DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) POLÍTICA I LEGISLACIÓ EDUCATIVA Codi 11152020
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Adreça electrònica mariaconcepcio.torres@urv.cat
joanandreu.torres@urv.cat
Professors/es
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
TORRES SABATÉ, JOAN ANDREU
Web
Descripció general i informació rellevant 1. Anàlisi de l'educació des de la perspectiva política. 2. Interpretació de l'evolució de la política educativa contemporànea a l'Estat espanyol d'acord amb les diferents corrents ideològiques. 3. Comprensió de l'actual política educativa a Espanya i Catalunya. 4. Coneixement dels textos legals bàsics que determinen l'administració educativa catalana i espanyola. 5. Valorar la importància de la integració en una política comú europea d'educació. 6. Comprensió dels diferents agents que conformen les polítiques educatives.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Política i educació. 1.1 Precisió concepctual
1.2 Anàlisi epistemològic de la Política de l'Educació.
1.3 Fonamen´ts de la política educativa.
1.4 L'estructura del sistema educatiu denotativa d'una teoria i d'una prpàctica política.
Tema 2 El marc jurídic del Sitema Educatiu 2.1 Els Drets Humans
2.2 La constitució Espanyola
2.3 L'Estatut d'Autonomia
Tema 3 Els grans agents educatius. 3.1 La família.
3.2 L'escola
3.3 L'Estat i Societat des de la perspectiva de la pólítica educativa.
3.4 Altres agents educatius.
Tema 4 La política educativa integrada en la política general de l'Estat. 4.1 Planificació educativa i prospectiva.
4.2 Les reformes de l'educació.
4.3 El finançament de l'educació. Economia i educació.
Tema 5 Política educativa a l'Espanya contemporània. 5.1 Història de la política educativa a Espanya.
5.2 Les Autonomies i l'educació.
Tema 6 L'actual sistema educatiu espanyol. 6.1 Llei de 19970.
6.2 LOGSE
6.3 LOE
Tema 7 Política i Adiministració educativa a Catalunya. 7.1 Competències educatives a Catalunya.
7.2 La realitat educativa a Catalunya.
Tema 8 Internacionalització de la política i l'educació. 8.1 Concepte d'internacionalització de l'educació.
8.2 Política educativa comunitària.
8.3 Organitzacions internacionals d'educació.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenvió personalitzada als alumnes quna ho sol.licitin per tal de poder desenvolupar els seus treballs monogràfics i per ajudar en el seguiment dels continguts de l'assignatura.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que en algún moment no podràn assistir a classe han de contactar amb la professora M. Conxa Torres durant el mes de setembre.


Fonts d'informació
Bàsica

-        BARCENA,F. Y otros (1999):La escuela de la ciudadanía. Educación, ética y política. Desclée de  Brouwer,S.A. Bilbao

-        CAMPS,V; GINER,S.(1998): Manual de Civismo. Ariel.Barcelona

-        COLOM, A. J Y DOMÍNGUEZ, E (1996): Introducción a la política de la educación. Ariel. Barcelona.

-        CORTINA,A. (1997): Ciudadanos del mundo. Alianza. Madrid.

-        FULLAT, O. (1994): Política de la Educación. CEAC. Madrid.

-        NOGUERA ARROM, J. (2005): Las competencias básicas. Edit. Fundación Santillana, pgs. 111-119

-        NOGUERA ARROM, J. (2004): La política lingüística a la Catalunya democràtica: fonaments socials, polítics i pedagògics. Revista Universitas Tarraconenses. Desembre 2004. Tarragona. Pgs. 69-82

-        NOGUERA ARROM, J. Et. Alt. (2001) : Teacher Training in citizenship Values. Edit. Papers of the 25th ATEE Annual Conference. Barcelona 2000.

-        ORTEGA RUIZ, P, SAEZ CARRERA, J, (1993): Educación y democracia. Cajamurcia. Murcia.

-        "Política y Educación" (1995): V Congreso Interuniversitario de Teoria de la Educación. Signo. Barcelona.

-        PADRÓ, I, GARCIA, F. (1997): Política educativa, polítiques educatives. UOC. Barcelona.

-        PANIKKAR,,R. (1999): L'esperit de la política. Homo politicus. Editoral 62. Barcelona.

-        PEREZ SERRANO, G. (1997): Como educar para la democracia. Popular. Madrid.

-        POPKEWITZ, T.S. (1994): Modelos de poder y regulación social en Pedagogía. Pomares. Barcelona.

-        PUELLES, BENÍTEZ, M. (1987): Política y administración educativas. UNED. Madrid.

-        TERESCO,J.C. (1999): Educación y exclusión social. El fenómeno de la segregación en la sociedad de la Información. Por una ciudad  comprometida en la educación. Volumen II. Instituto Municipal de Barcelona. Barcelona

-        TERESCO, J.C. (1995): El nuevo vacío educativo.  Alanda Anaya. Madrid

-        TRILLA,J. (2000): Ciutats que eduquen i que s’eduquen.  Diputació de Barcelona. Barcelona

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent