DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DISSENY D'EXPERIMENTS I ANÀLISI DE DADES Codi 20665105
Ensenyament
Investigació en Enginyeria Química i de Processos (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
Adreça electrònica clara.saluena@urv.cat
alberto.fernandez@urv.cat
Professors/es
SALUEÑA PÉREZ, CLARA
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu d'aquesta assignatura és, d'una banda, aprendre les tècniques de millora de la qualitat, tant al laboratori (disseny d'experiments, superfícies de resposta), com en la fase de producció (control estadístic de procés), com en la inspecció del producte acabat (control de recepció). D'altra banda, es pretén proporcionar a l'alumne una introducció als instruments estadístics per a l'anàlisi de sèries de dades que s'obtenen en el desenvolupament de projectes de recerca.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR4 A1.4. Concebre, dissenyar, construir i mantenir equips, instal·lacions o dissenys eficients per a estudis experimentals o de simulació numèrica, en temes de ciència i/o enginyeria, incloent l'anàlisi de les dades obtingudes.
  AR6 A2.2. Avaluar críticament els resultats d'investigació, pròpia o aliena.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR7 B4.1. Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu.
  BR8 B4.2. Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprendre les tècniques de millora de la qualitat en el laboratori (disseny d'experiments, superfícies de resposta). AR4
AR6
BR7
BR8
CC1
CC2
CC3
Aprendre les tècniques de millora de la qualitat en la fase de producció (control estadístic de procés). AR4
AR6
BR7
BR8
CC1
CC2
CC3
Aprendre les tècniques de millora de la qualitat en la inspecció del producte acabat (control de recepció). AR4
AR6
BR7
BR8
CC1
CC2
CC3
Proporcionar instruments estadístics per a l'anàlisi de sèries de dades que s'obtenen en el desenvolupament de projectes de recerca. AR4
AR6
BR7
BR8
CC1
CC2
CC3
Proporcionar a l'alumne una introducció als instruments estadístics per a l'anàlisi de l'atzar i/o seqüencial de dades que s'obtenen en el desenvolupament de projectes experimentals de recerca. AR4
AR6
BR7
BR8
CC1
CC2
CC3
Proporcionar a l'estudiant la capacitat per planificar i per resoldre el disseny i anàlisis estadístiques d'experiments. AR4
AR6
BR7
BR8
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
Introducció. Introducció al disseny experimental.
Inferència estadística. Estimació i contrast d'hipòtesis.
Disseny factorial. Introducció al disseny factorial.
Introducció al disseny factorial fraccionat.
Superfícies de resposta. Mètodes i disseny de superfícies de resposta.
Anàlisi seqüencial de sèries de dades. Estadística multivariable.
Anàlisi de sèries de dades no seqüencials. Experiments comparatius.
Dades seqüencials. Definicions bàsiques i models.
Anàlisi en el domini temporal.
Anàlisi en el domini de freqüència.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
19 19 38
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
14 7 21
Treballs
0 14 14
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'utilitzarà, i el mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor explica els continguts teòrics de cada tema. S'utilitza la pissarra i la projecció de material docent.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es demana als alumnes que facin i lliurin pràctiques, realitzades amb ordinador, relacionades amb els continguts que s'estan treballant en cada moment.
Treballs Els alumnes han de realitzar dos treballs pràctics sobre l'última part del temari en què s'ha de demostrar l'adquisició dels continguts desenvolupats durant l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden tenir atenció personalitzada sobre qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció als estudiants.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Els alumnes han de lliurar problemes a realitzar durant les hores de pràctiques. Aquesta tasca s'avalua mitjançant els problemes lliurats. 50%
Treballs S'avaluarà un informe escrit per a cada un dels dos treballs a realitzar. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Hicks, C. R., Fundamental concepts in the design of experiments, Oxford University Press,
Montgomery, D. C., Design and analysis of experiments, John Wiley and Sons,

Complementària Moore, D. S.; McCabe, D. C., Introduction to the practice of statistics, W. H. Freeman and Company,
Myers, R. H.; Montgomery, D. C., Response surface methodology: process and product optimization using designed experiments, John Wiley and Sons,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent