DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) METODOLOGIA DE RECERCA EN EL LABORATORI Codi 20665101
Ensenyament
Investigació en Enginyeria Química i de Processos (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
15 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
GUILLEN GOSALBEZ, GONZALO
Adreça electrònica francisco.lopez@urv.cat
magdalena.constanti@urv.cat
gonzalo.guillen@urv.cat
vladimir.baulin@urv.cat
marta.sales@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ BONILLO, FRANCISCO
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
GUILLEN GOSALBEZ, GONZALO
BAULIN ., VLADIMIR
SALES PARDO, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Familiaritzar-se amb els mètodes de recerca utillitzats en el laboratori. Planificar tasques de recerca, formular hipòtesis i contrastar-les amb dades experimentals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR1 A1.1 Concebre, planificar, executar, gestionar i dirigir projectes d'R+D+i, elaborar les conclusions i preparar els informes associats.
  AR2 A1.2. Destacar en l'estudi i coneixement de l'àmbit d'investigació triat.
  AR3 A1.3. Realitzar recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats.
  AR4 A1.4. Concebre, dissenyar, construir i mantenir equips, instal·lacions o dissenys eficients per a estudis experimentals o de simulació numèrica, en temes de ciència i/o enginyeria, incloent l'anàlisi de les dades obtingudes.
  AR5 A2.1. Presentar els resultats seguint el format de literatura científica, d'acord amb els estàndards comunament acceptats.
  AR6 A2.2. Avaluar críticament els resultats d'investigació, pròpia o aliena.
  AR7 A2.3. Assessorar en assumptes d'enginyeria legal, econòmica i financera relacionada amb l'aplicació dels resultats d'investigació als àmbits industrials.
  AR8 A2.4 Sensibilització en temes mediambientals i socials.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR4 B2.2. Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius
  BR7 B4.1. Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu.
  BR8 B4.2. Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
  BR9 B5.1. Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context d'investigació i innovació.
  BR10 B5.2. Resoldre problemes complexos, en entorns nous i en contextos d'innovació i multidisciplinaris.
  BR11 B5.3. Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en un context d'investigació i innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Seleccionar i determinar l'abast d'un tema d'iniciació a la investigació com a mètode d'integració en un grup d'investigació. Revisar els antecedents i la bibliografia rellevant sobre el tema d'investigació Elaborar la proposta, incloent les hipòtesis i el programa experimental. Familiaritzar-se amb els instruments i tècniques de treball a emprar, així com amb les directrius de seguretat i de gestió de qualitat. Dur a terme l'experimentació. Tractar i interpretar els resultats obtinguts, confirmant (o negant) les hipòtesis. AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
AR6
AR7
AR8
BR4
BR7
BR8
BR9
BR10
BR11
CC1
CC2
CC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
o Conèixer els reptes futurs de major abast dins de la disciplina d'enginyeria química i bioquímica. Per a això s'incidirà específicament en els aspectes clau del futur, tal com han estat desenvolupats i enunciats per alguns prestigiosos organismes internacionals
o Seleccionar un tema d'iniciació a la investigació.
o Revisar els antecedents i la bibliografia rellevant sobre el tema d'investigació.
o Familiaritzar-se amb els instruments i tècniques de treball a emprar, així com amb les directrius de seguretat i de gestió de qualitat.
o Realitzar hipòtesi de treball en relació amb objectius científics ben determinats
o Dur a terme tasques d'investigació relacionades amb els objectius i obtenir resultats.
o Tractar i interpretar els resultats obtinguts, confirmant (o negant) les hipòtesis.
o Escriure un informe final (o article d'investigació, si els resultats ho permeten) a manera d'article.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
15 41.25 56.25
Estudis previs
5 7.5 12.5
Pràctiques a laboratoris
40 60 100
Seminaris
40 80 120
Presentacions / exposicions
5 10 15
Treballs
10 60 70
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori... per part de l'alumne.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Treballs Treballs que realitza l'alumne.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Es podrà contactar via moodle o via adreça eletrònica del professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Estudis previs Informe preliminar del projecte 15%
Pràctiques a laboratoris Supervisió de les tasques en el grup d'investigació 50%
Presentacions / exposicions Presentació de resultats 15%
Treballs Treball final resum de les tasques de recerca realitzades 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

El grup de recerca s'encarregarà de facilitar fonts bibliogràfiques per la realització de les tasques de recerca.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent