Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer la naturalesa i el funcionament d'una empresa o una altra institució pública o privada i de les seves àrees funcionals, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i la seva dimensió estratègica. |
| A7 |
Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments de formulació i implementació d’estratègies de negoci i corporatives.
Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments per l’establiment d’objectius i realitzar l’anàlisi estratègica, tant interna com externa.
| | A7 |
Analitza adequadament casos d’empreses i els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals des d’una perspectiva global de l’alta direcció, i dissenya actuacions que proporcionen solucions adequades a la seva realitat competitiva.
És capaç de cercar, analitzar i interpretar informació per a la presa de decisions estratègiques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA
|
1.1. Concepte d’estratègia: Què és l’estratègia?
1.2. La direcció estratègica com a funció de l’administració general
1.3. Concepte de negoci i nivells de l’estratègia
1.4. Procés de la direcció estratègica
1.5. El sistema d’objectius estratègics: visió i missió
|
TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA
|
2.1. Objectius i finalitats de l’anàlisi interna
2.2. La cadena de valor
2.3. Anàlisi de recursos i capacitats
2.4. La gestió d’intangibles: gestió del coneixement
2.5. Avaluació estratègica dels recursos i capacitats
|
TEMA 3 ANÀLISI EXTERNA DE L’EMPRESA
|
3.1. Conceptualització de l’entorn
3.2. Tècniques d’anàlisi de l’entorn general
3.3. Anàlisi de l’estructura de la indústria: les forces competitives de Porter
3.4. La segmentació estratègica: els grups estratègics
3.5. Estratègies de defensa i d’atac
|
TEMA 4 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA COMPETITIVA
|
4.1. Tipologies d’estratègies competitives genèriques i avantatge competitiu
4.2. L’avantatge competitiu en costos
4.3. L’avantatge competitiu en diferenciació
4.4. L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia
4.5. La innovació de valor i els oceans blaus
|
TEMA 5 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA CORPORATIVA
|
5.1. Vies per al creixement de l’empresa: Estratègies d’expansió i diversificació
5.2. Concepte d’UEN: Gestió d’empreses diversificades
5.3. Matrius de gestió de la cartera de negocis
5.4. Estratègies de cooperació i d’internacionalització
5.5. Estratègies tecnològiques i de gestió de la innovació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
28 |
28 |
56 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
23 |
18 |
41 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
4 |
25 |
29 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
8 |
9 |
Proves pràctiques |
|
1 |
8 |
9 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodologia de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants. |
Resolució de problemes, exercicis |
Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle). |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Recopilació en un únic dossier (elaborat en equip) de les diverses activitats d'avaluació continuada a desenvolupar al llarg del curs (resolució de casos pràctics, comentaris de lectures, etc.) degudament organitzades i aportant evidències de les tasques realitzades, i que incorpora la reflexió conjunta de l'equip de treball i també individual de cada 'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori. |
Descripció |
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Recopilació en un únic dossier, portfoli o carpeta d’aprenentatge (elaborat en equip) de les diverses activitats d'avaluació continuada a desenvolupar al llarg del curs (anàlisi i resolució de casos pràctics, comentaris d’articles i lectures, ampliació de temes teòrics, cerca d’informació rellevant, elaboració de mapes conceptuals, etc.) degudament organitzades i aportant evidències de les tasques realitzades, i que ha d’incorporar la reflexió conjunta de l'equip de treball i també individual de cada estudiant sobre la seva evolució i que demostrin el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori. El dossier, portfoli o carpeta d’aprenentatge es lliurarà en format paper l’última setmana de classe del quadrimestre, i la seva qualificació inclou l’avaluació de la competència de treball en equip i la d’expressió escrita. |
25% |
Proves objectives de tipus test |
|
Dues proves parcials (controls) realitzades al llarg del curs, de continguts teòrico-pràctics i de seguiment de les activitats del portfoli i del treball en equip. Aquestes proves es faran fora de l'aula mitjançant l’activitat “qüestionari” del Moodle. |
15% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova integral (examen) de continguts teòrics, consistent en preguntes tipus test. |
30% |
Proves pràctiques |
|
Prova integral (examen) de continguts pràctics, consistent en la resolució dels exercicis i casos plantejats. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a superar l'assignatura en 1a convocatòria s'ha d'obtenir com a mínim 5 punts, sobre un màxim de 10, en la suma de la qualificacions obtingudes en les quatre parts de que consta el sistema d'avaluació (totes elles obligatòries). La qualificació en la 2a convocatòria s'obtindrà com aquella que resulti ser més alta entre les dues situacions següents: a) La nota obtinguda en la prova integral teòrico-pràctica que es realitzi en 2a convocatòria (el 100% de la qualificació final s'obté d'aquest examen). b) La mitjana ponderada entre la nota de la prova integral (examen) realitzat en 2a convocatòria (que pondera un 30% la part teòrica i un 30% la part pràctica) i les notes obtingudes en 1a convocatòria en l'avaluació del portfoli (que pondera un 25%) i en els controls o proves parcials (que ponderen un 15%). |
Bàsica |
|
BUENO CAMPOS, E. et al. (2006): Dirección estratégica:
Desarrollo de la estrategia y análisis de casos. Madrid: Pirámide. FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, E. (2005): Dirección estratégica de la
empresa: Fundamentos y puesta en práctica. Madrid: Delta. GARRIDO BUJ, S. (2006): Dirección estratégica, 2a edición.
Madrid: McGraw-Hill. GRANT, R. M. (2006): Dirección estratégica: Conceptos,
técnicas y aplicaciones, 3a edición. Madrid: Thomson-Civitas. JOHNSON, G.; SCHOLES, K. i WHITTINGTON, R. (2006):
Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones, 7a
edición. Madrid: Pearson Prentice Hall. MINTZBERG, H. i QUINN, J. B. (1991): El proceso
estratégico: Conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall. (Existeix
també una edició breu del 1997; i una edició europea revisada del 1998). NAVAS, J. E. I GUERRAS, L. A. (2007): La dirección
estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, 4a edición. Madrid:
Thomson-Civitas. THOMPSON, A. A. Jr.;
STRICKLAND III, A. J. i GAMBLE, J. E. (2008): Administración estratégica:
Teoría y casos, 15a edición. México: McGraw-Hill. |
Complementària |
|
BUENO CAMPOS, E.; MORCILLO, P. i SALMADOR, M. P. (2006):
Dirección estratégica: Nuevas perspectivas teóricas. Madrid: Pirámide. DESS, G. G. i LUMPKIN, G. T. (2003): Dirección estratégica.
Madrid: McGraw-Hill. HAMEL, G. i PRAHALAD, C. K. (1995): Compitiendo por el
futuro. Estrategia crucial para crear los mercados del mañana. Barcelona: Ariel
Sociedad Económica. HAX, A. i MAJLUF, N. (1997): Estrategias para el liderazgo
competitivo: De la visión a los resultados. Buenos Aires: Granica. KAY, J. (1994): Fundamentos del éxito empresarial. El valor
añadido de la estrategia. Barcelona: Ariel. MENGUZZATO, M. i RENAU PIQUERAS, J. J. (1991): La dirección
estratégica de la empresa. Barcelona: Ariel Economía. MINTZBERG, H.; AHLSTRAND, B. i LAMPEL, J. (1999): Safari a
la estrategia. Buenos Aires: Granica. PORTER, M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas para
el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA. PORTER, M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación y
sostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA. PORTER, M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportaciones
y conclusiones. Bilbao: Deusto. STERN, C. W. i STALK, G. (1998): Ideas sobre estrategia.
Bilbao: Deusto. STRATEGOR (1995): Estrategia,
estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa. Barcelona:
Masson. |
|
Altres comentaris |
Donat que el temps disponible és limitat, els estudiants hauran de llegir i treballar els textos facilitats (bibliografia recomanada, enunciats de casos,...) abans de les corresponents sessions a l'aula. Així, la filosofia amb que s’aborda el procés formatiu és fonamentalment aplicada i de participació activa dels estudiants. Com a suport i complement a les activitats a l’aula s’utilitzarà el Campus Virtual de la URV (Moodle). Es recomana als estudiants l’estudi atent de la bibliografia i publicacions proposades, així com la consulta periòdica del campus virtual, per a un correcte seguiment de l’assignatura i assolir una formació intel•lectual i professional adequades. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|