Aquesta assignatura és una introducció a l'estudi de l'organització cel•lular, tant en els seus aspectes estructurals com els funcionals. L'objectiu principal és que l'alumne adquireixi una base conceptual i pràctica sobre els fenòmens cel•lulars que li permetin, més endavant, comprendre el fonament bioquímic dels processos cel•lulars i les seves aplicacions biotecnologiques.
Tots aquests coneixements estan estructurats en quatre blocs temàtics: Introducció a la Biologia Cel•lular, Citologia, Cicle i Desenvolupament Cel•lular.
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
A4
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic
A8
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
A10
Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics
Conèixer les relacions entre els components cel·lulars i les funcions que realitzen
Tipus B
Codi
Resultats d'aprenentatge
Tipus C
Codi
Resultats d'aprenentatge
Continguts
Tema
Subtema
BLOC 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA BIOLOGIA CÈLULAR. Descripció.
Tema 1. INTRODUCCIÓ A LA BIOLOGIA. Conceptes de Biologia. Teoria sobre l’origen de la vida.
Tema 2. LA CÈL•LULA GENERALITZADA. Teoria cel•lular. Morfologia i composició de la cèl•lula. Propietats estructurals, genètiques i fisiològiques de la cèl•lula. Cèl•lules procariòtiques, cèl•lules eucariòtiques i virus.
Tema 3. FUNCIONS FONAMENTALS DELS ORGANISMES. Metabolisme: nutrició, respiració i síntesi. Autoperpetuació: homeostasi, reproducció i adaptació.
BLOC 2. CITOLOGIA. Descripció.
Tema 4. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (I). MICROSCÒPIA ÒPTICA i ELECTRÒNICA. Introducció històrica a l’estudi de les cèl•lules. Tipus de microscopis i les seves aplicacions. Tècniques de preparació del material biològic.
Tema 5. MÈTODES D’ESTUDI DE LES CÈL•LULES (II). Fraccionament cel•lular. Cultius cel•lulars. Tècniques de localització microscòpica de molècules específiques: Citoquímica, immunocitoquímica i autoradiografia.
Tema 7. MEMBRANA PLASMÀTICA. Estructura. Composició química i organització molecular. Activitat fisiològica: permeabilitat. Especialitzacions de la superfície cel•lular. Biogènesi.
Tema 8. MATRIU EXTRACEL•LULAR I ELS SEUS RECEPTORS. La matriu a les cèl•lules animals: components i organització. La matriu a les cèl•lules vegetals: la paret.
Tema 9. MATRIU CITOPLASMÀTICA. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica.
Tema 10. CITOSQUELET. Organització general i elements constituents. Microtúbuls: organització i dinàmica. Centres organitzadors de microtúbuls: centriols, corpuscles basals i centròmers. Estructures microtubulars: fus acromàtic, cilis i flagels. Microfilaments: organització i dinàmica. Filaments intermedis: diversitat i organització. Interaccions entre els diferents components del citosquelet. Fonaments del moviment cel•lular.
Tema 11. RETICLE ENDOPLASMÀTIC. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 12. COMPLEX DE GOLGI. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 13. LISOSOMES I ENDOSOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 14. PEROXISOMES. Tipus. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 15. MITOCONDRIS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 16. PLASTIDIS: CLOROPLASTS. Estructura. Composició química. Activitat fisiològica. Biogènesi.
Tema 20. RIBOSOMES. Estructura. Composició química. Paper a la biosíntesi de proteïnes. Biogènesi.
BLOC 3. CICLE CEL•LULAR i DESENVOLUPAMENT. Descripció.
Tema 21. CICLE CEL•LULAR. Recanvi i creixement cel•lular. Etapes i regulació del cicle cel•lular. Envelliment i mort cel•lular.
Tema 22. DIVISIÓ CEL•LULAR (I): MITOSI. Descripció general. Organització molecular i paper funcional de l’aparell mitòtic.
Tema 23. DIVISIÓ CEL•LULAR (II): MEIOSI I GAMETOGÈNESI. Descripció general. Canvis nuclears i citoplasmàtics durant la gametogènesi. Estructura de l’òvul i de l’espermatozoide.
Tema 24. FECUNDACIÓ. Descripció del procés de fecundació. Activació de l’òvul. Especificitat dels receptors òvul-espermatozoide.
Tema 25. CARACTERÍSTIQUES GENERALS DE LES ETAPES DEL DESENVOLUPAMENT EMBRIONARI. Segmentació, blàstula, gastrula. Interaccions nucleo-citoplasmàtiques durant el desenvolupament. Inducció embrionària i neurulació. Diferenciació cel•lular. Formació del patró.
BLOC PRÀCTIQUES. Pràctiques.
Pràctica 1. Introducció a la microcòpia òptica i estereoscòpica. Funcionament.
Pràctica 2. Introducció a la microcòpia electrònica. Funcionament.
Pràctica 3. Introducció a l’estructura cel•lular (I): diferència entre organismes procariòtics i eucariòtics.
Pràctica 4. Introducció a l’estructura cel•lular (II): Diferència entre cèl•lules animals i vegetals.
Pràctica 5. Introducció a l’estructura cel•lular (III): fongs microscòpics.
Pràctica 6. Processos de divisió cel•lular: mitosi.
Pràctica 7. Processos de divisió cel•lular: meiosi.
Pràctica 8. Gametogènesi: Espermatogènesis i Ovogènesis.
Pràctica 9. CARITIPS:Estudi dels cromosomes humans. Interès i Aplicació.
Pràctica 10. Determinació dels grups sanguinis. Aplicació a problemes de genètica.
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula durant el primer quatrimestre, distribuïda en tres hores setmanals segons l'horari oficial. Aquestes classes tindran un durada de 50 min, es començaran a l’hora en punt i finalitzaran 10 min abans.
Pràctiques a laboratoris
Les pràctiques guiades són obligatòries. Tindran una duració d’un total de 30 hores, distribuïdes en tres hores diàries durant 10 dies segons l’horari oficial. El contingut de les pràctiques està orientat de tal forma que permeti a l'alumne una millor comprensió de la part teòrica del programa. També aborden aspectes tractats més superficialment a les classes teòriques.
Requisits previs:
1) els alumnes hauran de portar bata de laboratori i el guió de pràctiques que podran adquirir al servei de Fotocopisteria del Centre.
2) abans de cada pràctica l'alumne haurà de llegir amb atenció el protocol de la mateixa; això li permetrà un millor aprofitament i l'ajudarà en la confecció del qüestionari corresponent.
Avís important: aquells alumnes que faltin a més de dues pràctica sense causa justificada se’ls hi farà un examen personalitzat de les mateixes (veure avaluació) que es realitzarà avanç de l'examen final. Això no l’eximirà de tenir que respondre en l'examen final a la pregunta de practiques, ja que només es una forma de avaluar les pràctiques a les que no s'ha assistit.
Seminaris
Els Seminaris consistiran en presentacions en forma de PowerPoint que realitzaran els alumnes en grups de 3 o 4 a partir de una publicació recent que se'ls facilitarà i que avalua aspectes relacionats amb el contingut del temari teòric de l’assignatura. Els integrants de cada grup de treball, així com la publicació corresponent seran assignats pels professors encarregats dels seminaris.
La presentació haurà d'incloure:
Introducció (10 min)
Contingut de l'article (10-15 min)
- Problemàtica que es planteja
- Resultats obtinguts
Atenció personalitzada
Descripció
Es recomana a l’alumne que faci ús d’atenció personalitzada fent
consultes dels seus dubtes directament en els professor, al canvi de classe o en entrevista personalitzada, en dia i hora de la qual es concertarà prèviament per correu electrònic adreçat a cadascun dels professors.
Donat que els professors d'aquesta assignatura tenen els seu despatxos a la Facultat de Medicina de Reus recomenenem a l’alumne que faci us de l’atenció personalitzada mitjançant el us del correu electrònic en qualsevol moment al llarg del curs.
Els continguts del temari explicats a les classes magistrals s’avaluaran a traves de dos exàmens parcials i d’un examen final o de síntesi que s'hauran de superar amb una nota mínima de 5 sobre 10 per a considerar-los aprovats. Els alumnes que hagin superat els exàmens parcials no hauran d'examinar-se al final de la part del programa avaluada en els exàmens parcials. L’examen final o de síntesi inclourà preguntes curtes o esquemes dels tres blocs temàtics, i una pregunta de pràctiques.
La nota final de l’assignatura serà la derivada de les notes aprovades obtingudes en els dos exàmens més la nota obtinguda en els seminaris. Sinó es així, la nota final suspesa serà nomes la obtinguda en l’examen final o de síntesis.
Totes aquells alumnes que no hagin aprovat algun dels exàmens tindran l'oportunitat de fer un examen de recuperació (segona convocatòria) que tindran la mateixa estructura que l'examen final. Al igual que els altres exàmens hauran de superar-se en una nota mínima de 5 sobre 10, sinó es així, no es podrà considerar en la nota final ni la nota del parcial o final si esta aprovada ni la de la presentació. La nota dels seminaris es guardarà durant el següent curs acadèmic per els alumnes repetidors.
La evacuació de les pràctiques guiades es realitza a traves de la assistència que es obligatòria, per tots els alumnes excepte els repetidors i a traves 1 qüestió inclosa al examen final.
Aquells alumnes que hagin faltat a més dues pràctiques sense causa justificació se’ls li farà una prova addicional exclusivament d’aquesta part del programa
Al final de cada seminari es realitzarà una avaluació del tema desenvolupat que consistirà en 5 preguntes tipus Veritable/Fals (10 minuts per respondre) (10% nota seminaris)
Avaluació de l’exposició (10% de la nota de seminaris)
Cada component del grup deurà presentar una part del treball per poder ser avaluat. Els professors i els companys de classe podran formular preguntes relatives al treball exposat.
20%
Altres
Els alumnes repetidors no tenen obligació de repetir les practiques si les varen realitzar totes, però si cal que s'examinin de la pregunta de practiques en l'examen final. Així mateix no caldrà que facin els seminaris de nou i se lis guardarà la nota obtinguda nomes durant el següent curs acadèmic. Les notes parcial aprovades dels continguts teòrics no es guarden per el següent curs acadèmic.
Altres comentaris i segona convocatòria
En l'ànim d'orientar a l'alumne a obtenir els resultats òptims (nota màxima) en l'examen es fan els següents comentaris: 1. Quan se li demana a l'alumne que defineixi un concepte, s'espera que l'alumne respongui 3 punts bàsics: a. Què és? (estructura, composició, procés específic que es realitza) b. On és? (localització de l'estructura o del procés) i c. Per què serveix? (funció específica del component, etapa o procés) Així mateix, i si procedeix, s'espera que posi algun exemple concret o faci un dibuix si és pertinent.
2. Si en la pregunta es demana fer un esquema és important fer-lo de manera clara i entenedora. Si és adient es complementarà amb una breu explicació.
3. Els alumnes que vulguin revisar el seu examen, hauran de portar els seus apunts per tal de poder comprovar i valorar més acuradament el perquè de la puntuació obtinguda.
Fonts d'informació
Bàsica
Biología celular
PANIAGUA, R. & cols.
2ª ed. McGraw-Hill Interamericana
Madrid (2003)
Llibre
Biología celular y molecular
KARP, G.
4ª ed. McGraw-Hill Interamericana
Mèxic (2005)
Llibre
Biología celular y molecular
Lodish, H. et al.
5ª ed. Panamericana
Barcelona (2005)
Llibre
Biología del desarrollo
Gilbert
7ª ed. Panamericana
Barceolna 2005)
Llibre
Biología molecular de la célula
ALBERTS, B., D. BRAY, J. LEWIS, M. RAFF, K. ROBERTS & J.D. WATSON
4ª ed. Omega.
Barcelona (2004)
Llibre
Biología molecular del gen
WATSON, J. et al.
5ª ed Panamericana
Barcelona (2006)
Llibre
Genética moderna
GRIFFITHS AJF, GELBART WM, MILLER JH
Mc Graw-Hill lnteramericana
Madrid (2000)
Llibre
Genética. Un enfoque conceptual.
PIERCE, B.A.
2ª ed Panamericana
Barcelona (2006)
Llibre
Introducción a la Biología Celular
ALBERTS, B., BRAY D., JOHNSON A., LEWIS J., RAFF M., ROBERTS K., WALTER P.
2ª ed. Panamericana
Barcelona (2006)
Llibre
Complementària
Recomanacions
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent