DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PROJECTE DE FI DE CARRERA II Codi 20021109
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 0 6 Obligatòria Tercer Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Prerequisits Per poder superar-la, s'ha d'haver superat prèviament Oficina Tècnica en Enginyeria Química, Control de Processos, Química Industrial, Fonaments d'Enginyeria Química, Disseny de Reactors Químics, Laboratori d'Enginyeria Química prèviament
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
GAVALDÀ CASADO, JORDI
Adreça electrònica cesarluis.valdes@urv.cat
jordi.gavalda@urv.cat
josemaria.chillida@urv.cat
Professors/es
VALDÉS ÁLVAREZ, CÉSAR LUIS
GAVALDÀ CASADO, JORDI
CHILLIDA RABADÁ, JOSÉ MARÍA
Web http://www.etseq.urv.es/assignatures/pfcetiqi
Descripció general i informació rellevant Desenvolupament d'un Projecte d'Enginyeria, entès com un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió. Aquests treballs tècnics poden ser el disseny, càlcul, muntatge, operació i manteniment d'equips o plantes de procés, o bé el desenvolupament d'estudis relatius a aquests, que versin sobre aspectes tècnics, econòmics, o sobre altres camps propis de l'enginyeria química.

Competències
Codi  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A7 El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos.
A8 El disseny i operació de sistemes de transport i emmagatzematge de fluids.
A9 El càlcul i disseny d’equips de bescanvi de calor.
A10 El càlcul i disseny de reactors químics bàsics.
A11 El càlcul i disseny bàsic d’altres operacions unitàries comuns.
A12 L’aplicació de conceptes d’economia bàsica i la realització d’estimacions de costos i anàlisi d’inversions.
A13 La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus.
A14 L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions.
A15 L’adquisició i ús de conceptes de gestió de l’energia.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Recopilar les principals tècniques utilitzades en el desenvolupament i gestió de projectes i planificar el seu desenvolupament. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
B2
B5
B9
B10
C3
Aplicar a la solució de diferents casos pràctics i en la realització d'un treball, generalment en equip, guiat per professors especialistes. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
B1
B3
B5
B9
B11
B16
B18
B19
C2
Preparar la informació necessària per la definició, disseny bàsic, valoració i planificació d'un projecte concret. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
B9
B14
C2
Cercar a la literatura el "know-how" i resta d'informació existent referida al tema del projecte. A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
C2
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. A1
B7
B8
C5
Demostrar, amb els objectius de l'assignatura i les competències descrites, la capacitat per desenvolupar un projecte innovador. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
B2
B4
B5
B6
B11
B12
B13
B16
B17
B18
B19
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Aspectes generals del PFC.















Index de continguts del PFC





Es defineixen diferents tipus de projectes amb les següents característiques:

En general es definirà un projecte per cada equip de 3 alumnes i s’assignarà un tutor a cada projecte.

El projecte pot ser definit per l’equip de professors de PFC, o pels propis alumnes. En el cas de que el Projecte sigui proposat pels alumnes, individualment o en grup, aquests han de contactar l’empresa o institució que proposi el projecte, avalat per un tutor (professional de reconegut prestigi coneixedor del projecte proposat). En el curs del primer quadrimestre, quan es comencin a organitzar els grups, l’alumne o grup d’alumnes interessats presentaran la proposta a consideració dels professors responsables del PFC per tal de que sigui acceptada.
Per a la realització del PFC, els alumnes seguiran els elements principals d'un Projecte d'enginyeria bàsica, descrits principalment en l'assignatura de Projectes. El contingut del PFG es pot resumir a través dels elements principals de la Guia del PFG que seguiran els alumnes per a elaborar la memòria de la seva Projecte, que s'esmenten a continuació:

1 . Introducció
2 . Etapa preliminar. Descripció del Projecte. Abast del Projecte. Antecedents històrics (Opcional). Estudi bibliogràfic. Alternatives de procés. Planificació inicial del Projecte (Diagrama de Gantt).
3 . Bases per al desenvolupament del Projecte. Especificacions d’alimentació. Capacitat, Flexibilitat Operativa. Especificacions dels Productes. Condicions de les matèries primeres i productes en el límit de bateria. Energies i utilitats. Dades de l'emplaçament. Normes i codis de disseny.
4 . Desenvolupament de l'enginyeria bàsica. Elaboració de diagrames Disseny bàsic de canonades, control i instrumentació i equips. Descripció del Projecte i de les instal•lacions.
5 . Seguretat en el disseny d'instal•lacions. Protecció d'equips a sobrepressions. Mesures de protecció contra incendis o abocaments. Anàlisis de risc preliminar. Sistemes de protecció personal
6 . Aspectes ambientals del Projecte. Identificació i avaluació de les emissions. Consums d'energia i de recursos naturals. Contribució a efecte hivernacle.
7 . Manteniment de les instal•lacions
8 . Manual de Operació. Manuals d'engegada, de funcionament de desocupada normal i de desocupada d'emergència
9 . Estudi econòmic. Compte de resultats. Pressupost d’execució del Projecte. Avaluació global de la inversió (Cash Flow, VAN, TIR, ...)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
8 8 16
 
Treballs
10 70 80
Seminaris
10 20 30
Estudis previs
1 7 8
Presentacions / exposicions
1 5 6
 
Atenció personalitzada
6 6 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessions explicatives de l'organització i continguts del Projecte Final de Carrera
Treballs Activitats pròpies de la realització del PFC, seguint la Guia del PFC 2009 que es troba a l'apartat Documentació Normativa de l'espai de l'assignatura a la plataforma docent Moodle.(http://moodle.urv.net/moodle/)
Seminaris Classes magistrals d'assistència obligatòria, sobre temes complementaris necessaris per a la realització del PFC
Estudis previs ATENCIÓ: Existeixen requisits previs en el pla d'estudis.

Realització d'etapa preliminar: Estudi bibliogràfic. Antecedents i Alternatives del procés. Descripció i Abast del Projecte. Planificació inicial.
Presentacions / exposicions Preparació de la presentació final del PFC amb el professor tutor

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants inscrits al Projecte Final de Carrera, tenen el dret de ser assistits personalment per l'equip de professors de PFC, en la forma que s'organitzi. Amb caràcter general cada projecte està assistit personalment per un professor tutor tutor i per a temes específics els alumnes disposen d'una matriu de coneixements on poden buscar i contactar els professors que els poden assistir en matèries específiques. Els professors de PFC poden ser contactats a través de les dades que es troben a l'espai de l'assignatura disponible a la plataforma Moodle http://moodle.urv.cat/

Avaluació
  Descripció Pes
Estudis previs PROVES ORALS

Defensa oral del PFC davant del mateix tribunal que ha avaluat la documentació formal.
35 %
Presentacions / exposicions TREBALLS

Presentació de la documentació formal, segons està descrita en el reglament de PFC, i revisada per tribunal constituït “ad hoc”.
65%
Altres

ALTRES Assistència i aprofitament de seminaris de l'assignatura.

OBLIGATORI
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica TURTON, R, Synthesis and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, 2003

Complementària , Internet (enllaços específics PFC a la intranet), ,
, Intranet específica vinculada a la pàgina web de l’assignatura (recurs Moodle), ,
, Pàgina web assignatura a http://www.etseq.urv.es/assignatures/pfcetiqi, ,
VALLE-RIESTA, J.F., Project Evaluation in the Chemical Process Industries, McGraw-Hill Book Company, 1983
ULRICH, G. D., A Guide to Chemical Engineering Process Desgin and Economics, John Wiley & Sons, 1984
PETERS, M:S.; TIMMERHAUS, K.D., Plant Design and Enconomics for Chemical Engineers, 4a ed. McGraw-Hill Book Company, 1991
BACKHURST, J.R.; HARKER, J.H., Process Plant Design, Heinemann, 1973
Coker, A. Kayode , Ludwig's applied process design for chemical and petrochemical plant, Elsevier Gulf Professional Pub, 2007
BAASEL, W. D., Preliminary Chemical Engineering Plant Design, Van Nostrand Reinhold, 1990
Kletz, Trevor A, Plant design for safety : a user-friendly approac, Hemisphere Publishing Corporation, 1990

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent