Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado. |
|
AC2 |
Capacidad de responder a las necesidades del paciente a lo largo del ciclo vital con la planificación, prestación y evaluación de los programas individualizados más apropiados de atención, junto con el cuidador principal, la familia y los otros trabajadores sanitarios o sociales. |
|
AC8 |
Capacidad de liderar, dirigir y coordinar instituciones y equipos en el ámbito del cuidado, priorizando y gestionando el tiempo de forma eficiente mientras se alcanzan los estándares de calidad. |
|
AC12 |
Capacidad de usar adecuadamente las habilidades de consejo (técnicas de comunicación para promover el bienestar del paciente). |
|
AC16 |
Capacidad de informar, de educar, de supervisar y de mantener una comunicación efectiva (incluyendo el uso de tecnologías): con pacientes, familias y grupos sociales, incluidos aquellos con dificultades de comunicación. |
|
AC17 |
Capacidad de aceptar la responsabilidad de su propio aprendizaje desarrollo profesional utilizando la evaluación y la investigación como medio para reflejar y mejorar su actuación y aumentar la calidad de los servicios prestados. |
|
AC18 |
Capacidad de gestionar la información a partir de las diferentes fuentes documentales y sistemas de información. |
|
AC19 |
Capacidad de identificar y resolver problemas de salud actuales o potenciales, mediante el método científico. |
|
AC20 |
Capacidad de producir nuevos conocimientos y aplicar la evidencia científica en la práctica profesional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC12 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
|
BC14 |
Planificació i organització |
|
BC15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
Objectius |
Competències |
Conèixer els aspectes conceptuals claus implicats en el procés de formació. |
AC18 AC20
|
BC2 BC13
|
|
Reflexionar sobre el paper de la formació dins el camp de l’infermeria. |
AC17
|
BC2 BC15
|
|
Comprendre els mecanismes que intervenen en el manteniment o incorporació d’una conducta nova. |
AC12 AC16
|
BC4
|
|
Entendre els processos d’ensenyament-aprenentatge implicats en l’acció formativa-educativa per tal de facilitar l’adquisició de nous coneixements i habilitats. |
AC1
|
BC4 BC8 BC13
|
|
Seleccionar i organitzar de manera crítica i reflexiva els elements de la planificació educativa en funció del tipus de programa i del col·lectiu al que va dirigit. |
AC2 AC8 AC19
|
BC1 BC2 BC4 BC5 BC11 BC14
|
CC5
|
Conèixer els fonaments teòrics del procés de comunicació per tal de comprendre l’impacte de la comunicació en les relacions interpersonals. |
AC12
|
BC12
|
|
Reconèixer el paper de la cultura en el procés de comunicació. |
AC12
|
BC5
|
CC4
|
Fomentar i potenciar les habilitats socials i comunicatives. |
AC12
|
BC11
|
CC4
|
Tema |
Subtema |
1.- La formació com a base del desenvolupament professional. |
1.1. Formació com a procés educatiu
1.1.1. Formació: Concepte i necessitats.
1.1.2. Formació d’adults.
1.1.3. Formació en Infermeria
1.1.3.1. Formació i pràctica reflexiva
1.1.3.2. Models i estratègies de formació en Infermeria
1.1.3.3. Perspectives de futur.
1.2. Educació per la salut
1.2.1. Introducció
1.2.1.1. Concepte holístic de l’ésser humà
1.2.1.2. Concepte de salut
1.2.1.3. Factors que condicionen la salut.
1.2.2. Educació per a la Salut: Definició i models conceptuals.
1.2.3. Paradigmes o Escoles d’educació per la salut
1.3. Programes d’Educació per la salut.
1.3.1. Definició i objectius.
1.3.2. Variables relacionades amb el disseny de programes.
1.3.3. Estratègies per a educar en la salut.
1.3.4. Agents i camps d’educació sanitària. |
2.- Programes d’educació sanitària: La planificació educativa. |
2.1. Planificació i educació.
2.2. Elements de la planificació educativa.
2.2.1. Diagnòstic de les necessitats.
2.2.1.1. Identificació del problema i anàlisis de la situació de salut.
2.2.1.2. Establir prioritats.
2.2.1.3. Destinataris.
2.2.1.4. Formulació del diagnòstic.
2.2.2. Planificació.
2.2.2.1. Objectius.
2.2.2.2. Continguts i processos.
2.2.2.3. Mètodes, tècniques i activitats.
2.2.2.4. Recursos.
2.2.3. Implementació o Execució.
2.2.3.1. Dinàmica de grups.
2.2.3.2. Perfil del professional.
2.2.3.3. Qüestions ètiques.
2.2.4. Avaluació.
2.2.4.1. Inicial o de diagnòstic.
2.2.4.2. Continua o de procés.
2.2.4.3. De resultats.
2.2.5. Seguiment.
2.3. Anàlisis d’un model de programació concret.
|
3.- Les ciències de la conducta dins l’atenció sanitària. |
3.1. Introducció.
3.2. Aportacions de la psicologia.
3.2.1. Definició de psicologia de la salut.
3.2.2. Processos cognitius i salut.
3.2.3. Conductes i salut.
3.2.4. Actituds i salut.
3.2.5. Emocions i sentiments: Intel•ligència emocional i Educació emocional.
3.2.6. La personalitat. |
4.- L’Educació per la salut com a procés de comunicació. |
4.1. La comunicació en l’entorn sanitari.
4.1.1. Aspectes bàsics de comunicació.
4.1.2. El procés comunicatiu.
4.1.3. L’art d’escoltar.
4.1.4. Obstacles en la comunicació.
4.1.5. Habilitats socials en l’educació per la salut.
4.2. La comunicació intercultural com un cas específic de comunicació.
4.2.1. Definició.
4.2.2. Elements que la configuren.
4.2.3. Influències en el procés de comunicació.
4.2.4. Cultura, valors i conductes.
4.2.5. Perspectiva intercultural. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
15 |
25 |
Treballs |
|
0 |
37.5 |
37.5 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
0 |
2 |
Seminaris |
|
6 |
0 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
0 |
4 |
Estudis previs |
|
0 |
50 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
47.5 |
47.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
37.5 |
0 |
37.5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presentarà l'assignatura i es farà l'avaluació inicial |
Sessió Magistral |
Es donaran els fonaments teòrics del curs |
Treballs |
S’aplicarà individualment o en grups de tres els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics |
Presentacions / exposicions |
Presentació de programes d'educació per la salut |
Seminaris |
Revisió i anàlisi de programes concrets d'educació per la salut |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis per aplicar els continguts teòrics de l'assignatura |
Estudis previs |
Lectures i treball de documentació relacionat amb el temari de l'assignatura i les proves de valoració |
Resolució de problemes, exercicis |
Debats entre els grups de treball |
|
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Tot i que degut a les característiques del curs bona part del seguiment del mateix es farà en grups durant les classes pràctiques. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Dins l’avaluació es consideren dos aspectes diferents. D’una banda determinar els aprenentatges assolits i per l’altre l’impacte que ha tingut el curs.
Per valorar els aprenentatges assolits caldrà presentar un treball en grup i fer uns treballs individuals.
Pel que fa al treball en grup (màxim de tres persones), caldrà dissenyar un projecte d’educació per la salut en qualsevol àmbit que us interessi segons una pauta que es facilitarà.
En quan als treballs individuals, es facilitaran els detalls a classe. |
El treball en grup, un 65%.
El conjunt de treballs individuals, un 35%. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
GIMENEZ, M. PILAR; TORDERA, MÓNICA; BELTRÁN, LURDES, Educació per la salut. Recolzament psicològic al pacient, Altamar: Barcelona, 2005
ROCHON, ALAIN, Educación para la salud; Una guía práctica para realizar un proyecto, Masson; SG Editores: Barcelona, 1991
MOLINA, Mª CRUZ; FORTUNY, MONTSERRAT (EDS)., Experiencias Educativas para la Promoción de la Salud y la Prevención, Alertes S.A. de ediciones: Barcelona, 2003
ACINAS, Mª PATRICIA, Habilidades de comunicación y estrategias asistenciales en el ámbito sanitario (I), Ed. Formación Alcalá: Alcalá la Real (Jaen), 2004
MEDINA, JOSE LUIS, La Pedagogia del Cuidado: Saberes y Prácticas en la Formación Universitaria en Enfermería, Ed. Laertes: Barcelona, 1999
SAEZ, SALVADOR; FONT, PERE; PEREZ, ROSA; MARQUÉS, FERNANDO (EDS)., Promoción y Educación para la Salud; Conceptos, Metodología, Programas, Ed. Milenio: Lleida, 2001
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PROGRAMES DE SALUT I/185121215 | PSICOLOGIA DE GRUPS/185121217 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|