DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ORIENTACIÓ PROFESSIONAL Codi 11152108
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4.5 3 1.5 Obligatòria Cinquè Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
POY ALEGRET, SEBASTIÀ
Adreça electrònica sebastia.poy@urv.cat
Professors/es
POY ALEGRET, SEBASTIÀ
Web http://en construcció
Descripció general i informació rellevant Capacitar l'alumne en les funcions i tasques pròpies d'un orientador professional

Competències
Codi  
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A5 Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu.
A7 Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A14 Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització.
A15 Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A16 Avaluar programes d’intervenció i orientació psicopedagògica.
A17 Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
A20 Avaluar processos d’orientació adaptats a les característiques diferencials dels subjectes, contextos i models d’orientació.
A27 Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir els coneixements bàsics del programa plantejat A7
A12
A20
B1
B2
B12
C2
C5
2. Conèixer els fonaments de l'Orientació Professional A3
A7
B3
B9
B11
C2
C5
3. Dissenyar, planificar, aplicar i avaluar un programa d'Orientació Professional A4
A5
B10
B11
B12
C2
C5
4. Aplicar els continguts de la matèria en la realització de treballs pràctics A15
A16
A17
B2
B4
C2
C5
5. Ser capaç d'elaborar un informe psicopedagògic professional A20
A27
B6
B9
B11
C2
C5
6. Crear un espai col·laboratiu per a la reflexió i anàlisi sobre iniciatives d'ocupació i autoocupació A7
A14
B5
B6
C2
C5
7. Capacitar l'alumne en el disseny i construcció del seu projecte personal d'inserció laboral A12
B6
B7
B12
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Part I: L'Orientació Professional

Part II: Les sortides professionals del pedagog

Part III: Programes d'Orientació Professional
Part I: L'Orientació Professional

1.1. Orientació Professional. Delimitació conceptual
1.2. L'informe psicopedagògic professional
1.3. L'autoinforme professional (DAFO, CV, cartes de presentació, xarxa de contactes, entrevista de treball)

Part II: Les sortides professionals del pedagog

2.1. La inserció laboral del pedagog. Perfils professionals
2.2. Formes d'accés als llocs de treball
2.3. Competències emprenedores i gestió de projectes

Part III: Programes d'Orientació Professional

3.1. Programes d'OP. Classificació
3.2. Fases en el disseny de programes d'OP
3.3. Àrees d'intervenció


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
14 21 35
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
6 12 18
Pràctiques de camp/sortides
10 10 20
Pràctiques a través de TIC
10 15 25
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'incidirà en la responsabilitat en la presa de decisions i en el lliurament de les activitats en els terminis establerts
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Orientació i assessorament a l'aula
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Orientació i assessorament personalitzat per l'elaboració dels treballs
Pràctiques de camp/sortides Es valoraran les capacitats inherents a les competències emprenedores
Pràctiques a través de TIC S'incidirà en la gestió de la qualitat en la presentació de les pràctiques i en el lliurament de les activitats en els terminis establerts
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Descripció
Assessorament en horari d'atenció i per via telemàtica

Avaluació
  Descripció Pes
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Gestió de projectes (treball de camp) 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Informe psicopedagògic
Autoinforme professional
20%
20%
Proves objectives de preguntes curtes Examen 20%
Altres

Tutoria i supervisió

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,

ÀREA SITUACIONAL

 

BAUMAN, Z. (2005): Amor líquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Madrid. Fondo de Cultura Económica.

CARDÚS, S. (2000): El desconcert de l’educació. Barcelona. La Campana.

CASTELLS, P. i SILBER, T. J. (1998): Guía práctica de la salud y psicología del adolescente. Barcelona. Planeta.

CHOMSKY, N. (2009): La (des)educación. Barcelona. Biblioteca de Bolsillo.

COLEMAN, J. C. (2003): Psicología de la adolescencia. Madrid. Morata.

CORBELLA, J. i VALLS, C. (1993): Davant una edat difícil: psicologia i biologia de l’adolescent. Barcelona. Columna.

DILLON, P. (2010): Adolescentes, alcohol y drogas. Barcelona. Medici.

MARINA, J. A. (2009): La recuperació de l’autoritat. Claus per a la família i l’escola. Barcelona. Octaedro.

REDORTA, J. (2007): Cómo analizar los conflictos. La tipología de conflictos como herramienta de mediación. Barcelona. Paidós.

ROYO, J. (2009): Els rebels del benestar. Claus per a la comunicació amb els nous adolescents. Barcelona. Alba.

SALA, T. (2002): Petita crònica d’un professor a secundària.- Barcelona. Edicions 62.

SANTOS GUERRA, M. A. (2006): La escuela que aprende. Madrid. Morata.

ZAMANILLO, T. (2008). Trabajo social con grupos y pedagogía ciutadana. Madrid. Síntesis.

 

 

 

ÀREA COGNITIVA

 

ÁLVAREZ MÉNDEZ, J. M. (2008): Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid. Morata.

BRUNER, J. (2008): Desarrollo cognitivo y educación. Madrid. Morata.

GIMENO SACRISTÁN, J. (Comp.) (2008): Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Madrid. Morata.

POZO, J. I. (2006): Adquisición de conocimiento. Madrid. Morata.

POZO, J. I. (2006): Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid. Morata.

SANDOVAL, F. i altres (2010): Triunfar en la escuela. Madrid. La Esfera de los Libros.

 

 

ÀREA CONATIVA

 

BLAKEMORE, S. J. i FRITH, U. (2007): Cómo aprende el cerebro. Las claves para la educación. Barcelona. Ariel.

COLL, C. (Coord.) (2003): Psicología de la instrucción: La enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria. Barcelona. Horsori.

GONZÁLEZ GARZA, A. (2009): Educación Holística. La pedagogía del siglo XXI. Barcelona. Kairós.

MORIN, E. (2001): Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona. Paidós.

RYCHEN, D. S. i SALGANIK, L. H. (Comp.) (2006): Las competencias clave para el bienestar personal, social y económico. Màlaga. Aljibe.

TIERNO, B. (2008): Guía para salvar el curso. Madrid. Temas de Hoy.

UNIÓN EUROPEA (2005): Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de la Unión Europea sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Bruselas. Comisión de Comunidades Europeas.

ZABALA, A. (coord.)(2011a): Què, quan i com ensenyar les competències bàsiques a primària. Barcelona. Graó.

¾ (2011b): Què, quan i com ensenyar les competències bàsiques a secundària. Barcelona. Graó.

 

 

 

ÀREA AFECTIVA

 

FERNÁNDEZ-ABASCAL, E. G. (Coord.)(2009): Emociones positivas. Madrid. Piràmide.

FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (2006): Educar en tiempos inciertos. Madrid. Morata.

FERNÁNDEZ, J. M. (2007): Educar en valores. Formar ciudadanos. Vieja y nueva educación. Madrid. Biblioteca Nueva.

MENÉNDEZ, I. (2008): El equilibrio emocional. Madrid. Espasa Calpe.

MARTÍN, X. i PUIG, J. M. (2007): Les set competències bàsiques per educar en valors. Barcelona. Graó.

PINTOR, M. PECHARROMÁN, I. (2010): Adolescentes de hoy buscando sus valores. Madrid. CCS.

POSTMAN, N. (2001): El fin de la educación. Una nueva definición del valor de la escuela. Barcelona. Octaedro.

RIERA, R. (2010): La connexió emocional. Barcelona. Octaedro.

ROJAS MARCOS, L. (2007): L’autoestima. Barcelona. Edicions 62.

SÁNCHEZ ANEAS, A. (2009):El valor de la inteligencia emocional. Jaén. Formación Alcala.

VANISTENDAEL, S. i LECOMTE, J. (2002): La felicidad es posible. Despertar en niños maltratados la confianza en sí mismos: construir la resiliencia. Barcelona. Gedisa.

ZIZEK, S. (2007): En defensa de la intolerancia. Madrid. Sequitur.

 

 

ÀREA ACOMODATIVA

 

MONEREO, C. i POZO, J. I. (Coord.) (2005): La pràctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona. Graó.

RUDDUCK, J. i FLUTTER, J. (2007): Cómo mejorar tu centro escolar dando la voz al alumnado. Madrid. Morata.

STERNBERG, R. K. (1997): Inteligencia exitosa. Cómo una inteligencia pràctica y creativa determina el éxito en la vida. Barcelona. Paidós.

SURT (2001): Itinerario personal de Inserción Sociolaboral. Barcelona.

 

NOTA: Al llarg del curs s’ampliarà el fons documental.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent