DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ORIENTACIÓ PROFESSIONAL Codi 11172007
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
POY ALEGRET, SEBASTIÀ
Adreça electrònica sebastia.poy@urv.cat
Professors/es
POY ALEGRET, SEBASTIÀ
Web http://en construcció
Descripció general i informació rellevant Capacitar l'alumne perquè pugui assumir funcions i tasques com a orientador professional a l'educació obligatòria

Competències
Codi  
A4 Conèixer la diversitat dels processos cognitius, emocionals i afectius en els que es sustenta l’aprenentatge.
A5 Definir, analitzar el seu context i diagnosticar les necessitats educatives de les persones basant-se en diferents instruments i tècniques.
A8 Conèixer models teòrics que justifiquin i orientin el disseny, desenvolupament i innovació curricular.
A10 Conèixer els principals models per dissenyar i implementar l’avaluació de programes i intervencions psicopedagògiques.
A11 Conèixer els principis i metodologies de la investigació en l’àmbit psicopedagògic.
A17 Tutoritzar, en l’àmbit personal i grupal, a l’alumnat en el desenvolupament de la seva trajectòria personal, educativa i professional.
A25 Orientar a les persones que el requireixen en la prevenció i resolució de conflictes personals, familiars i socials.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B15 Habilitats interpersonals
B16 Adaptació a situacions noves
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir els coneixements bàsics del programa plantejat A4
A5
B2
B6
C5
2. Conèixer els fonaments de l'Orientació Professional A11
A17
B5
B15
C3
C5
3. Dissenyar, planificar, aplicar i avaluar un programa d'Orientació Acadèmica i Professional A5
A10
B4
B5
B10
B11
C2
C5
4. Aplicar els continguts de la matèria en la realització de treballs pràctics A8
A10
A11
B1
B2
B16
C2
C5
5. Ser capaç d'elaborar un informe psicopedagògic professional A17
A25
B6
B7
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Part I: Competències bàsiques del psicopedagog

Part II: Les sortides professionals del psicopedagog

Part III: Programes d'Orientació Acadèmica i Professional
Part I:
1.1. PNL per a docents
1.2. Anàlisi transaccional
1.3. L'autoconeixement
1.4. Educació en valors
1.5. La cultura de mediació

Part II:
2.1. La inserció laboral del psicopedagog
2.2. Formes d'accés als llocs de treball
2.3. L'autoinforme professional

Part III:
3.1. Els Programes d'Orientació Acadèmica i Professional. Classificació
3.2. Fases en el disseny de programes d'Orientació Professional
3.3. Àrees d'intervenció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 22.5 37.5
Treballs
15 45 60
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'incidirà en la responsabilitat en la presa de decisions i en el lliurament dels treballs dins dels terminis establerts
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Orientació i assessorament a l'aula
Treballs Assessorament sistemàtic en la confecció dels treballs
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
Atenció dins l'aula i també en horari d'atenció

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Supòsits pràctics a l'aula 30%
Treballs Informe psicopedagògic i el programa d'Orientació Acadèmica i Professional a un adolescent 40%
Proves objectives de preguntes curtes Examen 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ÀREA SITUACIONAL

 

BAUMAN, Z. (2005): Amor líquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Madrid. Fondo de Cultura Económica.

CARDÚS, S. (2000): El desconcert de l’educació. Barcelona. La Campana.

CASTELLS, P. i SILBER, T. J. (1998): Guía práctica de la salud y psicología del adolescente. Barcelona. Planeta.

CHOMSKY, N. (2009): La (des)educación. Barcelona. Biblioteca de Bolsillo.

COLEMAN, J. C. (2003): Psicología de la adolescencia. Madrid. Morata.

CORBELLA, J. i VALLS, C. (1993): Davant una edat difícil: psicologia i biologia de l’adolescent. Barcelona. Columna.

DILLON, P. (2010): Adolescentes, alcohol y drogas. Barcelona. Medici.

MARINA, J. A. (2009): La recuperació de l’autoritat. Claus per a la família i l’escola. Barcelona. Octaedro.

REDORTA, J. (2007): Cómo analizar los conflictos. La tipología de conflictos como herramienta de mediación. Barcelona. Paidós.

ROYO, J. (2009): Els rebels del benestar. Claus per a la comunicació amb els nous adolescents. Barcelona. Alba.

SALA, T. (2002): Petita crònica d’un professor a secundària.- Barcelona. Edicions 62.

SANTOS GUERRA, M. A. (2006): La escuela que aprende. Madrid. Morata.

ZAMANILLO, T. (2008). Trabajo social con grupos y pedagogía ciutadana. Madrid. Síntesis.

 

 

 

ÀREA COGNITIVA

 

ÁLVAREZ MÉNDEZ, J. M. (2008): Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid. Morata.

BRUNER, J. (2008): Desarrollo cognitivo y educación. Madrid. Morata.

GIMENO SACRISTÁN, J. (Comp.) (2008): Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Madrid. Morata.

POZO, J. I. (2006): Adquisición de conocimiento. Madrid. Morata.

POZO, J. I. (2006): Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid. Morata.

SANDOVAL, F. i altres (2010): Triunfar en la escuela. Madrid. La Esfera de los Libros.

 

 

ÀREA CONATIVA

 

BLAKEMORE, S. J. i FRITH, U. (2007): Cómo aprende el cerebro. Las claves para la educación. Barcelona. Ariel.

COLL, C. (Coord.) (2003): Psicología de la instrucción: La enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria. Barcelona. Horsori.

GONZÁLEZ GARZA, A. (2009): Educación Holística. La pedagogía del siglo XXI. Barcelona. Kairós.

MORIN, E. (2001): Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona. Paidós.

RYCHEN, D. S. i SALGANIK, L. H. (Comp.) (2006): Las competencias clave para el bienestar personal, social y económico. Màlaga. Aljibe.

TIERNO, B. (2008): Guía para salvar el curso. Madrid. Temas de Hoy.

UNIÓN EUROPEA (2005): Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de la Unión Europea sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Bruselas. Comisión de Comunidades Europeas.

ZABALA, A. (coord.)(2011a): Què, quan i com ensenyar les competències bàsiques a primària. Barcelona. Graó.

¾ (2011b): Què, quan i com ensenyar les competències bàsiques a secundària. Barcelona. Graó.

 

 

 

ÀREA AFECTIVA

 

FERNÁNDEZ-ABASCAL, E. G. (Coord.)(2009): Emociones positivas. Madrid. Piràmide.

FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (2006): Educar en tiempos inciertos. Madrid. Morata.

FERNÁNDEZ, J. M. (2007): Educar en valores. Formar ciudadanos. Vieja y nueva educación. Madrid. Biblioteca Nueva.

MENÉNDEZ, I. (2008): El equilibrio emocional. Madrid. Espasa Calpe.

MARTÍN, X. i PUIG, J. M. (2007): Les set competències bàsiques per educar en valors. Barcelona. Graó.

PINTOR, M. PECHARROMÁN, I. (2010): Adolescentes de hoy buscando sus valores. Madrid. CCS.

POSTMAN, N. (2001): El fin de la educación. Una nueva definición del valor de la escuela. Barcelona. Octaedro.

RIERA, R. (2010): La connexió emocional. Barcelona. Octaedro.

ROJAS MARCOS, L. (2007): L’autoestima. Barcelona. Edicions 62.

SÁNCHEZ ANEAS, A. (2009):El valor de la inteligencia emocional. Jaén. Formación Alcala.

VANISTENDAEL, S. i LECOMTE, J. (2002): La felicidad es posible. Despertar en niños maltratados la confianza en sí mismos: construir la resiliencia. Barcelona. Gedisa.

ZIZEK, S. (2007): En defensa de la intolerancia. Madrid. Sequitur.

 

 

ÀREA ACOMODATIVA

 

MONEREO, C. i POZO, J. I. (Coord.) (2005): La pràctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona. Graó.

RUDDUCK, J. i FLUTTER, J. (2007): Cómo mejorar tu centro escolar dando la voz al alumnado. Madrid. Morata.

STERNBERG, R. K. (1997): Inteligencia exitosa. Cómo una inteligencia pràctica y creativa determina el éxito en la vida. Barcelona. Paidós.

SURT (2001): Itinerario personal de Inserción Sociolaboral. Barcelona.

 

NOTA: Al llarg del curs s’ampliarà el fons documental.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent