Codi |
|
A4 |
Analitzar, dissenyar i desenvolupar bases de dades i sistemes d'informació. |
A5 |
Capacitat de comprendre i avaluar especificacions internes i externes. |
A8 |
Dirigir, planificar i gestionar projectes informàtics. |
A9 |
Redactar documentació tècnica. |
A11 |
Aplicar metodologies per a l'Enginyeria del Software. |
A12 |
Realitzar tasques d'integració de sistemes. |
A13 |
Dissenyar i desenvolupar interfícies amb l'usuari final. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B9 |
Planificació i organització. |
B11 |
Motivació per la qualitat. |
B12 |
Presa de decisions. |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions. |
B14 |
Capacitat d'anàlisi i síntesi. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
Objectius |
Competències |
1 - Conèixer els fonaments psicològics, ergonòmics i sociològics del disseny de les interfícies d'usuari. |
A13
|
B14
|
C3
|
2 - Conèixer les teories i models d'alt nivell sobre les interfícies d'usuari. |
A13
|
B3 B11 B12 B14
|
|
3 - Aplicar els principis generals i pautes del desenvolupament d'interfícies gràfiques. |
A13
|
B2 B3 B4 B11 B12
|
|
4 - Analitzar les necessitats d'informació, en contingut, oportunitat i forma, dels usuaris en llur treball. |
A9 A13
|
B3 B5 B9 B11 B13 B14
|
|
5 - Construir una metàfora adient de la informació a representar a la interfície gràfica. |
A4 A13
|
B2 B3 B4 B5 B11 B12 B13
|
|
6 - Organitzar i dirigir proves de comprensió de la metàfora i d'usabilitat. |
A13
|
B5 B9 B14
|
|
7 - Construir una interfície gràfica d'usuari a partir de les necessitats d'informació amb diferents tipus d'eines. |
A4 A5 A8 A9 A11
|
B2 B3 B4 B5 B9 B11 B12 B13
|
|
8 - Cooperar amb les persones que desenvolupen els altres aspectes del programari. |
A8 A11 A12 A13
|
B5 B9 B11
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Introducció. |
Concepte i evolució. |
El factor humà en les interfícies d'usuari. |
Els marcs cognitius. Percepció i representació. La memòria i l’atenció. Les emocions de l'usuari. La diversitat dels usuaris. Models mentals i conceptuals; metàfores. L’aprenentatge. |
Els requisits de la interfície d'usuari. |
Les tasques dels usuaris. L'entorn dels usuaris. Observació del treball i entrevistes. Aplicació dels diagrames d’activitats. Requisits d’usabilitat. Exemples. Pràctica. |
La tecnologia. |
Dispositius per a la interacció usuari - ordinador. Elements de les interfícies gràfiques. Estils d’interacció. |
Disseny d'interfícies gràfiques d'usuari. |
Les bases teòriques del disseny: teories i models d’alt nivell, principis i pautes. Elaboració del model conceptual i la metàfora. Disseny dels diàlegs: aplicació del diagrama d’estats. Disseny detallat. Avaluació: prototips i proves. La Guia d’estil. Recomanacions quant al disseny. .Exemples. Pràctica. |
Avaluació. |
Avaluació per usuaris. Avaluació per experts. Prototips. |
Introducció a algunes eines de desenvolupament d'interfícies gràfiques. |
Eines per a entorns internet i per a d'altres entorns. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
9 |
9 |
18 |
Treballs |
|
0 |
15 |
15 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
0 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i la seva metodologia. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels continguts. L'exposició es farà en anglès i hi haurà apunts en català que cobriran el contingut de les exposicions. |
Debats |
Sobre comparació de solucions alternatives. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Discussió sobre els avantatges i inconvenients de diferents maneres de representar una informació concreta o d’estructurar un fragment d’interfície gràfica d’usuari. |
Treballs |
Sobre documentació de requisits d'interfície i disseny d’interfícies gràfiques. |
Pràctiques a través de TIC |
Amb algunes eines de desenvolupament d’interfícies gràfiques. |
|
Treballs |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
Consultes relacionades amb el continguts de l’assignatura i sobre els treballs, efectuades durant les hores de consultes dels professors en el seu despatx. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Documentació de requisits, disseny i programació d’interfícies gràfiques. |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen convencional amb preguntes teòriques o teòrico-pràctiques de resposta breu. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a aprovar en 2a. convocatòria cal fer un examen, la nota del qual ocupa el lloc de la nota conjunta de les proves d'avaluació cotinuada (proves objecttives de prguntes curtes); les notes dels treballs compten igual que a la1a. convocatòria. |
Bàsica |
, , ,
, , ,
|
La informació i documentació necessàries per al seguiment de l'assignatura es publicaran mitjançant el Moodle. |
Complementària |
Shneiderman, B., Designing the User Interface, Addison-Wesley, 1999
Galitz, W.O., The Essential Guide to User Interface Design, John Wiley&sons, 2002
Horrocks, I., Constructing the User Interface with State Charts, Morgan Kaufman, 1999
Hackos, J.T. et al, User and Task Analysis for Interface Design, John Wiley&sons, 1998
Barnum, C.B., Usability Testing and Research, Pearson Education Longman, 2002
Preece, J. et al, Human-Computer Interaction, Adison-Wesley, 1994
Stone, D. et al, User Interface Design and Evaluation, Morgan Kaufmann Elsevier, 2005
Jacko, J.A., et al., The Human-Computer Interaction Handbook, Lawrence Erlbaum Ass., 2003
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|