DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS I Codi 11081201
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PARERA POZUELO, BELÉN
Adreça electrònica belen.parera@urv.cat
Professors/es
PARERA POZUELO, BELÉN
Web
Descripció general i informació rellevant Es realitzarà l'anàlisi dels centres educatius per dins. És a dir, la seva composició així com també la funció directiva i l'avaluació.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
BLOC I:FONAMENTS ORGANITZATIUS DE LES INSTITUCIONS EDUCATIVES 1 Les organitzacions: concepte, característiques i tipologia
2.El centre educatiu com a organització
3.L’organització escolar com a àmbit d’estudi
4.Plantejaments institucionals
BLOC II: ESTRUCTURA ORGANITZATIVA 5. Els recursos humans
6. Els recursos materials
7. Els recursos funcionals
BLOC III: EL GOVERN INSTITUCIONAL I EL SISTEMA RELACIONAL 8. Direcció i participació en la gestió educativa
9. La comunicació
10. Les reunions
11. El clima i la cultura
12. Els conflictes organitzatius
BLOC IV: AVALUACIÓ DE CENTRES EDUCATIUS 13. Avaluació i política de centres educatius
14. Metodologia de l’avaluació de centres
15. Avaluació interna i externa i autoavaluació
16. Usos de l’avaluació de centre

Atenció personalitzada
Descripció
Es portarà a terme al despatx del professor. Edifici VG- 2ª planta Despatx nº11. És el temps en que la professora orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. La professora té reservat un horari per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica

ANTÚNEZ, S. (1998). Claves para la organización de centros escolares. Barcelona: Ed. ICE-HORSORI (4ª edició).

ANTÚNEZ, S. (1998). El Proyecto Educativo de Centro. Barcelona: Ed. Graó.

ANTÚNEZ, S.; GAIRÍN, J. (1996). La organización escolar. Práctica y fundamentos.

ANTÚNEZ,S. (1988). Organització de centres. Barcelona: Graó.

BARBERÀ, V. (1998): El Proyecto educativo en los institutos de Educación. Madrid: Escuela española.

BARBERÀ,V. (1987) El Proyecto educativo. Plan Anual del Centro y programación docente. Madrid: Escuela española.

BATES, R. i altres (1989). Práctica crítica de la administración educativa. Valencia: Edics. Universitat de València.

BOLÍVAR, A. (1999). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesa y realidades. Madrid: La Muralla.

BORRELL, N. (198 9):Organización escolar. Teoría sobre las corrientes cíen

cambio. Madrid: Narcea.

CANTÓN, I. (1996): Manual de Organización de Centros Educativos. Barcelona: Oikos-Tau.

CANTON, I. (2004). L’organització escolar. Normativa aplicada. Madrid: Ed. Biblioteca Nueva.

CORONEL, J. M. (1998). Organizaciones escolares. Nuevas propuestas de análisis e investigación. Huelva: Publicaciones

CORONEL, J.M.; LÓPEZ, J. y SANCHEZ, M. (1994): Para comprender las organizaciones escolares. Sevilla: Repiso libros.

DOMÍNGUEZ, G. y MESANZA, J. (Coords) (1996). Manual de organización de instituciones educativas. Madrid: Escuela Española.

FRIGERIO, G. I POGGI, M. (1999). Las instituciones educativas. Cara y ceca. Elementos para su gestión. Buenos Aires: Troquel.

GAIRÍN J. I DARDER, P. (1994). Organización y gestión de centros educativos. Barcelona: Praxis (2 vols.).

GAIRÍN, J. (1996). La Organización Escolar: contexto y texto de actuación. Madrid: La Muralla.

GAIRÍN, J. I ANTÚNEZ, S. (1996). Organización escolar. Barcelona: Graó.

GAIRÍN, J. I GARRIDO, P. (1995). Reflexions sobre l’autonomia i direcció escolar. Barcelona: RAima

GAIRÍN, J.; DARDER, P. (Coords.) (1994). Organización y Gestión de Centros Educativos. Barcelona: Ed. Praxis.

GARCIA, F. (1997). Organización escolar y gestión de centros educativos. Málaga: Aljibe.

GARRIDO, P. (1987) Guía práctica de organización y dirección de centros docentes. Madrid: Escuela Española.

GONZÁLEZ, M. T. (2003). Organización y Gestión de Centros Escolares. Madrid: Pearson- Prentice Hall.

LÓPEZ YÁÑEZ, J. i SÁNCHEZ MORENO, M. (dirs) et al (1997). Para comprender las organizaciones escolares. Sevilla: Repiso.

LORENZO, M. I SÁENZ, O. (1995). Organización escolar. Una perspectiva ecológica. Alcoy: Marfil.

LORENZO, M./ SAENZ, 0. (1993): Organización escolar (Una perspectiva ecológica). Alcoy: Marfil.

MARTIN MORENO (1989): Organizaciones educativas. Madrid: UNED.

MARTÍN, M. (1996). Organización y Planificación integral de Centros. Madrid: Escuela Española

MARTÍN-MORENO, Q. (1996). La organización de centros educativos en una perspectiva de cambio. Madrid: Ed. Sanz

MONTERO, A. (1998). Educación y referencia normativa. Otra aproximación a las organizaciones escolares Málaga: Aljibe.

PASCUAL, R. (Coord.) (1988): La gestión educativa ante la innovación y el cambio. Madrid: Narcea.

ROBBINS, S. P. (1996). Comportamiento organizacional. México D.F.: Prentice-Hall

SABIRÓN, F. (1999). Organizaciones escolares. Zaragoza: Mira editores.

SANTOS, M. A. (1994). Entre bastidores: el lado oculto de la organización escolar. Málaga: Ed. Aljibe

TYLER, W. (1991). Organización Escolar. Madrid: Ed. Morata.

URÍA, E. (1998). Estrategias didácticas y organizativas para una educación de calidad.  Madrid: Narcea.

ZABALZA, M.A. (Edit.) (1996). Reforma educativa y Organización escolar. Santiago: Tórculo. (2 vols.)

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent