Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
| A17 |
Principis generals de la investigació del pacient |
| A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
| A23 |
Hemoderivats |
| A47 |
Terapèutica |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B10 |
Aspectes ètics |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
| | A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A23 |
Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
| | A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
UNITAT DOCENT 1: Immunohematologia |
1.1- Immunologia bàsica aplicada a la Medicina Transfusional
- conceptes bàsics d’antigen i anticós
- detecció de la reacció antigen – anticós: tècniques d’aglutinació
1.2- Sistemes de grups sanguinis
- la membrana eritrocitària
- antigens presents a la superficie de les hematíes
- Sistema ABO
- Sistema Rh
- Altres sistemes d’importància transfusional
1.3- Anticossos eritrocitaris
- Anticossos naturals
- Anticossos adquirits
- Detecció d’anticossos irregulars eritrocitaris. Prova de Coombs inderecta
- Identificació d’anticossos irregulars. Pannells d’identificació
1.4- Antígenos leucocitarios y plaquetarios humanos
- El sistema HLA
- El sistema HPA
1.5- Al•loimmunització
- Conceptes bàsics d’al•loimmunització.
- Al•loimmunització per transfusió
- Al•loimmunització per gestació. La Malaltia hemolítica del fetus i del nadó
1.6- Autoimmunitat
- Concepte de tolerancia
- Fonaments de les malalties autoinmunes
- Anèmia hemolítica autoinmune. Dificultats transfusionals
|
UNITAT DOCENT 2: Obtenció, preparació, modificació i conservació de components sanguinis |
2.1 Promoció
- La donació de sang, un deure cívic
- Perfil del donant de sang
- Estudis sociològics sobre la donació de sang
- Autosuficiència
2.2 Donació de sang
- Criteris de selección del donant de sang
- Donació convencional
- Donació per afèresi
- Solucions de conservació
- Qualitat y donació de sang
- Aspectes legislatius de la donació de sang
2.3 Fraccionament, modificació i conservació dels components sanguinis
- Fraccionament primari de la donació de sang: hematíes, plasma i plaquetes
- Modificació dels components sanguinis: inactivació vírica, irradiació, fraccionament
- Conservació i caducitat dels components sanguinis
2.4 Fraccionament del plasma
- Composició del plasma
- Fraccionament del plasma
- Hemoderivats. Tipus i indicacions
2.5 Laboratori de seguretat transfusional
- Proves de laboratori obligatòries
- Despistatge de Malalties transmisibles. Serologia. Tècniques d’àcids nucleics
- Risc residual de transmissió de malalties infeccioses
- Estudis immunohematològics
|
UNITAT DOCENT 3: Transfusió de components sanguinis |
3.1 Introducció
- Evolució histórica de la transfusió
- Aspectes normatius
- Sol•licitud de transfusió
- Consentiment informat
- Mostra pretransfusional
3.2 Fonaments fisiopatològics de la transfusió d’hematies
- Oxigen. Transport i utilització cel•lular.
- Anèmia. Concepte. Simptomatologia. Repercusions clíniques
- Mecanismes de compensació de l’anèmia
- Hipòxia i administración d’hematies
3.3 Laboratori de transfusió
- Mostra pretransfusional. Característiques. Validesa
- Proves pretransfusionals. Grup ABO / Rh (D). Escrutini d’anticossos irregulars
- Proves de compatibilitat
- Actitud davant d’unes proves de compatibilitat positives
3.4 Administració de components sanguinis
- Abans de la transfusió. Constants. Equip de transfusió
- La transfusió. Recomprovació del grup ABO a capçalera. Els primers minuts
- Desprès de la transfusió.
3.5 Indicacions de la transfusió
- Indicacions de la transfusió d’hematies
- Indicacións de la transfusió de plaquetes
- Indicacions de la transfusió de plasma
3.6 Transfusió en situacions especials
- Transfusió pediátrica. Transfusió neonatal
- Transfusió en el pacient immunodeprimit
- Transfusió crónica.
3.7 Transfusió masiva
- Transfusió d’extrema urgencia
- Transfusió massiva. Concepte. Característiques
- Prevenció i tractament de la coagulopatia associada a transfusió masiva
3.8 Incidents i efectos adversos associats a la transfusió
- Seguretat transfusional. Evolució històrica
- Riscos associats a la transfusió. Riscos immunes. Riscos infecciosos. Altres riscos
- Quasi incidents
- Hemovigilància
- Prevenció i tractament de les reaccions adverses a la transfusió
3.9 Alternatives a la transfusió al•logènica
- Concepte d’alternatives a la transfusió
- Us de sang autòloga. Donació predipòsit. Us de recuperadors de sang.
- Transportadors artificials d’oxigen. Hemoglobines sintètiques. Línies de recerca
- Agents estimuladors de l’eritropoesi
- Ferro
- Fàrmacs per reduir el sagnat.
- Document de consens Sevilla d’alternatives a la transfusió al•logènica
|
UNITAT DOCENT 4: Teràpia cel•lular i tissular |
4.1 Cèl•lules mare
- Definició.
- Característiques
- Cèl•lules mare embrionàries. Cèl•lules mare de l’adult
- Cèl•lules mare totipotents, pluripotents, multipotents.
4.2 Teràpia cel•lular
- Concepte de Medicina regenerativa
- Cultius cel•lulars
- Diferenciació
- Línies de recerca actuals
4.3 Teràpia tisular
- Concepte de teixit
- Teixits útils per a trasplantament
- Obtenció de teixits. Criteris de selección dels donants
- Processament i conservació dels teixits
- Implant de teixits
- Traçabilitat i biovigilància
|
UNITAT DOCENT 5: Cèl•lules progenitores hematopoètiques |
5.1 Cèl•lules progenitores hematopoètiques
- Característiques
- Ubicació
- Identificació
5.2 Trasplantament de CPH
- Tipus de trasplantament: al•logènic, autogènci i singènic
- Fonts d’obtenció de CPH
- Tècnica d’obtenció de CPH de medul•la òssia
- Tècnica d’obtenció de CPH de sang de cordó umbilical
- Tècnica d’obtenció de CPH de sang periférica. Mobilització. Afèresi
5.3 Processament de les CPH
- Manipulació ex vivo
- Criopreservació
- Controls de qualitat
- Transport
5.4 Infusió de CPH
- Acondicionament del receptor de CPH
- Descongelació
- Infusió
- Efectes adversos
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
Sessió Magistral |
|
18 |
27 |
45 |
Seminaris |
|
7 |
10.5 |
17.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
9 |
13.5 |
22.5 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
Classes teòriques dels continguts que figuren en el programa de l'assignatura |
Seminaris |
Promoció de la donació, Ètica i transfusió, Alternatives a la transfusió |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es resoldran, discutiran i/o avaluaran cassos clínics relacionats a: Selecció de donants, Transfusió pediàtrica, Obtenció de cèl·lules progeniitores hematopoètiques |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
A l'examen final del curs es realitzarà una prova mixta que combina preguntes de desenvolupament i /o preguntes curtes, per avaluar els coneixements teòrics que s'han adquirit en les sessions magistrals de l'assignatura. |
60% |
Seminaris |
|
A l'examen final es realitzarà una prova objectiva de preguntes curtes referent als temes avaluats i tractats en els seminaris de l'assignatura |
20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
A l'examen final del curs es realitzarà una prova pràctica consistent en la ressolució d'un problema plantejat en la ressolució de cassos clínics revisats durant l'assignatura |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
DVORKIN MA; CARDINALI DP, IERMOLI RH, Bases Fisiológicas de la práctica Médica, Panamericana (14ª ed), 2010
POCOCK G, RICHARDS CD, Fisiológía Humana. La base de la medicina, Masson (2ºed), 2005
SANS-SABRAFÉN J, Hematología Clínica, Harcourt (4ªed), 2001
HILLMAN RS, AULT KA, Hematology in clinical Practice, McGraw-Hill, 2002
|
|
Complementària |
, Banc de Sang i Teixits, ,
|
http://www.bancsang.net/ca/index.html |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|