Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| A11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| A12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| A13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Prioritzar i resoldre problemes, conflictes i dilemes ètics complexos de forma efetiva en el camp del TS |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball |
| B5 |
Treballar dins de sistemes, xarxes i equips interprofessionals de forma cooperativa i responsabilitat compartida |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Pren consciència de la complexitat de les relacions interpersonals en un context d’intervenció
| | A11 |
Genèric
| | A12 |
Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
| | A13 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B2 |
Genèric
| | B4 |
Genèric
| | B5 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL TREBALL SOCIAL DE GRUP |
• Definició i característiques
• Oportunitats i desaventatges
• Principis bàsics
• Tipologia del TSG característiques• Bases teòriques i models
• Apunts històrics
|
2. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL GRUP HUMÀ |
•Definició de grup
•De la motivació individual al projecte comú
•El fenomen associatiu
•Diferències entre multitud, grup i massa
•Elements estructurals: objectius, cohesió, comunicació i normes, lideratge, rols, etc
•Els processos dinfluència social
•Tipus i classificació dels grups
•Introversió i extroversió en un grup
|
3.PROCESSOS DEL GRUP
|
•Processos dins del grup i fases de desenvolupament
•Etapes de la vida del grup: formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució.
•Rols de Belbin
•Etapes internes: afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes.
•Conflicte, presa de decisions i negociació.
|
4.MODELS DE PRÀCTICA DEL TREBALL SOCIAL GRUPAL
|
•Grups socioterapèutics
•Grups socioeducatius
•Grups d’acció social
•Grups d’ajuda mútua
•Altres tipologies
•Escenaris emergents
|
5.EL MÈTODE D’INTERVENCIÓ GRUPAL
|
•Planificació del grup: preparació i contracte
•Recursos i finançament
•Composició, mida, temps i selecció del grup.
•Fases del mètode: Investigació, diagnòstic, planificació, execució, avaluació.
•La investigació-acció-participant
•La participació
|
6.CARACTERÍSTIQUES DEL TREBALLADOR SOCIAL DE GRUP
|
•Qualitats i formació necessària
•Funcions
•Rols del treballador social
•Dinamitzador o animador d’un grup
•Observador
•Lideratge compartit
|
7.EQUIPS DE TREBALL O TREBALL EN EQUIP
|
•L’equip professional. Mites i realitat.
•Grups i comportament grupal
•Grups i equips
•Condicions per treballar en equip
•L'intel.ligencia emocional. L'assertivitat.
•Estils de comunicació
•Estils de treball
•La coordinació dels equips
•Conducció o direcció d’equips de treball
•La interdisciplinarietat en l’ intervenció social
|
8.SISTEMATITZACIÓ I AVALUACIÓ DEL TREBALL SOCIAL GRUPAL
|
•Mètodes d’avaluació
•Models d’avaluació
•Models de registres
•Assessorament i supervisió
•Elaboració d’informes
|
9.RECURSOS, TÈCNIQUES I ACTIVITATS DE TREBALL EN GRUP
|
•Dinàmiques de grup: àmbits, procès, recomanacions.
•Classificacions
•Fitxes de treball
•La conducció de les reunions: tipus, fases, consells
•Estratègies per a la formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució.
•Estratègies per l’afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes.
•Dinàmiques animació i distensió
•Dinàmiques d’anàlisis general
•Dinàmiques d’abstracció
•Dinàmiques d’organització i planificació
|
10.LA POSADA EN PRÀCTICA: ÈXITS I FRACASSOS |
•Experiències positives: analitzar l’èxit
•Experiències negatives: aprendre dels errors
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
32 |
0 |
32 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
10 |
15 |
25 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
6 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
15 |
19 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
10 |
20 |
Seminaris |
|
20 |
10 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Realització de l'introducció de la matèria i d'una pràctica sobre pre-conceptes. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts del temeri de forma expositiva i dialògica. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització de diferents pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos i una aplicació pràctica-instrumental. |
Presentacions / exposicions |
A la plataforma moodle, el professor plantejarà temes de debat i l'alumne podrà participar-hi. |
Presentacions / exposicions |
Exposició grupal a l'aula sobre un Cas d'una intrervenció de Treball social en grups. Descripció i anàlisis crític de l'experiència. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Realització de diferents anàlisis de casos reals d'intervenció de Treball Social en grups, a l'aula i fora d'ella. |
Seminaris |
Seminari pràctic sobre recursos, tècniques i activitats de Treball Social de grups i equips. |
Descripció |
Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Realització d'un dossier sobre les experiències de les dinàmiques de grup realitzades a l'aula |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Participació en els fórums plantejats pel professo a través del moodle. |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició grupal a l'aula sobre un Cas d'una intervenció de Treball social en grups. Descripció i anàlisis crític de l'experiència. |
30% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Realització d'un dossier amb tècniques i activitats de Treball Social grupal. |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Exercici escrit sobre els continguts de la matèria. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació en segona convocatròria es realitzarà amb un examen escrit, que s'`haurà de superar per fer mitja amb la resta de l'avaluacio continua de la que es disposi. Per presentar-se a l'examen, serà obligatori presentar el dossier de tècniques i la descripció d'una experiència de TSG. |
Bàsica |
Zamanillo, T, Trabajo social con grupos y pedagogia ciudadana, 2008, Síntesis
Brown, A, Treball de grup, 1990, Portic
Navarro, J, Resi .. què? Resiliència, 2011, Silva Editorial
Vargas, L, Bustillos, G i Marfan, M, Técnicas participativas para la educación popular I i II, 1993, Popular
|
|
Complementària |
Henry, S, Eat, J, Schmitz, C, Trabajo social con grupos, 2004, Narcea
Domenech, Y, Introducción al Trabajo social con grupos, 1998, San Vicente
Contreras, Y, Trabajo social de grupos, 1993, Pax
Kisnerman, N, Servicio Social de grupo, 1996, Humanitas
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|