Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Identificar i analitzar valors ètics i legals en les seves pràctiques clíniques.
Reconéixer l'autonomia com principi ètic fonamental.
| | A2 |
Desenvolupar la comprenssió de les experiències de salut/malaltia en la vida de la persona i els principis que orienten la pràctica infermera.
| | A8 |
Desenvolupar habilitats per reconéixer i interpretar en el pacient signes normals o canviants de salut relacionant-los amb el procés de malaltia que està vivint.
Explorar habilitats de valoració relacionats amb el confort i el dolor, el descans i la son, l'alimentació i la nutrició, la seguretat del pacient.
| | A9 |
Explorar com afecta la malaltia i l'entorn a la qualitat de vida i satisfacció de les necessitats bàsiques com a persona i com a família.
Desenvolupar habilitats per promoure benestar i confort del pacient i família.
Comprendre que significa conèixer al pacient com a persona
Explora les necessitats del pacient/familia en relació a estar situat
| | A11 |
Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica.
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en la pràctica clínica.
| | A12 |
Desenvolupar habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
| | A13 |
Aplicar procediments relacionats amb l'àmbit assistencial de la pràctica utilitzant criteris que garanteixen la màxima seguretat per a les persones que ho reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental.
| | A14 |
Desenvolupar habilitats per administrar tractament que garanteixin la seguretat del pacient.
| | A21 |
Desenvolupa habilitats de presència i de empatia.
| | A22 |
Analitzar mitjançant cicles reflexius els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Desenvolupar responsabilitat i compromís en el seu aprenentatge.
Participar de manera activa en les activitats d'aprenentatge programades.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural |
Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat y actitud cooperativa en el grup d’iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i, el compromís en l’aprenentatge, la socialització y capacita per treballar en equip de manera tolerant
Respecte per les persones: la intimitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona. Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia |
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític |
Es treballa la capacitat de concebre, d’inferir, l'anàlisi, la síntesis, la autoconciencia i el coneixement en relació a les experiències de salut i malaltia. Desenvolupa la comprensió de fenòmens, la creativitat i la inquietut per la pràctica reflexiva
Realitza valoracions seguin guies de practica clínica: estat nutricional, dolor i ferides...
Es treballa sobre els fàrmacs de uso freqüent en la unitat, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració |
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà |
Es treballa la capacitat de conèixer al pacient com a persona. La capacitat de identificar en les intervencions i orientacions de la infermera els principis de cura humana. La comprensió del holisme en la situació particular del pacient i familia
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; valoració de signes de lesió de la pell, dolor i alteració dels signes vitals; l’entorn com element de confort ... Reflexionan en la acció sobre les capacitats i potencialitats de persona |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Pràctiques clíniques |
|
139 |
2 |
141 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
30 |
30 |
60 |
Seminaris |
|
10 |
5 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA ALUMNES, INSTITUCIONS, TUTORS
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
|
Pràctiques clíniques |
ESTADA DE PRÀCTIQUES
L’alumne ha de realitzar una estada de 9 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, 7 hores cada dia, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera tutora. A l’alumne se li assignarà entre dos i 4 pacients hospitalitzats, als quals haurà de proporcionar una atenció personalitzada i integral.
L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, no limitant-se a una simple acumulació de sabers i experiències diferents
|
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
On l’estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers l’aprenentatge de les practiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències.
El portafoli està supervisat per la professora.
el 50 % del treball del protafoli es realitza a la unitat de pràctiques, per la qual cosa l'estudiant disposarà diàriament d'una hora per a tal fi. |
Seminaris |
Es realitzen sessions clíniques.
Es tracta d'un treball cooperatiu en grups reduïts on cada alumne exposa l'activitat "Conèixer el pacient i el seu món" i reflexiona sobre altres situacions viscudes a la pràctica clínica.
Aquestes sessions estan guiades per la professora. |
Descripció |
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant.
És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic almenys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacti amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball.
El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura per part del professor, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds. A meitat del cicle de pràctiques l’alumne farà una autoavaluació que s’utilitzarà per orientar l’alumne en el seu aprenentatge |
50 % |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluarà el lliurament puntual i acurada dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. |
30% |
Seminaris |
|
S’avaluarà l’assistència a les sessions, l’actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments. la capacitat de reflexió i la presentació del treball "Conèixer el pacient i el seu món" |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada A meitat de període es farà una avaluació formativa escrita per l'estudiant i validada pel seu professor, la qual cosa s'utilitzarà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir. Un cop finalitzat el període es farà una avaluació pel professor i el tutor. La qualificació final es realitzarà mitjançant un informe realitzat per la professora que tindrà como guia l' instrument d' avaluació. Per aprovar l'assignatura, cal que la categoria Pràctiques clíniques i Portafoli estiguin superades amb un 5 com a mínim. Resta a criteri del professor i coordinador com assolirà els objectius no superats. El coordinador del centre estarà pendent de tot el procés avaluatiu: objectius de l'alumne, treballs, sessions clíniques. Intervé també en situacions especials en quan a la presa de decisions. El professor responsable de l' assignatura rebrà el treball del alumne una vegada avaluat. És el responsable de la qualificació final de l'alumne La segona convocatòria serà per als estudiants que no hagin superat la categoria "Pràctiques clíniques" i / o "Portafolis" i per recuperar les faltes d'assistència. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert per l'escola i sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura. |
Bàsica |
Lewis S M. , Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos , última edició disponible , Elsevier
Esteve J, Mitjans J , Enfermería técnicas clínicas , última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Benner Patricia & Wrubel Judith , The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness, 1989 , Califòrnia: Prentice Hall
Acebedo, S et all. , PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, 2010, Publicacions URV
Medina J.L. , La Pedagogía Del Cuidado: Saberes Y Prácticas En La Formación Universitaria De Enfermeria, 1999, Alertes.Barcelona
Watson J. , Le Caring: philosophie et science des soins infirmiers, 1998, Paris:Éditions Seli Arslan
Chalifour, Jacques., LA RELACION DE AYUDA EN CUIDADOS DE ENFERMERIA. Una perspectiva holísitica y humanista, última edició disponible , SG Editores, SA.
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|