Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| A7 |
Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials |
| A11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| A13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix les eines d’anàlisi dels indicadors socials que li proporcionen les ciències socials
| | A7 |
Genèric
| | A11 |
Genèric
| | A13 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B3 |
Genèric
| | B6 |
Genèric
| | B7 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bloc I. Introducció a la sociologia |
Tema 1. La perspectiva sociològica.
Tema 2. Els orígens de la sociologia i el procés de modernitat.
|
Bloc II. Pautas demogràfiques en les societats avançades. |
Tema 3. Estructura demogràfica i societat.
Tema 4. Indicadors demogràfics.
|
Bloc III. Procés de socialització |
Tema 5. Els principals agents de socialització.
Tema 6. Les institucions i el control social
|
Bloc IV. Les transformacions en la familia i del sistema educatiu |
Tema 7. La vigència de la societat patriarcal. Noves formes familiars
Tema 8. Les funcions socials de l’educació.
|
Bloc V. Les transformacions en el treball i el sistema productiu |
Tema 9. Revisió crítica del concepte de treball.
Tema 10. Canvis en la organització del treball.
|
Bloc VI. Conflicte i desigualtats socials |
Tema 11. Estratificació i classe social
Tema 12. Pobresa, Exclusió social i Benestar
|
Bloc VII. Les estructures simbòliques en les societats avançades |
Tema 13. Religió, secularització, pluralisme
Tema 14. Sociologia de la cultura
|
Bloc VIII. Política i estructura social |
Tema 15. Estructures de poder polític i estructura social
Tema 16. Els moviments socials
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
45 |
85 |
Presentacions / exposicions |
|
14 |
0 |
14 |
Treballs |
|
8 |
30 |
38 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Mitjançant les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Es faran servir diapositives/power point per una millor comprensió dels diferents temes. Seran classes participatives, amb comentaris de textos. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin surgir per part de l'alumnat |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes hauran d'exposar a classe els resultats dels seus treballs. Les exposicions s'iniciaran a partir del dia 23 d'abril. |
Treballs |
Els alumnes hauran de realitzar un treball col.lectiu a partir d'una de les temàtiques que seran proposades pel professor. |
Descripció |
per determinar la temàtica sobre el que faran el treball col.lectiu. Es facilitarà un esquema de com fer-lo. S'aconsella utilitzar les hores de tutoria per consultes sobre el treball. La data de lliurament de l'esquema del treball així com la data de lliurament del treball es notificaran al començament del curs.
Els treballs col.lectius, així com els comentaris a classe són obligatoris per a una avaluació contínua. Es recomana a l'alumnat consultar sobre com i on trobar informació/lectures relacionades amb les temàtiques tractades. Es valorarà positivament l'utilització de diferents fonts d'informació i negativament l'ùs exhaustiu d'internet.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Exposició a classe i en grup dels treballs realitzats |
5% |
Treballs |
|
Treball col·lectiu sobre un article sociològic, relacionant-lo amb temes teòrics i/o altres referències a lectures realitzades |
25% |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen individual per valorar coneixements adquirits |
50% |
Altres |
|
Pràctiques en l'aula |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En segona convocatòria es seguiran els mateixos paràmteres d'avaluació que en la primera convocatòria. L'alumnat que no pot assistir a classe haurà de contactar amb el professor durant les dues primeres setmanes del curs per tal d'organitzar individualment el seguiment de l'assignatura. Per als alumnes presencials: Exàmen - 50% Treball de curs - 25 % Presentació del treball - 5% Pràctiques desenvolupades a classe - 20% Per als alumnes no presencials: Exàmen - 50% Treball de curs - 25% Treball alternatiu pels alumnes no presencials - 25% "Aquells alumnes que presentin un treball copiat, total o parcialment, de fonts no citades en la bibliografia no es podran presentar a l'examen, passant directament a la recuperació". |
Bàsica |
|
Estarà disponible al moodle tot el material que sigui posible i les directrius per seguir el curs.
Es facilitarà un llistat a l'inici del curs sobre els articles a escollir per fer el treball de curs.
El dossier de textos es facilitarà en la primera setmana. Al llarg del curs s'introduiran nous textos segons els interessos de l'alumnat i els temes d'actualitat.
BIBLIOGRAFIA GENERAL
Bauman, Z.-May, T. (1994), Pensando sociológicamente. Buenos Aires: Nueva Visión
Berger, Peter L. (1992), Invitació a la sociologia, Una perspectiva humanística, Editorial Herder, Barcelona.
Berger, P. i Luckmann, T. (1998): La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement, Barcelona, Herder.
Bourdieu, Pierre (2000), Cuestiones de sociología. Madrid, Istmo
Giddens, Anthony, Sociología, Alianza Ed.
Dahrendorf, Ralph (1990): El conflicto social moderno, Madrid, Mondadori.
De Francisco, A. (1997): Sociología y cambio social, Barcelona, Ariel.
Lahire, Bernard (2004), El hombre plural. Los resortes de la acción. Barcelona, Bellaterra.
Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània, Barcelona, Proa-UAB.
Rocher, Guy (1990), Introducción a la sociologia general. Barcelona, Editorial Herder,.
Schaefer, Richard T, (2006), Introducción a la sociología. Madrid, McGraw Hill. |
Complementària |
|
Bourdieu, Pierre (1999): La miseria del mundo, Madrid, Akal.
Carabaña, J.; De Francisco, A. (comps.) (1994): Teorías contemporáneas de las clases sociales, Madrid, Pablo Iglesias.
Colectivo Ioé (1999): Inmigrantes, trabajadores, ciudadanos, València, Universitat de València.
Giddens, A. (1994): La estructura de clases en las sociedades avanzadas, Madrid, Alianza Universidad.
Ibarra, P.; Tejerina, B. (1991): Los movimientos sociales. Transformaciones políticas y cambio cultural, Madrid, Trotta.
Tarrow, S. (1997): El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política, Madrid, Alianza.
Tilly, Ch. (1992): Coerción, capital y los Estados Europeos 990-1990, Madrid, Alianza Editorial.
Weber, Max (2002), Economía y sociedad, Fondo de Cultura Económica, Madrid. |
|
Altres comentaris |
L'alumnat no assistent a les classes hauran de contactar amb el professor en les primeres dues setmanes de curs. S'avaluaran mitjançant l'examen tipus test (50%). El 50% restant es repartirà entre els comentaris dels dos textos i un treball sobre un llibre indicat pel professor en les primeres dues setmanes del curs. Els treballs s'hauran de lliurar el 14 de maig. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|