DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) EINES PER AL DISSENY I PRODUCCIÓ SOSTENIBLE D'ALIMENTS ESTRUCTURATS Código 20675202
Titulación
Enginyeria Ambiental i Producció Sostenible (2011)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Únic anual
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
FERRANDO COGOLLOS, MARIA MONTSERRAT
Correo-e montse.ferrando@urv.cat
laura.acena@urv.cat
carme.guell@urv.cat
Profesores/as
FERRANDO COGOLLOS, MARIA MONTSERRAT
ACEÑA MUÑOZ, LAURA
GÜELL SAPERAS, MARIA CARMEN
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura té com objectiu que els estudiants siguin capaços de dissenyar productes alimentaris des d’una perspectiva tecnològica, sostenible i respectuosa amb el medi ambient. Per aquesta raó, adquiriran competències per saber aplicar la relació entre els distints ingredients i les seves propietats físico-químiques i els diferents processos industrials que, modificant l’estructura, permeten produir un aliment amb les propietats desitjades. Igualment, s’introduiran tècniques per desenvolupar el procés d’innovació i disseny de nous productes i processos que donen resposta a distintes necessitats.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Professionalitzador
  AP4 A1.4. Aplicar les eines i estratègies de gestió i/o disseny de procés i producte apropiats des del punt de vista de la sostenibilitat.
  AP5 A2.1. Conèixer i aplicar les últimes i més innovadores tecnologies respectuoses amb el medi ambient per resoldre els problemes ambientals en diversos àmbits d'activitat, per exemple els de la indústria química i alimentària.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Professionalitzador
  BP1 B1.1. Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
  BP8 B4.2. Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
  BP9 B5.1. Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context d'investigació i innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Aplica metodologies estructurades al procés d'innovació i disseny de productes alimentaris. AP4
BP1
BP8
BP9
CC4
Aplica les tecnologies de producció industrial al disseny i la producció sostenible d'aliments estructurats. AP5
BP1
BP8
BP9
CC4

Continguts
tema Subtema
1. Desenvolupament de productes alimentaris basat en la implementació de metodologies de disseny estructurat.
2. Tecnologies i funcionalitat d'ingredients alimentaris per el disseny sostenible d'aliments estructurats. 2.1. Principis bàsics en la producció d'aliments estructurats: físico-química avançada d'ingredients alimentaris.
2.2. Tecnologies en la producció d'aliments estructurats (emulsificació, extrusió, encapsulació).

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
26 39 65
Resolució de problemes, exercicis
18 27 45
Supòsits pràctics/ estudi de casos
10 15 25
 
Atenció personalitzada
1 1.5 2.5
 
Proves mixtes
12 0 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats de presa de contacte amb els estudiants i de presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Combinació de classe magistral i estudi de casos mitjançant la introducció de conceptes bàsics, la discussió d'exemples i la realització conjunta d'exercicis de forma presencial.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de coleccions de problemes per als estudiants sota la supervisió del professorat, individualment o en grup.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Es plantejarà un problema obert (cas pràctic) sobre el que l'estudiant, individualment o en grup, desenvoluparà una solució concreta.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción
Es realitzarà a través de mitjans electrònics (moodle, correu electrònic) o de forma presencial en els despatxos de les professores: Carme Güell i Montse Ferrando: Despatx 317 del Departament d'Enginyeria Química Olga Busto i Montse Mestres: Despatx 311 del Departament de Química Analítica i Química Orgànica.

Avaluació
  descripción Peso
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes, a l'aula o fóra d'ella, de forma individual o en grup 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos Discussió i resolució d'un problema obert sujecte a resticcions però amb múltiples solucions.
30%
Proves mixtes Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives i/o proves tipus test.
50%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica

Food Product Design. An Integrated Approach.(2007) A.R. Linneman; M. A.J.S. van Boekel. Wageningen Academic Publishers, The Netherlands

Food emulsions : principles, practices, and techniques (2005) D. J. McClements. CRC Press, cop. Boca Raton, Fla.

Extrusión de alimentos : tecnología y aplicaciones, Robin Guy (2001)Zaragoza : Acribia, cop. 2001.

T.P. Coultate. Food: the chemistry of its components. (4ª ed.). Cambridge: Royal Society of Chemistry, cop. 2002

H. D. Belitz, W. Grosch, P. Schieberle. Food Chemistry (3ª ed.). Springer, 2004

Owen R. Fennema. Química de los alimentos (3ª ed.). Acribia, 2010

Complementària

Extrusion cooking: technologies and applications (2001)  R. Guy CRC Press; Cambridge, Eng. Woodhead, cop. Boca Raton.

Encapsulation and controlled release technologies in food systems (2007) . J.M. Lakkis.  Blackwell, Ames, Iowa

Emulsion Science: Basic Principles, F. Leal-Calderon, J. Bibette, V. Schmitt (2007) Springer, New York, NY.

Extruders in food applications, M.N. Riaz (2000) Lancaster, Pa : Technomic Pub. Co.

Encapsulation and controlled release, D.R. Karsa, R. A.Stephenson (2005) Cambridge : Woodhead Publishing, cop. 2005.

 

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.