Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Capacitat per analitzar, utilitzar i desenvolupar tecnologia en l’àmbit de les telecomunicacions. |
| RT4 |
Capacitat d'analitzar i especificar els paràmetres fonamentals d'un sistema de comunicacions.
|
| RT5 |
Capacitat per avaluar els avantatges i inconvenients de diferents alternatives tecnològiques de desplegament o implementació de sistemes de comunicacions, des del punt de vista de l'espai del senyal, les pertorbacions, el soroll i els sistemes de modulació analògica i digital.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Coneixement de matèries bàsiques i tecnologies, que el capaciti per a l’aprenentatge de nous mètodes i tecnologies, així com que el doti d’una gran versatilitat per adaptar-se a noves situacions. |
| B3 |
Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses, comprenent la responsabilitat ètica i professional de l’activitat de l’Enginyer Tècnic de Telecomunicació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Sap identificar i definir els requeriments globals dels elements que intervenen en un sistema de comunicacions amb les seves funcionalitats, localització i condicions de contorn
Coneix l’espectre radioelèctric i la localització dels diferents serveis de comunicacions i els diferents mitjans i fenòmens de propagació
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Sap dissenyar circuits receptors per comunicacions analògiques (AM i FM). Coneix el principi bàsic de funcionament de un receptor superheterodí
Sap utilitzar l’analitzador d’espectre.
Sap mesurar i analitzar l’espectre de senyals periòdics.
Sap mesurar senyals modulats analògicament.
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
| | RT4 |
Sap identificar i definir els requeriments globals dels elements que intervenen en un sistema de comunicacions amb les seves funcionalitats, localització i condicions de contorn
Coneix l’espectre radioelèctric i la localització dels diferents serveis de comunicacions i els diferents mitjans i fenòmens de propagació
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Coneix les diferents fonts de soroll i interferència. Capacitat per caracteritzar i/o preveure els paràmetres bàsics que descriuen de forma complerta els diferents tipus de soroll i interferències que es poden trobar en un equip de telecomunicacions
Coneix els efectes de la distorsió en els senyals analògics en sistemes de comunicació. Principi del filtre adaptat.
Sap utilitzar l’analitzador d’espectre.
Sap mesurar i analitzar l’espectre de senyals periòdics.
Sap mesurar senyals modulats analògicament.
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
| | RT5 |
Sap identificar i definir els requeriments globals dels elements que intervenen en un sistema de comunicacions amb les seves funcionalitats, localització i condicions de contorn
Coneix l’espectre radioelèctric i la localització dels diferents serveis de comunicacions i els diferents mitjans i fenòmens de propagació
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Coneix les diferents fonts de soroll i interferència. Capacitat per caracteritzar i/o preveure els paràmetres bàsics que descriuen de forma complerta els diferents tipus de soroll i interferències que es poden trobar en un equip de telecomunicacions
Coneix els efectes de la distorsió en els senyals analògics en sistemes de comunicació. Principi del filtre adaptat.
Sap dissenyar circuits receptors per comunicacions analògiques (AM i FM). Coneix el principi bàsic de funcionament de un receptor superheterodí
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Adquireix una perspectiva històrica de la evolució de les tecnologies de comunicacions, incloent-hi les seves fites mes importants i el seu llegat en les tecnologies actuals
Coneix i sap fer servir totes les unitats i magnituds necessàries per el disseny o mesura de un sistema de telecomunicacions: freqüències, potencies, voltatges, intensitats, escales logarítmiques, fasors, números complexos
Sap dissenyar un sistema de comunicacions AM: Diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix els avantatges i inconvenients de cada una de les variacions dintre de les modulacions AM
Sap dissenyar un sistema de comunicacions amb modulacions angulars: diagrames de blocs, paràmetres bàsics de disseny (potència, ample de banda, índex de modulació). Coneix les característiques, avantatges i inconvenients de les diferents modulacions angulars (PM, FM i mixta)
Coneix les diferents fonts de soroll i interferència. Capacitat per caracteritzar i/o preveure els paràmetres bàsics que descriuen de forma complerta els diferents tipus de soroll i interferències que es poden trobar en un equip de telecomunicacions
Coneix els efectes de la distorsió en els senyals analògics en sistemes de comunicació. Principi del filtre adaptat.
Sap dissenyar circuits receptors per comunicacions analògiques (AM i FM). Coneix el principi bàsic de funcionament de un receptor superheterodí
Sap utilitzar l’analitzador d’espectre.
Sap mesurar i analitzar l’espectre de senyals periòdics.
Sap mesurar senyals modulats analògicament.
Comprèn el comportament del soroll i sap analitzar-lo i mesurar-lo.
| | B3 |
Adquireix una perspectiva històrica de la evolució de les tecnologies de comunicacions, incloent-hi les seves fites mes importants i el seu llegat en les tecnologies actuals
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1.- Introducció a les comunicacions |
Historia de les comunicacions
Espectre radioelèctric
Fenòmens de propagació
Canals de comunicació
Sistemes de telecomunicacions
|
2.- Mesures en sistemes de telecomunicacions |
Trigonometria
Numeros complexos, fasors
Senyals periòdiques
Serie de Fourier
Transformada de Fourier
Escales logaritmiques
Potències
|
3.- Soroll, interferències i distorsió |
Tipus de soroll
Caracterització espectral del soroll
Relació senyal a soroll
Factor de soroll
Interferències
Relació de senyal a interferència
Interferència co-canal
Distorsió
|
4.- Esquemes de modulació en amplitud |
Modulació AM (Amplitude Modulation)
Modulació DSB (Double Side Band)
Modulació SSB (Single Side Band)
Modulació VSB (Vestigial Side Band) |
5.- Esquemes de modulació en fase |
Modulació FM
Modulació PM
Paràmetres FM commercial
Anàlisi espectral en FM
Anàlisi de soroll en FM |
6.- Circuits bàsics de comunicacions |
Receptor superheterodí
Analitzador d'espectres
Oscil.ladors
PLLs
Mescladors
Amplificadors |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
34 |
54 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
5 |
10 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
44 |
64 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves orals |
|
1 |
4 |
5 |
Proves pràctiques |
|
4 |
0 |
4 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
1 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es farà una introducció al funcionament de la assignatura, detallant el temari, les pràctiques, la avaluació i la literatura. |
Sessió Magistral |
Cada capítol del temari serà presentat a classe en forma de diapositives powerpoint que estaran disponibles per ser baixades abans de la clase. Les clases magistrals seran sobre teoria, problemes i pràctiques. L'alumne podrà preguntar en qualsevol moment al professor i aquest interromprà la exposició per respondre qualsevol dubte. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Per a cada tema es proposaran una sèrie d'exercicis que l'alumne haurà de intentar solucionar abans de que siguin resolts a clase. Cada sessió de problemes exigirà que algun alumne surti a resoldre el enunciat i s'anunciarà prèviament quins exercicis es faran i resoldran a clase. |
Pràctiques a laboratoris |
Cada pràctica de laboratori constarà de un estudi previ, que el alumne haurà de presentar per poguer fer la pràctica (en cas contrari no la farà i no es puntuarà).
La pràctica s'haurà de completar en el temps assignat a clase i al final s'haurà de fer un informe que el professor corregirà. |
Descripció |
El professor reservarà 6 hores a la setmana per a consultes. Es procurarà que hagi hores de matí i tarda. En aquestes hores l'alumne pot preguntar al professor sobre el contingut teòric de la assignatura, del contingut de pràctiques o de problemes.
A part de les 6 hores oficials i inamovibles el professor intentarà estar disponible la major part del temps per atendre als alumnes en qualsevol altre moment. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves orals |
|
Es tractarà de un treball escrit i una presentació oral de algun aconteixement històric o actual sobre comunicacions. |
10 |
Proves de desenvolupament |
|
Examen final de problemes a desenvolupar |
20 |
Proves pràctiques |
|
S'avaluaran els estudis previs, l'informe final de la pràctica i es faran dos exàmens pràctics per a comprovar la assimilació dels coneixements adquirits. |
40 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Proves individuals parcials mitjançant preguntes curtes amb solució tipus test i / o problemes de desenvolupament sobre els continguts proporcionats fins al moment. El percentatge de cada prova variarà en funció de la quantitat de matèria avaluable però cap tindrà un pes major del 50% de la nota final |
20 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Avaluació dels problemes entregats |
10 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria constarà de un examen teòric de dues hores amb problemes de desenvolupament i un examen pràctic a on l'alumne haurà de posar en pràctica tot el que ha aprés durant les sessions de pràctiques. |
Bàsica |
Leon W. Couch II, Sistemas de comunicación digitales y analógicos, Ed. Pearson Educación,
Bruce Carlson, Communication systems. An introduction to signals and noise in Electrical Communication, Ed. Mc Graw Hill ,
Jesus Montesinos Ortuño, Comunicaciones analógicas y digitales, Ed. Paraninfo ,
|
També hi ha moltes fonts de informació a internet per complementar la litareatura bàsica. S'anima als alumnes a buscar recursos per internet. |
Complementària |
Marcos Faúndez , Ejercicios resueltos de sistemas de comunicaciones, Ed. Ceysa ,
Juan A. Fernández Rubio, Comunicaciones analógicas, Edicions UPC ,
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ELECTRÒNICA BÀSICA/17224103 | COMUNICACIONS DIGITALS/17224108 | TECNOLOGIA DE RADIOFREQÜÈNCIA/17224122 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANGLÈS TÈCNIC/17224102 | ANÀLISI MATEMÀTICA I/17224005 | ANÀLISI MATEMÀTICA II/17224006 | ÀLGEBRA LINEAL/17224007 | PROCESSAT DE SENYAL/17224009 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|