DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MEDICINA TRANSFUSIONAL Codi 14204214
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Segon
Impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
RULL AIXA, ANNA
JOVEN MARIED, JORGE
Adreça electrònica jorge.joven@urv.cat
anna.rull@urv.cat
Professors/es
JOVEN MARIED, JORGE
RULL AIXA, ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu primari d’aquesta assignatura es entendre els conceptes bàsics en que es fonamenta la pràctica de la Medicina Transfusional actual, i la teràpia cel·lular i tissular. Es pretén que l’alumne tingui un coneixement bàsic dels components sanguinis i hemoderivats, l’obtenció de cèl·lules progenitors hematopoètiques i l’obtenció de teixits humans, i les seves aplicacions terapèutiques actuals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A23 Hemoderivats
 A47 Terapèutica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B10 Aspectes ètics
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
 B6 Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
UNITAT DOCENT 1: Immunohematologia 1.1- Immunologia bàsica aplicada a la Medicina Transfusional
- conceptes bàsics d’antigen i anticós
- detecció de la reacció antigen – anticós: tècniques d’aglutinació

1.2- Sistemes de grups sanguinis
- la membrana eritrocitària
- antigens presents a la superficie de les hematíes
- Sistema ABO
- Sistema Rh
- Altres sistemes d’importància transfusional

1.3- Anticossos eritrocitaris
- Anticossos naturals
- Anticossos adquirits
- Detecció d’anticossos irregulars eritrocitaris. Prova de Coombs inderecta
- Identificació d’anticossos irregulars. Pannells d’identificació

1.4- Antígenos leucocitarios y plaquetarios humanos
- El sistema HLA
- El sistema HPA

1.5- Al•loimmunització
- Conceptes bàsics d’al•loimmunització.
- Al•loimmunització per transfusió
- Al•loimmunització per gestació. La Malaltia hemolítica del fetus i del nadó

1.6- Autoimmunitat
- Concepte de tolerancia
- Fonaments de les malalties autoinmunes
- Anèmia hemolítica autoinmune. Dificultats transfusionals
UNITAT DOCENT 2: Obtenció, preparació, modificació i conservació de components sanguinis 2.1 Promoció
- La donació de sang, un deure cívic
- Perfil del donant de sang
- Estudis sociològics sobre la donació de sang
- Autosuficiència

2.2 Donació de sang
- Criteris de selección del donant de sang
- Donació convencional
- Donació per afèresi
- Solucions de conservació
- Qualitat y donació de sang
- Aspectes legislatius de la donació de sang

2.3 Fraccionament, modificació i conservació dels components sanguinis
- Fraccionament primari de la donació de sang: hematíes, plasma i plaquetes
- Modificació dels components sanguinis: inactivació vírica, irradiació, fraccionament
- Conservació i caducitat dels components sanguinis

2.4 Fraccionament del plasma
- Composició del plasma
- Fraccionament del plasma
- Hemoderivats. Tipus i indicacions

2.5 Laboratori de seguretat transfusional
- Proves de laboratori obligatòries
- Despistatge de Malalties transmisibles. Serologia. Tècniques d’àcids nucleics
- Risc residual de transmissió de malalties infeccioses
- Estudis immunohematològics

UNITAT DOCENT 3: Transfusió de components sanguinis
3.1 Introducció
- Evolució histórica de la transfusió
- Aspectes normatius
- Sol•licitud de transfusió
- Consentiment informat
- Mostra pretransfusional

3.2 Fonaments fisiopatològics de la transfusió d’hematies
- Oxigen. Transport i utilització cel•lular.
- Anèmia. Concepte. Simptomatologia. Repercusions clíniques
- Mecanismes de compensació de l’anèmia
- Hipòxia i administración d’hematies

3.3 Laboratori de transfusió
- Mostra pretransfusional. Característiques. Validesa
- Proves pretransfusionals. Grup ABO / Rh (D). Escrutini d’anticossos irregulars
- Proves de compatibilitat
- Actitud davant d’unes proves de compatibilitat positives

3.4 Administració de components sanguinis
- Abans de la transfusió. Constants. Equip de transfusió
- La transfusió. Recomprovació del grup ABO a capçalera. Els primers minuts
- Desprès de la transfusió.

3.5 Indicacions de la transfusió
- Indicacions de la transfusió d’hematies
- Indicacións de la transfusió de plaquetes
- Indicacions de la transfusió de plasma


3.6 Transfusió en situacions especials
- Transfusió pediátrica. Transfusió neonatal
- Transfusió en el pacient immunodeprimit
- Transfusió crónica.

3.7 Transfusió masiva
- Transfusió d’extrema urgencia
- Transfusió massiva. Concepte. Característiques
- Prevenció i tractament de la coagulopatia associada a transfusió masiva

3.8 Incidents i efectos adversos associats a la transfusió
- Seguretat transfusional. Evolució històrica
- Riscos associats a la transfusió. Riscos immunes. Riscos infecciosos. Altres riscos
- Quasi incidents
- Hemovigilància
- Prevenció i tractament de les reaccions adverses a la transfusió

3.9 Alternatives a la transfusió al•logènica
- Concepte d’alternatives a la transfusió
- Us de sang autòloga. Donació predipòsit. Us de recuperadors de sang.
- Transportadors artificials d’oxigen. Hemoglobines sintètiques. Línies de recerca
- Agents estimuladors de l’eritropoesi
- Ferro
- Fàrmacs per reduir el sagnat.
- Document de consens Sevilla d’alternatives a la transfusió al•logènica


UNITAT DOCENT 4: Teràpia cel•lular i tissular 4.1 Cèl•lules mare
- Definició.
- Característiques
- Cèl•lules mare embrionàries. Cèl•lules mare de l’adult
- Cèl•lules mare totipotents, pluripotents, multipotents.

4.2 Teràpia cel•lular
- Concepte de Medicina regenerativa
- Cultius cel•lulars
- Diferenciació
- Línies de recerca actuals

4.3 Teràpia tisular
- Concepte de teixit
- Teixits útils per a trasplantament
- Obtenció de teixits. Criteris de selección dels donants
- Processament i conservació dels teixits
- Implant de teixits
- Traçabilitat i biovigilància
UNITAT DOCENT 5: Cèl•lules progenitores hematopoètiques 5.1 Cèl•lules progenitores hematopoètiques
- Característiques
- Ubicació
- Identificació

5.2 Trasplantament de CPH
- Tipus de trasplantament: al•logènic, autogènci i singènic
- Fonts d’obtenció de CPH
- Tècnica d’obtenció de CPH de medul•la òssia
- Tècnica d’obtenció de CPH de sang de cordó umbilical
- Tècnica d’obtenció de CPH de sang periférica. Mobilització. Afèresi

5.3 Processament de les CPH
- Manipulació ex vivo
- Criopreservació
- Controls de qualitat
- Transport

5.4 Infusió de CPH
- Acondicionament del receptor de CPH
- Descongelació
- Infusió
- Efectes adversos


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Sessió Magistral
A3
A17
A18
A23
A47
B10
18 27 45
Seminaris
A23
A47
B2
B6
B10
7 10.5 17.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A23
B6
9 13.5 22.5
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Classes teòriques dels continguts que figuren en el programa de l'assignatura
Seminaris Promoció de la donació, Ètica i transfusió, Alternatives a la transfusió
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es resoldran, discutiran i/o avaluaran cassos clínics relacionats a: Selecció de donants, Transfusió pediàtrica, Obtenció de cèl·lules progeniitores hematopoètiques

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
A17
A18
A23
A47
B10
A l'examen final del curs es realitzarà una prova mixta que combina preguntes de desenvolupament i /o preguntes curtes, per avaluar els coneixements teòrics que s'han adquirit en les sessions magistrals de l'assignatura. 60%
Seminaris
A23
A47
B2
B6
B10
A l'examen final es realitzarà una prova objectiva de preguntes curtes referent als temes avaluats i tractats en els seminaris de l'assignatura 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A23
B6
A l'examen final del curs es realitzarà una prova pràctica consistent en la ressolució d'un problema plantejat en la ressolució de cassos clínics revisats durant l'assignatura 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica DVORKIN MA; CARDINALI DP, IERMOLI RH, Bases Fisiológicas de la práctica Médica, Panamericana (14ª ed), 2010
POCOCK G, RICHARDS CD, Fisiológía Humana. La base de la medicina, Masson (2ºed), 2005
SANS-SABRAFÉN J, Hematología Clínica, Harcourt (4ªed), 2001
HILLMAN RS, AULT KA, Hematology in clinical Practice, McGraw-Hill, 2002

Complementària , Banc de Sang i Teixits, ,

http://www.bancsang.net/ca/index.html

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent