Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Fisiopatologia i patologia nutricional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
| B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
| B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social |
| B9 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Conèixer els instruments per a la valoració clínica del pacient (història i raonament clínic)
Conèixer i comprendre els mecanismes fisiopatològics de les principals malalties
Conèixer els factors que influeixen en les malalties
Conèixer les alteracions patològiques de les principals malalties
Reconèixer els principals símptomes i signes que es presenten en les principals malalties
Desenvolupar habilitats comunicatives necessàries per obtenir dades clíniques
Conèixer i capacitar per realitzar tècniques exploratòries bàsiques de antropometria i constants
Conèixer i capacitar per realitzar una RCP (reanimació cardiopulmonar) bàsica
Realitzar un abordatge global del pacient integrant les habilitats comunicatives (anamnesi) i clíniques (exploració)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
| | B6 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
| | B9 |
Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. Conceptes i Bases de malalties
|
1. Concepte i continguts de Fisiopatologia.
2. Instruments de la valoració global d'un pacient: història clínica, raonament clínic.
3. Bases de les malalties: genètica, infeccions, immunitat, inflamació, oxidació, neoplàsies.
4. Alteracions de la termoregulació: febre. Presentació del curs- Conceptes i continguts de fisiopatologia |
II. Digestiu
|
5. Dolor Abdominal
6. Patologia esofàgica i gàstrica
7. Patologia del budell prim: síndrome de malabsorció i malaltia inflamatòria intestinal. Intoleràncies i al•lèrgies alimentàries.
8. Patologia del colon i recte: malaltia diverticular de còlon, constipació, diarrea, neoplàsia de còlon.
9. Hemorràgia digestiva |
III. Fetge i biliar
|
10. Insuficiència de la funció hepàtica
11. Hepatitis vírica i cirrosi hepàtica
12. Fisiopatologia de la via biliar
13. Fisiopatologia del pàncrees exocrí |
IV. Endocrí
|
14. Fisiopatologia del hipotàlem/hipòfisi
15. Patologia del tiroides
16. Patologia de les suprarenals |
V. Metabolisme intermediari
|
17. Fisiopatologia de la homeòstasi glucídica
18. Diabetis mellitus tipus 1 i 2. Complicacions de la diabetis mellitus
19. Fisiopatologia del metabolisme lipídic
20. Fisiopatologia del metabolisme proteic |
VI. Pèrdua de pes i obesitat
|
21. Alteracions del comportament alimentari
22. Estudi de la pèrdua de pes
23. Obesitat i Síndrome metabòlica |
VII. Metabolisme mineral i ossi
|
24. Fisiopatologia metabolisme mineral
25. Fisiopatologia osteo-articular |
VIII. Renal i tracte urinari
|
26. Alteracions de l’equilibri electrolític: sodi i potassi
27. Alteracions de l’equilibri àcid-base
28. Fisiopatologia del sistema renal
29. Síndromes nefrològics
30. Fisiopatologia de vies urinàries |
IX. Cardiovascular
|
31. Fisiopatologia cardiovascular. Dolor toràcic. Hipertensió arterial
32. Fisiopatologia cardíaca
33. Cardiopatia isquèmica
34. Insuficiència cardíaca
35. Alteracions del ritme cardíac |
X. Respiratori
|
36. Fisiopatologia del sistema respiratori. Estudi de la patologia respiratòria
37. MPOC i asma bronquial |
XI. Neurològic
|
38. Fisiopatologia del sistema nerviós
39. Malaltia cerebrovascular
40. Malalties neurodegeneratives |
XII. Hematològic
|
41. Fisiopatologia del sistema hematològic
42. Anèmies
43. Hemostàsia i coagulació |
XIII. Infeccions
|
44. Malalties infeccioses |
XIV. Genètiques i regenerativa
|
45. Genètica i malalties neoplàsiques
46. Medicina regenerativa
47. Malalties hereditàries del metabolisme |
Laboratori habilitats - pràctiques |
P1: Presentació del casos clínics
P2: Habilitats clíniques-I: Anamnesi
P3: Taller de RCP bàsica-I
P4: Habilitats clíniques-II: Exploració física
P5: Taller de RCP bàsica-II
P6: Habilitats clíniques-III: Proves complementàries
P7: Com redactar un informe clínic
P8: Seminari metodologia científica i MBE
P9: Seminari recerca en bibliografia biomèdica
P10: Seminari de eines per la comunicació científica
P11: Revisió dels informes dels casos clínics
P12: Discussió dels casos clínics |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
53 |
79.5 |
132.5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
21 |
42 |
63 |
Pràctiques a laboratoris |
|
9 |
0 |
9 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
3 |
3 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
2 |
4 |
Proves orals |
|
3 |
3 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Participació activa dels estudiants en el seu aprenentatge.
Hi haurà quatre grups d'estudiants als quals es plantejaran quatre casos clínics que presenten un problema o diagnòstic principal amb alguns problemes secundaris associats.
Els casos clínics es plantejaran per escrit procurant deixar marge a que l’estudiant tingui que cercar el problema del qual es tracte. Per exemple, es donaran les xifres de pressió arterial i no es parlarà d’hipertensió o es facilitarà el pes i l’alçada i l’alumne tindrà que definir el grau d’obesitat calculant l’índex de massa corporal. També s’acompanyarà de dades complementàries per tal que l’estudiant identifiqui problemes associats a la patologia que es vol analitzar com a principal.
A partir de les dades facilitades en cada cas clínic l’estudiant haurà de cerca informació actualitzada i rellevant a la literatura, preparar la discussió i conclusions i elaborar treball final en forma d’informe clínic. Per tal de fer més operatiu el treball en equip, cada grup es subdividirà en 4 subgrups (un per cada cas clínic) de aproximadament 3-5 persones. |
Pràctiques a laboratoris |
Es realitzaràn al laboratori d'habilitats.
Integració les diferents habilitats d'anamnesis, exploració física i comunicatives per poder realitzar un abordatge general del pacient. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Es farà una sessió de cerca bibliogràfica |
Descripció |
Es realitzarà al despatx del professor. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
50 preguntes tipus test amb elecció múltiple |
50% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Avaluació elaboració d’un informe clínic.
Es valorarà la descripció del cas en anglès.
Assistència obligatòria |
15% |
Proves orals |
|
Avaluació presentació oral d’un cas clínic
|
15%
|
Proves objectives de tipus test |
|
20 preguntes tipus test amb elecció múltiple |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura s'han de superar les 4 avaluacions de forma independent amb una nota mínima de 5. La nota final serà el sumatori de les notes de cada avaluació. SEGONA CONVOCATÒRIA: L'estudiant haurà de realitzar una prova tipus test i/o la resolució d'un suposit pràctic per escrit segons el que no hagi aprovat |
Bàsica |
|
Rozman, C.
Medicina interna. Farreras/Rozman. 16a ed.
Madrid [etc.]: Elsevier cop., 2009. Braunwald, E.; Fauci, A.; Kasper, D.; Hauser, S.; Longo, D.; Jameson, J. (eds.).
Harrison principios de medicina interna. 17a ed.
México [etc.]: McGraw-Hill Interamericana, [2009]. Pfreundschuh, M.; Schölmerich, J.
Fisiopatología y bioquímica.
Madrid [etc.]: Elsevier Science cop., 2002. Mataix, J.
Nutrición y Alimentación Humana. 2a ed.
Majadahonda: Argon, 2009. Berg, D.
Advanced clinical skills and physical diagnosis.
Oxford: Blackwell Science, 2004. Falguera, M.
Història clínica: una guia pràctica.
Lleida: Universitat de Lleida, 2000. Munro, J. F.; Cambell, I. W.
Mcleod Exploración clínica. 10a ed.
Madrid: Harcourt, 2001. Planas, M.; Pérez-Portabella, C. (eds.).
Fisiopatología aplicada a la nutrición.
Barcelona: Mayo, 2004. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|