DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TECNOLOGIES EMERGENTS PER A LA SOSTENIBILITAT EN LA PRODUCCIÓ D'ALIMENTS Codi 20675201
Ensenyament
Enginyeria Ambiental i Producció Sostenible (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
DE LAMO CASTELLVI, SILVIA
Adreça electrònica ricard.boque@urv.cat
silvia.delamo@urv.cat
Professors/es
BOQUÉ MARTÍ, RICARD
DE LAMO CASTELLVI, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant Es desenvoluparan competències en l’aplicació de tractaments emergents en el processament sostenible d’aliments. S’introduirà l’efecte d’aquestes noves tecnologies sobre la qualitat de l’aliment i la influència de les condicions d’operació en la innactivació microbiològica. Des del punt de vista de control de processos, s’introduiran conceptes bàsics de la tecnologia analítica per aconseguir una monitorització en línia dels paràmetres crítics en diferents processos alimentaris.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP4 A1.4. Aplicar les eines i estratègies de gestió i/o disseny de procés i producte apropiats des del punt de vista de la sostenibilitat.
  AP5 A2.1. Conèixer i aplicar les últimes i més innovadores tecnologies respectuoses amb el medi ambient per resoldre els problemes ambientals en diversos àmbits d'activitat, per exemple els de la indústria química i alimentària.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 B1.1. Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
  BP8 B4.2. Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
  BP9 B5.1. Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context d'investigació i innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneix la relació entre els factors mediambientals i els tecnològics requerits en la innovació de productes i processos alimentaris. AP4
AP5
BP1
BP8
BP9
CC4
Coneix els principis de l'aplicació industrial de tecnologies emergents a la conservació i producció de productes tradicionals i nous aliments. AP4
AP5
BP1
BP8
BP9
CC4
Coneix els fonaments del control analític de processos i els seus usos en la indústria alimentària AP4
AP5
BP1
BP8
BP9
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. Innovació per a la producció sostenible d'aliments
2. Tecnologies emergents en el processament d'aliments.
3. Introducció al control analític de processos alimentaris.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0.75 1.25
 
Sessió Magistral
21.5 32.25 53.75
Resolució de problemes, exercicis
18 27 45
Supòsits pràctics/ estudi de casos
10 15 25
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
5 7.5 12.5
 
Atenció personalitzada
1 1.5 2.5
 
Proves mixtes
4 6 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats de presa de contacte amb els estudiants i de presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Combinació de classe magistral i estudi de casos mitjançant la introducció de conceptes bàsics, la discussió d'exemples i la realització conjunta d'exercicis de forma presencial.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de coleccions de problemes per els estudiants sota la supervisió del professorat, individualment o en grup.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Es plantejarà un problema obert (cas pràctic) sobre el que l'estudiant, individualment o en grup, desenvoluparà una solució concreta.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Els estudiants desenvoluparan exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà a través de mitjans electrònics (moodle, correu electrònic) o de forma presencial en els despatxos de les professores: Sílvia de Lamo: Despatx 318 del Departament d'Enginyeria Química. Ricard Boqué: Desptax 313 del Departament de Química Analítica i Química Orgànica.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes, a l'aula o fóra d'ella, de forma individual o en grup. 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos Discussió i resolució d'un problema obert sujecte a restriccions però amb múltiples solucions. 30%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de pràctiques, de forma individual o en grup, per introduir l'ús de software específic i traslladar els continguts teòrics a les eines informàtiques. 10%
Proves mixtes Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives i/o proves tipus test. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Conservación no térmica de alimentos (1999) G.V. Barbosa-Canovas. Acribia. Zaragoza.

Nonthermal processing technologies for food (2011) H. Q. Zhang, G. V. Barbosa-Cánovas, V.M. Balasubramaniam.  Pullman, Wash., USA. Washington State University.

Emerging technologies for food processing (2005) Da-Wen Sun. Elsevier Academic Press. San Diego, CA.

Process analytical technology : spectroscopic tools and implemented strategies for the chemical and pharmaceutical industries, 2ª ed. (2010). Ed. Katherine A. Bakeev. Wiley, Chichester.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent