DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INTERVENCIÓ DIDÀCTICA EN EDUCACIÓ D'ADULTS Codi 11081108
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica anamaria.perez@urv.cat
josemiguel.jimenez@urv.cat
Professors/es
PÉREZ DÍAZ, ANA MARÍA
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Web http://www.ice.urv.es/docencia/IDEA
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una matèria optativa pels alumnes de la llicenciatura de pedagogia i obligatòria pels alumnes d’Educació social. Els seus continguts tracten d’apropar el món adult a l’àmbit de la intervenció educativa amb un caràcter eminentment pràctic, encara que tracti d’apropar-se també els plantejaments teòrics generals d’aquest emergent i multifacètic àmbit. El seu plantejament ha de servir per dissenyar i desenvolupar actuacions en l’ampli camp de l’educació de persones adultes. En principi, exigeix un cert apropament de base al món de la didàctica i una sensibilitat cap a les accions educatives no-formals.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. Psicopedagogia de l’educació d’adults. 1.1. Ser adult.
1.2. Els contexts de referència en l’actuació didàctica amb persones adultes.
1.3. El procés d’ensenyament-aprementatge amb persones adultes.
1.4. Els components i els resultats de l’aprenentatge de l’adult.
1.5. El formador d’adults.
2. Realitat i perspec-tives de l’educació de persones adultes.
2.1. Present i futur de l’educació d’adults.
2.2. L’educació d’adults en l’educació permanent.
2.3. Perspectiva històrica.
2.4. Reptes, dinàmica i objectius de l’educació d’adults en la situació actual
3. Un nou model de formació de persones adultes. 3.1. Les discrepàncies com a base de l’actuació didàctica en l’educació d’adults.
3.2. De l’anàlisi de situació, interessos i necessitats al programa d’acció didàctica.
3.3. Els grups d’aprenentatge.
3.4. L’entorn organitzatiu.
4. La planificació i el desenvolupament curricular en la educació d’adults. 4.1. La Macroprogramació.
4.2. La Microdidàctica: La programació de l’aprenentatge.

Atenció personalitzada
Descripció
Individualitzada: A l’alumne se li convidarà a assistir de forma individual i voluntària a hores d’atenció individualitzada amb la finalitat d’atendre i resoldre dubtes (6 hores setmanals) Grupal: Obligatòria. Cada grup de treball ha d’assistir a un mínim de 3 hores de tutoria grupal al llarg del quadrimestre amb la finalitat de atendre, resoldre dubtes i comprovar l’evolució i progrés dels alumnes en l’assignatura. Electrònica: Es posa a la disposició de tots el alumnes i grups de treball l’espai de tutoria electrònica a través de la qual 3 dies a la setmana s’atendrà i resoldrà dubtes.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica

1.       COOKS-GUMPERZ,Y. (1988): La construcción social de la alfabetización. Paidós-MEC. Madrid.

2.       DELORS, J. (Coord.) (1996): La educación encierra un tesoro. (Informe para la UNESCO de la Comisión Internacional sobre Educación para el s. XXI). Santillana-UNESCO. Madrid.

3.       FERRÁNDEZ, PEIRÓ, PUENTE. (1993): La evaluación en la educación de personas adultas. Diagrama. Madrid.

4.       FERRÁNDEZ,A. y OTROS (1992): El proceso de aprendizaje en el adulto. Diagrama. Madrid.

5.       FERRÁNDEZ,A. y PEIRÓ,J. (1989): Formación para el empleo. Humánitas. Barcelona.

6.       FERRÁNDEZ,A. y PUENTE,J.M. (Dtors). (1990): Materiales Autodidactas para la formación de formadores de personas adultas. Fondo de Promoción de Empleo. Madrid. (30 vol.)

7.       FERRÁNDEZ,A. y PUENTE,J.M. (Dtors). (1991): La educación de personas adultas. Diagrama. Madrid. (2 vol.)

8.       FLECHA,R. y OTROS (1988): Dos siglos de educación de adultos. Roure. Barcelona.

9.       FLECHA,R. y OTROS (1990): Educación de las personas adultas. Propuestas para los años 90. Roure. Barcelona.

10.   FREIRE,P. y MACEDO,D. (1989): Alfabetización: lectura de la palabra y lectura de la realidad. Paidós-MEC. Madrid.

11.   GARCÍA CARRASCO,J. (1997): La educación de adultos. Ariel. Barcelona.

12.   GONZÁLEZ SOTO,A.P. (1987): "La Educación de adultos. Análisis y puntos de convergencia". Actas II Jornadas de Educación de Adultos. Zaragoza.

13.   GONZÁLEZ SOTO,A.P.  (1988): Formación de adultos. Un modelo de Unidades Modulares. Humánitas. Barcelona.

14.   GONZÁLEZ SOTO,A.P. (1987):"Estrategia didáctica de participación en la educación de adultos". Actas II Jornadas de Educación de Adultos. Zaragoza.

15.   GONZÁLEZ SOTO,A.P. (2000): "La formación de adultos en el s. XXI. El problema de las capacidades básicas". En MONCLÚS (Coord.) Págs. 61-82.

16.   JARVIS,P. (1989): Sociología de la educación continua y de adultos. Roure. Barcelona.

17.   LEÓN,A. (1982): Psicopedagogía de los adultos. S. XXI. Madrid.

18.   LYNCH,J. y BURNS,B. (1984): La educación permanente y la preparación del personal docente. UNESCO. Hamburgo.

19.   MARZO,A. y FIGUERAS,J.M. (1990): Educación de adultos. Horsori-ICE. Barcelona.

20.   MEC (1986): Educación de adultos. .Libro Blanco. Serv. Public. MEC. Madrid.

21.   MEC (1986): El marco para la transformación de la educación de adultos en España. Subdirección Gral. de Educ. Permanente. Madrid.

22.   MONCLÚS,A. (1990): Educación de adultos. F.C.E.-Paideia. Madrid.

23.   MONCLÚS,A. (Coord.) (2000): Formación y empleo: Enseñanza y competencias. Comares. Madrid.

24.   PUENTE,J.M. y OTROS (1986): Perspectivas de la educación de adultos. Humánitss. Barcelona.

25.   QUINTANA,J.M. (1991): Pedagogía comunitaria: Perspectivas mundiales de educación de adultos. Narcea. Madrid.

26.   QUINTANA,J.M. y OTROS (1986): Investigación participativa. Educación de adultos. Narcea. Madrid.

27.   RAMÍREZ,J.D. y OTROS (1988): Psicología del adulto. Educación y procesos cognitivos: una aproximación socio-cultural. Junta de Andalucía. Sevilla.

28.   UNESCO (1984): La enseñanza y el aprendizaje en la educación de adudlos. UNESCO. París.

29.   UNESCO (1985): El desarrollo de la educación de adudlos. UNESCO. París.

30.   VILADOT,R. (1988): La educación de adultos. Laia. Barcelona.

31.   VILLANUEVA,P. (1984): La educación de adultos hoy. Necesidad y perspectivas de cambio. Promolibro. Valencia.

Complementària

www.ice.urv.es/docencia/IDEA

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent