Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
Poder enumerar diferents aplicacions típiques de polímers en el món actual, el volum de producció de polímers usuals així com les seves aplicacions principals.
|
|
|
|
Identificar les diferents temperatures de transició en polímers sòlids i la seva relació amb l’estructura microscòpica i les forces intermoleculars.
|
|
|
|
Predir el comportament termodinàmic de dissolucions polimèriques, avaluar el paràmetre de Flory-Huggins per parelles dissolvent-monòmer, la taxa d’inflat i la solubilitat.
|
|
|
|
Escriure i explicar les cinètiques típiques de les reaccions de polimerització en cadena i distingir entre aquestes i les de polimerització escalonada.
|
|
|
|
Descriure els diferents processos de polimeritzacio i les característiques del producte obtingut.
|
|
|
|
Reconèixer les distribucions de pes molecular típiques dels diferents processos de polimerització.. Avaluar els índex de polidispersitat característics de cada procés.
|
|
|
|
Avaluar la resposta dinàmica predita per els diferents models per a la viscoelasticitat per a sòlids i líquids i explicar-ne el significat físic.
|
|
|
|
Establir les diferents components del tensor d’esforços per a les diferents geometries de flux. Aplicar equacions constitutives senzilles per a avaluar la relació entre el cabal i la caiguda de pressió.
|
|
|
|
Enumerar els diferents agents degradants i explicar com aquests afecten la estructura microscòpica i les propietats macroscòpiques del sistema.
|
|
|
|
Enunciar quins són els additius més típics i com actuen aquests. Avaluar la quantitat d’un plastificant determinat que s’ha d’afegir per variar la temperatura de transició vítrea.
|
|
|
|
Triar un material polimèric per una aplicació donada, descriure’n el procés de fabricació i les seves propietats.
|
|
|
|
Poder enumerar diferents aplicacions típiques de polímers en el món actual, el volum de producció de polímers usuals així com les seves aplicacions principals. |
|
|
|
Identificar les diferents temperatures de transició en polímers sòlids i la seva relació amb l’estructura microscòpica i les forces intermoleculars. |
|
|
|
Predir el comportament termodinàmic de dissolucions polimèriques, avaluar el paràmetre de Flory-Huggins per parelles dissolvent-monòmer, la taxa d’inflat i la solubilitat. |
|
|
|
Escriure i explicar les cinètiques típiques de les reaccions de polimerització en cadena i distingir entre aquestes i les de polimerització escalonada. |
|
|
|
Descriure els diferents processos de polimeritzacio i les característiques del producte obtingut. |
|
|
|
Reconèixer les distribucions de pes molecular típiques dels diferents processos de polimerització.. Avaluar els índex de polidispersitat característics de cada procés. |
|
|
|
Avaluar la resposta dinàmica predita per els diferents models per a la viscoelasticitat per a sòlids i líquids i explicar-ne el significat físic. |
|
|
|
Establir les diferents components del tensor d’esforços per a les diferents geometries de flux. Aplicar equacions constitutives senzilles per a avaluar la relació entre el cabal i la caiguda de pressió. |
|
|
|
Enumerar els diferents agents degradants i explicar com aquests afecten la estructura microscòpica i les propietats macroscòpiques del sistema. |
|
|
|
Enunciar quins són els additius més típics i com actuen aquests. Avaluar la quantitat d’un plastificant determinat que s’ha d’afegir per variar la temperatura de transició vítrea. |
|
|
|
Triar un material polimèric per una aplicació donada, descriure’n el procés de fabricació i les seves propietats. |
|
|
|
Identificar les diferents temperatures de transició en polímers sòlids i la seva relació amb l'estructura microscòpica i les forces intermoleculars. |
|
|
|
Predir el comportament termodinàmic de dissolucions polimèriques, avaluar el paràmetre de Flory-Huggins per parelles dissolvent-monòmer, la taxa d'inflat i la solubilitat. |
|
|
|
Establir les diferents components del tensor d'esforços per a les diferents geometries de flux. Aplicar equacions constitutives senzilles per a avaluar la relació entre el cabal i la caiguda de pressió. |
|
|
|
Enunciar quins són els additius més típics i com actuen aquests. Avaluar la quantitat d'un plastificant determinat que s'ha d'afegir per variar la temperatura de transició vítrea. |
|
|
|
Triar un material polimèric per una aplicació donada, descriure'n el procés de fabricació i les seves propietats. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. |
Introduction: typical applications, the polymers in the world and brief history. |
2. |
Morphology: Bonds and forces, Individual molecules, Molecular networks, Cohesive energy, Physical states, Transition temperatures, Crystallisation, Structure-properties relations. |
3. |
Thermodynamics of polymer solutions: the Flory-Huggins theory, Swell of a chain by solvent, Solubility, Phase equilibria. |
4. |
Polymerisation: Reactions of polymerisation, Functionality, Kinetic schemes, Chain polymerisation, Step polymerisation, Polymerisation processes, Copolimerización. |
5. |
Molecular weight distribution: Mean values of the molecular weight, Theoretical molecular weight distributions, Empirical molecular weight distributions, Experimental methods to analyse the molecular weight. |
6. |
Viscoelasticity: Mechanical behaviour of the polymeric materials, viscous solids and elastic liquids. |
7. |
Rheology: Characteristics of non-Newtonian flow, Dependence of the viscosity with the shear rate, Dependence of the viscosity with the molecular weight, Dependence of the viscosity with the temperature, Normal stresses. |
8. |
Degradation and stabilisation: Degrading agents, Degradation of a polymeric chain,,, Additives to prevent degradation, Ablation, Waste storage and reciclyng. |
9. |
Additives mixtures and composites: Objectives and applications, plastidifyiers, fillers and reinforcing agents, polymer blends, composites. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
8 |
12 |
Sessió Magistral |
|
39 |
58.5 |
97.5 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
13.5 |
20.25 |
33.75 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
3.5 |
0 |
3.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es fa un treball a l'aula sobre la presència dels materials polimèrics a la socitat, la producció i els tipus més freqüents de polímers emprats |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es proposa la resolució individual d'exercicis i qüestions curtes, en forma de "hands-out" amb impacte a l'avaluació |
Sessió Magistral |
Es presenta el material que està disponible a l'entorn moodle a través d'explicacions a l'aula |
Resolució de problemes, exercicis |
Es proposen exercicis que l'alumen ha de resoldre fora de l'aula i es corrigeixen colectivament durant les hores de problemes |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es fa individualment durant les hores de consulta però també a distància, a través del correu electrònic i el servei de missatges del moodle |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lliurament d'exercicis amb qüestions teòriques, realitzats individualment durant l'hora de classe. S'exigeix completar un 80% dels exercicis proposats per tal d'objenir la qualificació d'aquest ítem |
25% |
Proves pràctiques |
Prova individual (25%).
Prova individual. Mescla de preguntes conceptuals curtes, interpretació de diagrames de fases i exercicis d'aplicació. Es realitza al final de quadrimestre (50%). |
75% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
F. RODRÍGUEZ, TAYLOR AND FRANCIS, PRINCIPLES OF POLYMER SYSTEMS, , 1996
|
|
Complementària |
J.R. FRIED, POLYMER SCIENCE AND TECHNOLOGY, PRENTICE HALL, 1995
I KATIME, QUÍMICA FÍSICA MACROMOLECULAR, SERVICIO EDITORIAL DE LA UNIVERSIDAD DEL PAÍS VASCO, BILBAO, 1994
, Internet, ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
QUÍMICA FÍSICA/20011002 | CINÈTICA APLICADA/20011013 | TERMODINÀMICA TÈCNICA I/20011014 | MECÀNICA DE FLUIDS I/20011016 | FENÒMENS DE TRANSPORT/20011017 | FONAMENTS D'ENGINYERIA QUÍMICA/20011018 | MÈTODES MATEMÀTICS A L'ENGINYERIA/20011209 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|