Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Aplicar coneixements de matemàtiques, ciència i enginyeria. |
|
AP2 |
Dissenyar i desenvolupar experiments científics, així com analitzar i interpretar dades i resultats. |
|
AP3 |
Dissenyar un sistema, component o procés de l'àmbit de l'electrònica i de l'automàtica per a complir les especificiacions requerides. |
|
AP4 |
Identificar, formular i resoldre problemes d'enginyeria electrònica i automàtica en el camp industrial. |
|
AP5 |
Utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria electrònica i automàtica. |
|
AP6 |
Determinar la dimensió dels recursos necessaris i utilitzar-los amb eficàcia, a partir del coneixement de les tecnologies electròniques per qualsevol àmbit d'aplicació a la indústria. |
|
AP8 |
Dissenyar els accionaments necessaris per actuar sobre un procés en funció dels sistemes de control implementats. |
|
AP9 |
Concebre, implementar i explotar sistemes d'alimentació o processat de potencia pels equipaments dissenyats. |
|
Recerca |
|
AR2 |
Entendre les especificacions d'un sistema electrònic amb dispositius semiconductors, sensosr i/o MEMS. |
|
AR3 |
Aplicar les tècniques bàsiques de modelització de circuits electrònics de potència. |
|
AR5 |
Utilitzar eficaçment eines de simulació de circuits i de simulació de sistemes dinàmics. |
|
AR6 |
Dissenyar i implementar microsistemes que compleixin unes especificacions prefixades. |
|
AR7 |
Dissenyar controladors per a sistemes electrònics de conversió de potencia fent servir tècniques clàssiques. |
|
AR8 |
Conèixer els dispositius i circuits electrònics bàsics de tractament i conversió d'energia elèctrica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC12 |
Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau. |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
Objectius |
Competències |
Conèixer i dissenyar els convertidors de potència següents: ac/dc, dc/ac, dc/dc i ac/ac. |
AR3 AP1 AP2 AP3 AP9
|
BC1 BC2 BC11 BC12 BC13
|
CC1
|
Conèixer les característiques dels interruptors de potència i la seva utilització en els sistemes electrònics de potència. |
AR7 AR8 AP1 AP3
|
|
|
Comprendre el funcionament dels motors dc i ac síncrons i asíncrons. Aplicar els diversos convertidors de potència al control dels motors. |
AR2 AP8
|
BC11 BC12 BC13
|
CC1 CC2
|
Aplicar els convertidors de potència als sistemes de alimentació d'equips electrònics. |
AR2 AR3 AR5 AR6 AR7 AP4 AP5 AP6 AP9
|
BC1 BC2 BC3 BC4
|
CC2
|
Tema |
Subtema |
L'interruptor de potència. |
Noció d'interruptor. Interruptor de tres segments. Dispositius semiconductors. (2 h) |
Rectificadors de mitja ona i ona complerta amb díodes. |
Rectificadors amb càrrega R-L i R-L amb díode volant. Rectificador amb càrrega R-L-f.e.m. (6 h) |
Rectificadors polifàsics. |
Rectificadors polifàsics de mitja ona. Íd. d'ona complerta. Filtrat d'harmònics a l'entrada i sortida dels rectificadors. (4 h) |
Rectificadors controlats. |
Rectificadors amb tiristors: ½ ona i pont. Íd. semi-controlats. Harmònics del corrent de línia als rectificadors controlats. (6 h)
|
Trossejadors (choppers). |
Trossejador de topologia reductora amb càrrega R-L-E. Íd. elevador amb càrrega R-L-E. Trossejadors de 2 i 4 quadrants. (3 h) |
Accionaments de motors CC. |
Dinàmica del sistema motor-càrrega. Motors CC. Model simplificat. Control de velocitat. Operacions multiquadrant. (3 h) |
Fonts commutades. |
Topologies bàsiques. Buck. Boost. Buck-Boost. Funcionament en mode discontinu. Aïllament galvànic. Fly-back. (5 h) |
Nocions sobre el control de fonts commutades. |
Anàlisi en petit senyal. Consideracions sobre l'estabilitat. Disseny del llaç de realimentació. (2 h)
|
Control en llaç tancat de motors de CC. |
Model en llaç obert del conjunt motor-convertidor. Model en llaç tancat del conjunt M-C. (3 h) |
Reguladors de CA. |
Introducció. Convertidor monofàsic amb control de fase i càrrega R-L. Control on-off. Anàlisi harmònic. (2 h)
|
Inversors. |
Inversor monofàsic PWM. Inversors de mig pont i pont complert. Inversor push-pull monofàsic. Inversors PWM trifàsics. (3 h)
|
Model en règim estacionari dels motors d'inducció. |
Control de tensió a freqüència constant. Íd. per variació de freqüència. (2 h)
|
Els dispositius semiconductors de potència en el disseny de convertidors. |
Díodes. Tiristors. BJT. MOSFET. IGBT. Passius. Elements de protecció. (2 h)
|
Circuits per al control i govern dels convertidors commutats. |
Disseny de circuits de dispar directe. Íd.amb aïllament. Revisió dels CI usuals.(2 h)
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
37.5 |
62.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
22.5 |
52.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Metodologies integrades |
|
6 |
36 |
42 |
|
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i recollir informació del alumnes |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Realització d'alguns circuits d'electrònica de potència, estudiats en les sessions magistrals, mesurant les seves característiques elèctriques i de funcionament |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució i debat de problemes relacionats amb la temática de l'assignatura |
Metodologies integrades |
Realització d'un treball integrador en grup, amb una proposta de desenvolupament i especificacions obertes, i basat en una aplicació industrial. |
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a laboratoris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Metodologies integrades |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es fará al aula o laboratori dins de l'horari previst. Fora de aquest horari es fará al despatx del professor en horari de consulta |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
Realització d'alguns circuits d'electrònica de potència estudiats en les sessions magistrals, mesurant les seves característiques elèctriques i de funcionament. |
30 |
Metodologies integrades |
Realització d'un treball integrador en grup, amb una proposta de desenvolupament i especificacions obertes, i basat en una aplicació industrial. |
20 |
Proves de desenvolupament |
Constará de problemes i casos a resoldre que permetin plasmar els coneixements teòrics i pràctics adquirits. |
50 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En les tres parts a avaluar, es necessari obtindre al menys el 40% de la nota máxima, per poder fer la mitjana En la segona convocatòria s'evaluará ùnicament les metodologies integrades i una prova de problemes |
Bàsica |
Hart, Daniel W., Electrónica de Potencia, Prentice Hall, 2001
Mohan, Net, Power Electronics: Converters, applications and design., John Wiley & Sons, 2003
Rashid, M.H., Electrónica de Potencia: Circuitos, dispositivos y aplicaciones, Pearson-Prentice Hall, 2004
|
|
Complementària |
Sen, P. C., Thiristors DC Drives, Krieger Publishing Co., 1991
Dubey, Gopal K., Power Semiconductor Controlled Drives, Prentice- Hall International, 1989
A. B. Carlson, Circuitos, Thomson-Learning, 2001
A. Barrado Bautista, A. Lázaro Blanco, Problemas de electrónica de potencia, Pearson Prentice Hall, 2006
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|