DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) GESTIÓ I ORGANITZACIÓ DELS SERVEIS SOCIALS Codi 15051011
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Adreça electrònica eugenia.altaba@urv.cat
Professors/es
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Web
Descripció general i informació rellevant Els Serveis Socials són organitzacions i, per tant, la seva gestió s'ha d'executar des de la conjunció de criteris de caràcter interventor, social i relacional amb d'altres de caràcter organitzatiu i de gestió. Els nous equipaments i serveis es presenten com estructures integrades de recursos materials, humans, tècnics i financers, que requereixen ordenació, direcció i coordinació per a aprofitar al màxim les seves potencialitats.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Bloc temàtic 1.- Les organitzacions.

1.1. Les organitzacions com a formacions socials complexes i plurals. Sistemes socials oberts. Organitzacions obertes i tancades.
Bloc temàtic 1.- Les organitzacions.

1.2. Les organitzacions com a sistemes compostos per individus i grups organitzats en base a un sistema de rols i d'autoritat. Configuracions estructurals de les organitzacions. Parts de l'estructura organitzativa. Poder i autoritat. Tipus de relacions dins les organitzacions. La delegació.
Bloc temàtic 1.- Les organitzacions 1.3. Les organitzacions com un sistema de significats compartits. La cultura organitzacional. La missió, la visió, els valors. L'organització informal dins l'organització formal.
Bloc temàtic 1.- Les organitzacions 1.4. Teories de l'organització durant el segle XX. Teories estructurals: l'organització burocràtica de Max Weber, l'organització científica del treball, de Taylor. Teories orientades al comportament: l'Escola de les Relacions Humanes, de Elton Mayo, l'orientació de recursos humans.
Bloc temàtic 2.- La gestió en Serveis Socials. 2.1. Què és la gestió?. La importància de la teoria de la gestió pel treball social. Àmbits i nivells de gestió
Bloc temàtic 2.- La gestió en Serveis Socials. 2.2 La planificació en les organitzacions de Serveis Socials. Tipus de planificació: estratègica, tàctica, operativa.
Bloc temàtic 2.- La gestió en Serveis Socials. 2.3. L'avaluació. Dimensió de control i dimensió de canvi. Què avaluem en Serveis Socials. Modalitats d'avaluació segons diferents criteris d'avaluació: quan té lloc l’avaluació, qui l'executa l’avaluació, què s'avalua i quin disseny metodològic s'utilitza. L'avaluació participativa.
Bloc temàtic 2.- La gestió en Serveis Socials. 2.4. La gestió del canvi en les organitzacions. Tipus de canvi. Resistències al canvi. Fases del procés de canvi segons Kurt Lewin.
Bloc temàtic 2.- La gestió en Serveis Socials. 2.5. La gestió dels recursos humans en les organitzacions. L'obtenció de recursos humans (reclutament, selecció, l'enquadrament), la formació, els sistemes de recompensa, etc.
Bloc temàtic 3.- La qualitat en Serveis Socials Concepte de qualitat. Gestió de Qualitat en Serveis Socials. Models d'avaluació i millora de Qualitat aplicats als Serveis Socials.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada pel seguiment dels exercicis treballats a les sessions pràctiques

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica

Bibliografia bàsica

· FERNANDEZ, T. i ARES, A. (2002) "La evaluación en Servicios Sociales", en Servicios Sociales: Dirección, gestión i planificación ed. por T. Fernández y A. Ares, Madrid: Ciencias Sociales. Alianza.

· LASCORZ, A. i PARDO, M (2002): "La organización en la práctica de los Servicios Sociales", en Servicios Sociales: Dirección, gestión i planificación ed. por T. Fernández y A. Ares, Madrid: Ciencias Sociales. Alianza. (pàg. 27-55)

· MORALES GUTIÉRREZ, A. (1995): "La cultura organizativa: diez interrogantes". Revista de Fomento Social, nº 50 (pàg. 193-217)

· MUNDAY, B. (2001): "Els usuaris dels serveis socials: de clients a compradors?". Revista de Treball Social, nº 163, Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. (pàg. 6-47)

Bibliografia complementaria

· ALVIRA, F. (1991): Metodología de la evaluación de programas, Madrid: CIS

· BARRIGA MARTÍN, L.A. (2000): "Calidad en los servicios sociales -reflexiones sobre la calidez", Revista de Servicios Sociales y Política Social,  nº 49

· BENGOA ARANA, Mª A. i CELORIO YOLITO, Mª J. (2000): "La calidad de las intervenciones sociales en las empresas de servicios humanos", Revista de Servicios Sociales y Política Social,  nº 49

· CASTRO FREIRE, M.S. (2000): "La gestión de la calidad total: un enfoque ecléctico de las organizaciones", Revista de Fomento Social, nº 55. Enero-marzo.

· COLOM, D. (2000): "La evaluación: una herramienta de mejora de la calidad y de denuncia social ¿por qué no?”, Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº 50

· COULSHED, V. (1998): La gestión del Trabajo Social, Barcelona: Paidós

·DIAZ, E. i RODRIGUEZ, V. (2002): "La evaluación en Servicios Sociales" en Servicios Sociales: Dirección, gestión i planificación ed. por T. Fernández y A. Ares. Madrid. Ciencias Sociales. Alianza. (pàg. 237-264)

·DOMÍNGUEZ, Mª. J. (2000): "Sobre calidad profesional". Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº 50

· GARCIA HERRERO, G y RAMIREZ, J.M. (1996): Diseño y evaluación de Projectos Sociales,  Zaragoza: Certeza

·LOPEZ, F. (2000): "Derechos ciudadanos y calidad en los Servicios Sociales", Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº 50

·MARTÍN FERNÁNDEZ, E. (2001): "La evaluación continua como fase fundamental de la validez del sistema", en Gestión de Instituciones Educativas Inteligentes, Un manual para gestionar cualquier tipo de organización, ed. por E. Martin, Madrid: Mc. GRAW-HILL.

· MINTZBERG, H.  (1984): La estructuración de las organizaciones, Barcelona: Ariel

· MINTZBERG, H. (1991): La naturaleza del trabajo directivo, Barcelona: Ariel

·PERROW, C. (1993): Sociologia de las Organizaciones, Madrid: McGRAW-HILL

·RODRÍGUEZ, J. i HONRUBIA, Mª L. (2000): "La cultura de la evaluación de programas: Un elemento fundamental para afrontar los retos de las políticas sociales”, Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº 50, pp-55-70

· RONCO, E. i LLADÓ, E. (2000): Aprender a gestionar el cambio, Barcelona: Paidós

· SACANELL, E. (2000): "Reflexiones y experiencias sobre calidad desde un servicio social municipal", Revista de Servicios Sociales y Política Social,  nº 49, pp. 9-29

·  SALVADOR, Mª.J. (2000): "Los retos de la calidad en los Servicios Sociales", Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº 50, pp. 27-52

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent