Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A11 |
Epidemiologia nutricional. Consum i hàbits alimentaris en la població. |
| A12 |
Metodologia de l'educació alimentària. |
| A13 |
Sistemes de salut i polítiques alimentàries. |
| A18 |
Avaluar l'estat nutricional individual i en col•lectivitats. |
| A21 |
Calcular i establir pautes alimentàries saludables. |
| A24 |
Planificar i desenvolupar programes de promoció i de prevenció de la salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà |
| B10 |
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A11 |
Practicar el raonament epidemiològic i les seves aplicacions a l'estudi dels fenòmens de salut dins del seu àmbit professional
Conèixer el concepte de disseny d'un estudi, els grans tipus de dissenys i les seves diferències fonamentals
| | A12 |
Adquirir la capacitat per a intervenir en projectes de promoció, prevenció i protecció amb un enfocament comunitari i de salut pública
Conèixer les estratègies de prevenció nutricional
| | A13 |
Adquirir la capacitat per a intervenir en projectes de promoció, prevenció i protecció amb un enfocament comunitari i de salut pública
Conèixer les estratègies de prevenció nutricional
Aplicar els principals mètodes i tècniques d'educació i planificació sanitària en la seva tasca professional
| | A18 |
Practicar el raonament epidemiològic i les seves aplicacions a l'estudi dels fenòmens de salut dins del seu àmbit professional
Conèixer el concepte de disseny d'un estudi, els grans tipus de dissenys i les seves diferències fonamentals
Conèixer els factors de risc que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per a la seva prevenció i control
| | A21 |
Adquirir la capacitat per a intervenir en projectes de promoció, prevenció i protecció amb un enfocament comunitari i de salut pública
Conèixer les estratègies de prevenció nutricional
| | A24 |
Adquirir la capacitat per a intervenir en projectes de promoció, prevenció i protecció amb un enfocament comunitari i de salut pública
Conèixer les estratègies de prevenció nutricional
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B7 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
| | B10 |
Conèixer l'evolució de l'alimentació al llarg temps / espai
Comprendre la diversitat cultural dels comportaments alimentaris
Predir efectes canvis / factors socioculturals en la salut
Conèixer i debatre sobre l'origen i l'abast dels problemes alimentaris del món contemporani
Coneixer i comprendre la història de la dietètica i la nutrició
Demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern.
Entendre la relació entre el treball de recerca i la progressió del coneixement científic
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
INTRODUCCIÓ A LA SALUT PÚBLICA |
1. Concepte de salut. Concepte de salut pública i salut comunitària. Evolució històrica del concepte de salut. Determinants de la salut. Antecedents històrics i evolució de la salut pública i salut comunitària. Funcions de la salut pública.
2. Medicina preventiva. Concepte. Historia natural de la malaltia. Nivells de prevenció: primària, secundària i terciària. Instruments per a la prevenció.
|
BASES DE LA EPIDEMIOLOGIA SANITÀRIA |
3. Concepte i usos de l'epidemiologia. Epidemiologia com a ciència bàsica i aplicada. Mètode epidemiològic.
4. Mesura dels fenòmens de salut i malaltia. Valors absoluts i relatius. Mesures de freqüència: proporció, raó, taxa. Mesures d’associació Mesures d'impacte: risc atribuïble i proporció.
5. Classificació dels estudis epidemiològics. Estudis descriptius. Tipus, objectius, anàlisi, selecció de la mostra. Avantatges i limitacions. Prevalença. Mesures d'associació: raó de prevalença.
6. Estudis analítics de casos-control . Característiques, Avantatges i limitacions. Incidència. Mesures d'associació: raó d'odds.
7. Estudis analítics de cohorts. Característiques, Avantatges i limitacions. Incidència. Mesures d'associació: risc relatiu.
8. Estudis experimentals. Assaigs clínics. Estudis comunitaris. Utilització i conveniència.
9. Associació i causalitat en epidemiologia. Tipus d'associació. Models i criteris de causalitat. Tipus de causes. Multicausalitat.
|
EDUCACIÓ SANITARIA |
10. Concepte d'educació sanitària. Concepte actual d’Educació sanitària. Objectius. Agents de l’educació per a la salut. Camps d'acció. Comunicació: elements i funcions, tipus. Principis sobre l’aprenentatge.
11. Bases científiques de la modificació dels comportaments de salut. Teories. Model de creences de salut, model de la comunicació persuasiva. Model teòric basat en la política econòmica, Modelo pragmàtic.
12. Mètodes directes d’educació sanitària. Característiques i tipus dels mètodes d'educació sanitària directes i indirectes.
13. Mètodes indirectes d’educació sanitària. Característiques i tipus dels mètodes d'educació sanitària directes i indirectes.
14. Planificació d'una intervenció d'educació sanitària. Etapes: Identificació dels problemes, determinació de prioritats, definició d'objectius, determinació de les activitats i elecció de la metodologia d'intervenció, previsió de recursos, execució i avaluació.
15. Educació sanitària a l’àmbit clínic-assistèncial. Consell sanitari. Factors que influeixen en la conducta alimentària. Estratègies. Fases en educació nutricional. Eficàcia i eficiència dels programes d'educació nutricional. Paper dels professionals sanitaris.
|
EPIDEMIOLOGIA I MEDICINA PREVENTIVA |
16. Epidemiologia general i mesures preventives de les malalties transmissibles. Importància i fases de les malalties transmissibles. Cadena epidemiològica. Bases epidemiològiques de la prevenció. Classificació general de les malalties transmissibles.
17. Epidemiologia i mesures preventives en la tuberculosi.
18. Epidemiologia i mesures preventives de les malalties de transmissió sexual i hepatitis
19. Epidemiologia general de les malalties cròniques. Característiques generals de les malalties cròniques. Raonament causal a les malalties cròniques. Estratègies preventives: actuació sobre els factors de risc. Nivells i programes de prevenció.
20. Malalties musculoesquelètiques. Epidemiologia i mesures preventives de les malalties del sistema musculoesquelètic.
21. Malalties pulmonars cròniques
22. Epidemiologia i consell de l'activitat física. Concepte d'activitat física, exercici físic i forma física. Epidemiologia de l'activitat física. Efectes positius i inconvenients de l'activitat física sobre la salut i la malaltia. Promoció de l'exercici físic.
23. Epidemiologia i mesures preventives dels problemes relacionats amb el tabac i l'alcohol. Consum i prevalença. Trastorns. Prevenció dels problemes relacionats amb el tabac. Tipus de prevenció. Intervencions.
24. Epidemiologia i mesures preventives del consum de drogues il•legals. Concepte i classificació de les drogues causants de dependències. Epidemiologia i prevenció.
25. Epidemiologia i mesures preventives dels accidents. Importància sanitària. Epidemiologia dels diferents tipus d'accidents: de trànsit, domèstics, peridomèstics i esportius. Mesures de prevenció en els accidents
26. Factores ambientals determinants de la Salut.
|
SEMINARIS
|
1. Nivells de prevenció (setmana 17)
2.- Programes actuals de promoció de la salut. (setmana 23)
3.- Modificació dels estils de vida (setmana 26)
|
Pràctiques
|
Aprenentatge Basat en problemes.
Pràctica 1: Resolució d’una simulació sobre el desenvolupament d’un estudi epidemiològic i mesures preventives. (Setmana 20).
Pràctica 2: Resolució d’una simulació sobre el desenvolupament de mesures preventives. (Setmana 21).
Pràctica 3: Desenvolupament d’un programa d’educació per a la salut sobre estils de vida I. (Setmana 24).
Pràctica 4: Desenvolupament d’un programa d’educació per a la salut sobre estils de vida II. (Setmana 25).
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
56 |
84 |
Seminaris |
|
9 |
27 |
36 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
15 |
27 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del contingut i organització de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels temes per part del professor amb resolució de preguntes dels alumnes |
Seminaris |
Es treballen de forma activa alguns conceptes per aprofundir en els coneixements del temari.
Cada alumne o grup de 2-3 alumnes anirà desenvolupant totes les parts d’un protocol científic amb l’objectiu de comprendre les característiques de cada apartat i de saber realitzar-lo
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Es treballen exercicis per resoldre situacions plantejades en el temari |
Descripció |
Els alumnes podran contactar amb els professors al finalitzar les classes teòriques per plantejar les seves qüestions i acordar una reunió si es necessari.
També poden fer consultes els dilluns de 13-15h en el despatx del professor.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Proves objectives de tipus test i preguntes curtes |
50% |
Seminaris |
|
Presentació d'informes relacionats amb les activitats realitzades en els seminaris
|
10% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Capacitat de resolució de casos pràctics, plantejats en les pràctiques
Es valora l’aprenentatge autònom,i motivació, assistència i puntualitat
|
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En les proves objectives s'ha d'obtenir com a mínim 2 punts dels 5 possibles per fer promig amb la part de seminaris i resolució de problemes. S'aprova amb el 50% del màxim possible |
Bàsica |
|
Medicina Preventiva y Salud Pública (10ª edición). Piédrola Gil et al. (eds). Barcelona: Masson S.A.,2001
Martínez F, Antó JM, Castellano PL, Gili M, Marset P, Navarro V. Salud Pública. Madrid: McGraw Hill Interamericana, 1998.
Argimón JA, Jiménez J. Métodos de Investigación clínica y epidemiológica (2ª edición). Madrid: Harcourt, 2000.
Martínez Navarro F, JM Antó, PL Castellanos, Mgili, PMarset, V Navarro. Salud Pública.Madrid: McGraw Hill-Interamericana. 1997. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|