
• Gestió de l’excés d’informació digital.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
B3
B4
18 18 36
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B3
B4
9 9 18
Seminaris
B3
B4
9 0 9
Treballs
B3
B4
1 2 3
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
B3
B4
1 0 1
Proves de desenvolupament
B3
B4
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula amb suport iconogràfic (imatges i esquemes) mitjançant ordinador connectat a internet i amb mitjans de projecció audiovisuals.

Projecció de videos científics guardonats en certàmens científic-mèdics.
Debat valoratiu sobre: possibles utilitats, format i metodologia de realització audiovisual i criteris d’avaluació.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctica 1. Aula informàtica 2h.
CERCA i GESTIÓ D'IMATGES BIOMÈDIQUES i RECURSOS DOCENTS A INTERNET: Treball amb cerca avançada d’imatges

Pràctica 2. Aula informàtica. 3h.
OBTENCIÓ D’IMATGES AMB FOTOGRAFIA
Treball amb simulador fotogràfic / aplicació de coneixements teòrics

Pràctica 3. Aula informàtica. 2h.
OBTENCIÓ D’IMATGES AMB VIDEO
Treball amb simulador vídeo / aplicació de coneixements teòrics
Seminaris Seminari 1
Sobre les tècniques existents per a l’obtenció d’imatges “no visibles”: Audiovisuals i taller (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes)

Seminari 2
Sobre el processament humà d’imatges i límits de la visió humana: Audiovisuals i taller (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes)

Seminari 3
Sobre fotografia i cinematografia científica: Audiovisual i taller: Lennart Nilsson (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes)

Seminari 4
Sobre metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica
Introducció a metodologies de treball en equip

Seminari 5
Sobre metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica
Introducció a protocols de treball per a la preparació d’un pla de producció

Seminari 6
Sobre metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica
Introducció a protocols de treball per a la preparació d’un guió audiovisual

Seminari 7
Presentació dels resultats del treball dels alumnes a les pràctiques.
Treballs Treball opcional:
Els alumnes que ho desitgin poden fer un treball en format digital relacionat amb els continguts de la matèria i presentar-lo a la resta de companys la darrera setmana lectiva. El resultat es tindrà en compte a l’avaluació.

Atenció personalitzada
Descripció
Per correu electrònic: mariarosa.fenoll@urv.cat Presencial: Dimecres i Dijous de 15:00 a 16:00 a la Unitat d’Histologia i Neurobiologia

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B3
B4
L'adquisició d'habilitats i comportament s’avaluarà mitjançant l’assistència, puntualitat, participació activa, resultats a nivell individual i d’equip a pràctiques i seminaris.
Per aprovar cal haver assistit i realitzat totes les activitats pràctiques.
30%
Proves objectives de tipus test
B3
B4
L'adquisició de coneixements i saber com aplicar-los s'avaluarà mitjançant una prova de 50 preguntes de resposta múltiple.
Només hi ha una sola resposta vàlida per a cada pregunta. Cada resposta errònia resta 0,3 punts. Temps de la prova 30 minuts.
Per aprovar cal obtenir un mínim de 35 respostes vàlides.
50%
Proves de desenvolupament
B3
B4
L'adquisició de coneixements, habilitats de comunicació i treball en equip s'avaluarà mitjançant el resultat d'un treball de comunicació audiovisual en format digital de 3 min. realitzat en equip. Fen servir una metodologia d'avaluació a 360º. 20%
Altres  

Treball opcional: Els alumnes que ho desitgin poden fer un treball en format digital relacionat amb els continguts de la matèria i presentar-lo a la resta de companys la darrera setmana lectiva. El resultat es tindrà en compte a l'avaluació.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'avaluarà l'assistència, puntualitat, participació activa, resultats a nivell individual i d'equip a practiques i seminaris.

Per aprovar cal haver realitzat totes les pràctiques.

Opció a Matrícula d'Honor

5 problemes / preguntes curtes de caràcter conceptual. Temps de la prova 30 minuts.

Segona conovocatòria

Per aprovar la convocatòria de setembre és imprescindible presentar omplerts i millorats tots els manuals de pràctiques el dia de la prova i fer un treball.


Fonts d'informació

Bàsica

àsica

Manual de Fotografia Digital. Tom Ang. Ediciones Omega, 2003.

Biomedical photography. John Paul Vetter. Boston: Butterworth-Heinemann, cop; 1992.

Telemedicina. Olga Ferrer-Roca. Madrid, Médica Panamericana DL 2001.

Internet, telemática y salud (CD-ROM). Oliveri, Nora. Buenos Aires. Médica Panamericana. Madrid cop. 1997.

omplementària

& Diccionario enciclopédico de los premios Nobel de Medicina: 100 años de premios Nobel / Francis Leroy. Madrid : EDIMSA, 2002.

& 75 e-learning activities: making on-line learning interactive. Ryan Watchins. Pfeiffer, 2005.

Altres recursos

Audiovisuals científic-mèdics (VHS, S-VHS, DVD, mini DV, CD-ROM).

Foto& video tutor (CD-ROM). Jaume Horrach. Palma de Mallorca. CIBAL. Multimedia,cop. 1994.

Recursos docents d’accés lliure on-line.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent