Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A5 |
Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reconèixer situacions susceptibles de limitació d’esforç terapèutic
Reflexionar des de casos pràctics sobre l’ètica del tenir cura en situacions de risc de mort o de mort imminent
| | A2 |
Prendre consciència de la necessitat d’humanització d’entorns tecnològics des de la perspectiva de la persona i la diversitat multicultural
| | A3 |
Explora l’estrès i l’afrontament en escenaris i situacions crítiques
Conèixer maneres de recolzar la recuperació i la salut en els processos d’adaptació, canvi i adquisició de noves habilitats superada la situació crítica
| | A5 |
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Aplicar valoracions, tècniques i/o procediments i maniobres de suport vital
| | A8 |
Conèixer la fisiopatologia dels problemes de salut associats a situacions crítiques al llarg del cicle vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
Conèixer pautes nutricionals associades al problema de salut i recuperació i al llarg del cicle vital
| | A9 |
Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
| | A15 |
Aplicar valoracions neurològiques, del dolor, control de símptomes i monitorització en el pacient crític al llarg del cicle vital
| | A21 |
Explorar l’observació, valoració i comunicació en l’atenció del pacient en situacions especials (per exemple la intubació); i als nadons en estat crític i als seus pares
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Factors de risc associats a les situacions crítiques, prevalença en les diferents etapes de la vida. |
Problemes de salut que comporten situacions de risc vital i/o necessitats de cuidatges crítics . situacions i reflexions sobre la limitació de l’esforç terapèutic. Maneig farmacològic. Unitats de cures dels malalts crítics i tecnologia. |
Unitat temàtica II: L’adult en situacions crítiques i entorns de cuidatge |
Processos, malalties i risc vital en l’adult. prevenció, valoració i tractament. Situacions d'urgència i emergència.Shock. Fallo multiorgànic. Control de la infecció.Control de Símptomes i monitorització. El pacient amb suport ventilatori.Comunicació i afrontament de l'estrès pacient, família i professional. Confort i humanització dels entorns assistencials tecnològics |
Unitat temàtica III: El nen en situacions crítica i entorns de cuidatges |
Processos de malaltia i risc vital en el prematur i el nen. Situacions d’urgència i emergència. L'escenari de cures intensives pediàtriques. El dolor en el nen. Família i hospitalització en UCIP. Mesures terapèutiques.Els efectes de la malaltia.
|
Unitat temàtica IV: La vida i el cuidatge desprès del procés crític. |
Lesions i discapacitats. Maneig de símptomes. Vivència, adaptació i canvi. Adquisició de noves habilitats. reestructuració de rols. Vida laboral i social. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
20 |
8 |
28 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
20 |
30 |
Seminaris |
|
18 |
18 |
36 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
12 |
24 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
10 |
11 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
5 |
10 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició del contingut de l’assignatura de manera interactiva i participativa. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material ( vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part dels estudiants. |
Pràctiques a laboratoris |
Demostracions pràctiques i assaig d’habilitats... |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució |
Descripció |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge.L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita).
També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació. Avaluació grupal |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Examen d'habilitats pràctiques a l'aula de laboratori amb diferents escenaris. |
15% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S'avaluaran els diaris reflexius i els exercicis pràctics treballats a l'aula |
25% |
Proves mixtes |
|
Preguntes tipus test sobre conceptes bàsics de la matèria.
Preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovades cadascuna de les parts. En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades d'acord amb el que ha estat l'avaluació continuada: -Les proves mixtes es recuperaran amb el mateix tipus d'examen. amb un pes a la nota de 40%. -La prova pràctica es recuperaran amb la realització d'una nova prova pràctica amb un pes a la nota de 15%. -El portafoli es recuperaran els treballs no superats amb un pes a la nota de 15%. - A l'ABP no hi ha recuperació. |
Bàsica |
Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidado integral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier, Barcelona:2008.
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A. , Cuidados al paciente crítico adulto., DAE, Difusión Avances de Enfermería, Madrid:2007. [2 volums]
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias., Elsevier, Barcelona 2011.
Gómez O, Salas L, Manual de enfermería en cuidados intensivos: enfermería de cuidados médico-quirúrgicos, Jims Prayma, Barcelona 2006
González MJA, et al, Cuidados críticos de enfermería: guía de práctica clínica. , Hospital Txagorritxu, cop, Vitoria 2004
Lynn-McHale DJ, Carlson KK. , Cuidados intensivos: procedimientos de la American Association of Critical-Care Nurses, AACN. 4ª ed. Buenos Aires : Editorial Médica Panamericana, cop., Madrid 2003
Avery Gordon B., Neonatologia.fisiopatologia y manejo del recien nacido., Médica Panamericana, última edició disponible
Ruza Tarrio Francisco, Tratado de cuidados intensivos pediatricos, Norma-Capitel, última edició dispònible
, , ,
|
|
Complementària |
Rivas M. , Manual de urgencias, 2a ed. : Médica Panamericana, Madrid 2010.
Rovira Gil E, Urgencias en enfermería, 2ª ed.etc.: DAE,Difusión Avances de Enfermería;, Madrid 2005.
Garcia Piñeiro J M, Cuidados intensivos pediatricos, Difusión Avances de enfermeria, SL, ültima edició disponible
Moreno MLP, Rivera SA, Esteban A. , Procedimientos y técnicas en el paciente crítico. , Masson, DL , última edició dispònible
Morales Gil, I.M.; García Piñeiro, J.M., Guía de intervención rápida en enfermería pediátrica., Madrid : DAE, DL , 2003
, , ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|