DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) GENERACIÓ I GESTIÓ DE L'ENERGIA Codi 20665218
Ensenyament
Investigació en Enginyeria Química i de Processos (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
BOER ., DIETER-THOMAS
Adreça electrònica dieter.boer@urv.cat
Professors/es
BOER ., DIETER-THOMAS
Web
Descripció general i informació rellevant Donar a conèixer els diferents recursos energètics renovables. Analitzar i revisar l’ús de l’energia i de les tecnologies energètiques, introduir i utilitzar tècniques d’integració de processos per tal d’optimitzar energèticament processos industrials.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR1 A1.1 Concebre, planificar, executar, gestionar i dirigir projectes d'R+D+i, elaborar les conclusions i preparar els informes associats.
  AR2 A1.2. Destacar en l'estudi i coneixement de l'àmbit d'investigació triat.
  AR4 A1.4. Concebre, dissenyar, construir i mantenir equips, instal·lacions o dissenys eficients per a estudis experimentals o de simulació numèrica, en temes de ciència i/o enginyeria, incloent l'anàlisi de les dades obtingudes.
  AR5 A2.1. Presentar els resultats seguint el format de literatura científica, d'acord amb els estàndards comunament acceptats.
  AR6 A2.2. Avaluar críticament els resultats d'investigació, pròpia o aliena.
  AR7 A2.3. Assessorar en assumptes d'enginyeria legal, econòmica i financera relacionada amb l'aplicació dels resultats d'investigació als àmbits industrials.
  AR8 A2.4 Sensibilització en temes mediambientals i socials.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR1 B1.1. Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
  BR2 B1.2. Adaptar-se a un entorn canviant.
  BR6 B3.1. Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
  BR7 B4.1. Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu.
  BR8 B4.2. Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
  BR9 B5.1. Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context d'investigació i innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conoce las tecnologías de los sistemas de conversión de energía, incluidas las energías renovables, cogeneración, trigeneración y generación distribuida AR4
AR8
BR2
BR8
BR9
CC1
CC2
CC3
CC5
Conoce los procesos de generación de la energía y su aplicación eficiente a los procesos industriales. AR4
AR8
BR8
BR9
CC1
CC2
CC3
Es capaz de evaluar sistemas teniendo en cuenta el ahorro energético, el medio ambiente y la economía. AR1
AR2
AR4
AR7
AR8
BR2
BR6
BR7
BR8
BR9
CC1
CC2
CC3
CC5
Aplicar la integración de procesos medianta la metodología Pinch y el diseño de redes de intercambiadores de calor con el fin de mejorar la eficiencia energética de los procesos y de reducir el impacto ambiental. AR2
AR4
BR6
BR7
BR8
CC1
CC2
CC3
CC5
CC6
Integrar els coneixements per la realització d'un avantprojecte i estudis de viabilitat. AR1
AR2
AR4
AR5
AR6
AR7
AR8
BR1
BR2
BR6
CC1
CC2
CC3
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
Recursos energéticos: renovables y no renovables Descripción
Tecnologías
Aplicaciones
Transformación de la energía, combustión, co-y trigeneración, generación distribuida, integración de renovables. Tecnologías
Evaluación energética y económica
Utilización de la energía, redes de vapor, refrigeración, aplicaciones en la industria. Descripción
Tecnologías
Aplicaciones
Integración de procesos y redes de intercambiadores de calor; tecnología Pinch. Curvas compuestas
Tabla de problemas y gran curva compuesta
Redes de intercambiadores de calor
Integración de máquinas térmicas

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 10 20
Seminaris
10 12 22
Avantprojecte
0 14 14
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 0 10
 
Atenció personalitzada
0 2 2
 
Proves mixtes
3 3 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Seminaris Seminaris relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Avantprojecte Projectes que enfrontin els alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària i informática.
Formulació, anàlisi, resolució i debat d problemas , relacionats amb la temàtica de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Avantprojecte
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
Asistencia en la resolución de problemas i para la realización del anteprojecte. Consultas en horario de visita en el despacho, por correo electrónico o a través del Moodle.

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova en grup. Treball, en equip. 40%
Proves mixtes Prova individual. Qüestions conceptuals curtes i dos o tres problemes a resoldre. 50%
Altres

Participació en clase

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , Apuntes en el Moodle, ,
Warwickshire : Institution of Chemical Engineers, A User guide on process integration for the efficient use of energy, , 1982
Boyce, Meherwan P., Handbook for cogeneration and combined cycle power plants, New York [etc.] : ASME Press, 2002
Martin Kaltschmitt, Wolfang Streicher, Andreas Wiese, Renewable energy : technology, economics and environment, Berlin ; Heidelberg : Springer, 2007

Complementària Wulfinghoff, Donald , Energy efficiency manual : for everyone who uses energy, pays for utilities, controls energy usage, designs and builds, is interested in energy and environmental preservation , Wheaton, Maryland : Energy Institute Press , 1999
Jutglar i Banyeras, Lluís, Cogeneración de calor y electricidad, Barcelona : Ceac, 1996
Aldo Vieira da Rosa, Fundamentals of renewable energy processes, 2nd ed., Amsterdam ; Boston : Elsevier Academic Press, 2009
, Engineering Equation Solver (EES) , ,
Godfrey Boyle, Bob Everett and Janet Ramage, Energy systems and sustainability, Oxford University Press in association with the Open University, 2003

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent