Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Comprendre el sistema financer: conèixer les institucions, els productes i els mercats que el formen, així com les relacions entre elles i amb el seu entorn econòmic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Sap descriure el concepte, components i característiques del sistema financer.
Explica el funcionament operatiu de la política monetària de la UEM.
Entén el plantejament de la gestió de carteres, sabent aplicar les eines analítiques de suport i la implementació de les teories clàssiques dels mercats de capitals.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Troba la solució adequada
| | B5 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: Sistema Financer |
Funcions, composició i característiques
Institucions, mercats i instruments financers |
Tema 2: Agregats monetaris |
Concepte i classes de diner
Creació de diner primari. La base monetària
Creació de diner bancari. El multiplicador del diner
Agregats monetaris en l’àmbit de la UEM |
Tema 3: Política monetària a la UEM |
Política econòmica (pm) i política monetària
Estratègia de la pm de la UEM
Objectius, variable operativa i instruments del BCE
Política monetària i tipus d’interès |
Tema 4: Teoria dels mercats eficients
|
La hipòtesi d’eficiència del mercat
Nivells d’eficiència. Anomalies dels mercats. Crítica del model
La necessitat de la gestió de carteres: anàlisi fonamental i tècnica |
Tema 5: Introducció a la inversió financera. La formació i selecció de carteres |
El problema de cartera
El binomi rendibilitat-risc |
Tema 6: El model de Markowitz
|
Decisió “mitjana-variança”
Determinació del conjunt de carteres eficients
Determinació de la cartera òptima |
Tema 7: El model de Sharpe |
Model de mercat de Sharpe
La línia característica del mercat
Estimació dels paràmetres alfa i beta |
Tema 8: Extensions de la teoria de carteres
|
El teorema de la separació de Tobin
Equilibri del mercat de capitals (CAPM). Aplicacions del CAPM
Teoria de valoració per arbitratge (APT) |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
42 |
27 |
69 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
4 |
0 |
4 |
Treballs |
|
6 |
26 |
32 |
Debats |
|
2 |
0 |
2 |
Treballs |
|
2 |
3 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
10 |
12 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
5 |
6 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
5 |
6 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicitació dels objectius de la matèria i dels específics de cada bloc |
Sessió Magistral |
Explicitació dels contiguts curriculars |
Resolució de problemes, exercicis |
Proves amb diferents problemes per resoldre pels alumnes |
Treballs |
Elaboració d'un treball amb temàtica dirigida |
Debats |
Debats de temes d'actualitat vinculats amb els continguts de la matèria |
Treballs |
Elaboració d'un treball amb temàtica dirigida |
Descripció |
Atenció personalitzada per resoldre qüestions acadèmiques als alumnes
L'atenció es prestarà al despatx del professor corresponent, concertant hora prèviament |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Resolució problemes sobre agregats monetaris |
5% |
Treballs |
|
treball - problema sobre agregats monetaris i política monetària |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
examen final amb preguntes curtes que versaran sobre tots els continguts de la matèria |
70% |
Proves de desenvolupament |
|
prova d'aplicació dels continguts del tema 4 |
5% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no superin l'avaluació de la 1ª convocatòria del curs (continua + examen final) hauran de superar l'avaluació de la 2ª convocatòria. L'avaluació de la 2ª convocatòria consistirà en un examen de preguntes curtes únic i no seran tingudes en compte les qualificacions de l'avaluació continua i, per tant, aquest examen ponderarà el 100% de la qualificació de la 2ª convocatòria |
Bàsica |
|
Manual de Sistema Financiero Español, Parejo G, JA, [et al.]. Barcelona. Ariel Guía del Sistema Financiero Español. Analistas Financieros Internacionales. Madrid. Escuela de Finanzas Aplicadas El Sistema Financiero Español: flujos, mercados e intermediarios financieros. Trujillo del Valle, JA [et al.]. Barcelona. Ariel Mercados e Instituciones Financieras. Fabozzi, FJ [et al.] Prentice Hall |
Complementària |
|
Curso de Bolsa y mercados financieros. Instituto Español de Analistas Financieros. Barcelona. Ariel Los mercados financieros en España. Pellicer, M. Estudios Económicos del Banco de España, nº 50 |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|