Codi |
|
A5 |
Utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria elèctrica. |
A6 |
Determinar la dimensió dels recursos necessaris i utilitzar-los amb eficàcia, a partir del coneixement de les tecnologies bàsiques elèctriques per qualsevol àmbit d'aplicació a la indústria. |
A15 |
Disseny i càlcul d'instal·lacions luminotècniques. |
A17 |
Buscar, gestionar i utilitzar la informació necessària pel dessenvolupament de les tasques pròpies. |
A18 |
Redacció de documentació tècnica (plecs de condicions, pressupostos...) |
A19 |
Adquirir els coneixements bàsics per a la utilització d'eines informàtiques aplicades a l'enginyeria elèctrica. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B8 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient. |
B12 |
Motivació per la qualitat. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
Objectius |
Competències |
Conèixer els diferents tipus de làmpades elèctriques i de lluminàries, les seves característiques tècniques i aplicacions.
|
A6 A15
|
B1
|
|
Interpretar els manuals i catàlegs dels fabricants de materials de il·luminació. |
A6 A15 A17
|
B3
|
|
Calcular enllumenats energèticament eficients i sostenibles tant d'espais interiors com exteriors, utilitzant els diferents programes informàtics dels fabricants de lluminàries.
|
A5 A15 A18 A19
|
B2 B3 B8
|
C2
|
Prendre consciencia de les implicacions pel medi ambient que comporta la realització de il·luminacions ineficienciens energèticament |
|
B6 B8 B12
|
C3
|
Tema |
Subtema |
|
Magnituds i conceptes bàsics. Naturalesa de la llum. Tipus de visió. Magnituds luminotècniques: flux lluminós, luminancia, il•luminancia, enlluernament, coeficients. (3h) |
|
Làmpades i equips auxiliars Làmpades de incandescència, halògenes, fluorescents, de descarrega en un gas de baixa i d’alta pressió, làmpades d’inducció, fibra òptica, diodes LED Característiques tècniques. Equips auxiliars: inductàncies, arrencadors. Balasts electrònics. (8h) |
|
Lluminàries. Funció. Classificació. Tipus segons la distribució del flux lluminós. Característiques i materials. (3h) |
|
Càlculs fotomètrics d’enllumenats Principis fonamentals del càlcul, formules bàsiques. Nivells d’il•luminació. Programes informàtics de càlcul fotomètric. Càlculs fotomètrics d’enllumenats interiors, exteriors, àrees, camps d’esport i ornamentals. (19h) |
|
Càlculs elèctrics d’enllumenats Càlculs de les línies elèctriques, per intensitat màxima admissible, per caiguda de tensió. Programes informàtics de càlcul. (2h) |
|
Reglamentació aplicable als enllumenats Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió, Legislació vigent sobre els suports metàl•lics de l’enllumenat exterior. Recomanacions del Comitè Espanyol d’il•luminació Decret 82/2005 Reglament de desenvolupament de la Llei 6/2001 d’ordenació ambiental de l’enllumenament per a la protecció del medi nocturn (4h). |
|
Sistemes d’estalvi i eficiència energètica Sistema de mitja i tota nit. Sistema de reducció de flux, individual i en capçalera. Sistemes de gestió centralitzada. (3h) |
|
L’enllumenat energèticament sostenible Criteris de sostenibilitat. La contaminació lumínica. Reciclatge dels materials. Manteniment de les instal•lacions. L’estudi energètic de l’enllumenat en la fase de projecte. (3h) |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
6 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
35 |
45 |
80 |
Treballs |
|
2 |
12 |
14 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Avaluació inicial del nivell de coneixements del grup sobre la luminotècnia. Presentació de la assignatura. Explicació del mètode d'avaluació
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Es realitzaran tres pràctiques de càlculs fotomètrics amb dos grups, utilitzant programes informàtics comercials. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
S'analitzaran i es resoldran diversos casos reals d'il·luminació |
Sessió Magistral |
S'explicaran els continguts de la assignatura amb recolzament de presentacions i exposició de diversos elements utilitzats en la il·luminació |
Treballs |
Es realitzarà un treball individual i obligatori de millora d'una instal·lació d'il·luminació. |
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessió Magistral |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Consultes vers qualsevol tema relacionat amb la assignatura, tant de teoria com de problemes, pràctiques de laboratori o del treball obligatori de la assignatura |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
S'avaluarà en les tres pràctiques les solucions plantejades, les conclusions personals i la presentació |
(*) |
Treballs |
S'avaluarà la proposta de millora d'il·luminació des del punt de vista d'eficiència energètica aixì com la presentació i el contingut del treball |
30 |
Proves objectives de preguntes curtes |
Avaluació final amb 12 preguntes test i 4 problemes teòrics |
70 |
Altres |
En les sessions magistrals es plantejaran dubtes i preguntes per obtenir respostes dels assistents |
0 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
() Les tres pràctiques capacitaran a l'alumne per la realització del treball obligatori de la assignatura i facilitaran al professor la informació necessaria sobre la correcte asimilació dels continguts per part de l'alumne. |
Bàsica |
Sense especificar autor, Philips. Manual del alumbrado, Ed. Paraninfo, 1989
Sense especificar autor, Reglamento electrotècnico de baja tensión RD 842/2002 i les ITC del REBT, Imprenta Nacional del B.O.E., 2002
indalux, Luminotècnia 2002, indalux, 2002
Josep M Ollé Martorell, Apunts de la asignatura al Moodle, ,
|
|
Complementària |
Fabricants de material s'il·luminació, Catàlegs comercials, manuals tècnics i programes informàtics de càlcul fotomètric, , 0
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INSTAL·LACIONS ELÈCTRIQUES I/17101012 | INSTAL·LACIONS ELÈCTRIQUES II/17101013 | FONAMENTS FÍSICS DE L'ENGINYERIA/17101001 |
|
|
Altres comentaris |
La metodologia docent emprada requereix la màxima assistència possible a les classes. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|