DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PROGRAMES I ACCIONS EN EDUCACIÓ ESPECIAL Codi 11172104
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PEÑALVER GARCIA, JOSEP LLUIS
Adreça electrònica joseplluis.penalver@urv.cat
Professors/es
PEÑALVER GARCIA, JOSEP LLUIS
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria vol analitzar les característiques fonamentals dels subjectes amb necessitats educatives -subjectes amb discapacitats físiques i sensorials- i les directrius per al seu diagnòstic i educació, elaborar, experimentar i valorar programes, instruments i materials específics adequats a aquestes persones i formar professionals capaços de responsabilitzar-se a nivell superior de les tasques i serveis del seu camp i en col•laboració amb altres professionals i investigadors.

Competències
Codi  
A5 Definir, analitzar el seu context i diagnosticar les necessitats educatives de les persones basant-se en diferents instruments i tècniques.
A6 Identificar situacions que requereixin ser derivades a serveis educatius especialitzats.
A7 Conèixer processos d’ensenyament-aprenentatge innovadors que serveixin per atendre la diversitat i les necessitats educatives especials.
A10 Conèixer els principals models per dissenyar i implementar l’avaluació de programes i intervencions psicopedagògiques.
A13 Activar estratègies de diagnòstic per facilitar el coneixement de les persones i dissenyar i desenvolupar les intervencions psicopedagògiques.
A14 Activar estratègies d’assessoria docent per afavorir l’atenció a la diversitat, així com la innovació, disseny i desenvolupament curricular.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
B15 Habilitats interpersonals
B16 Adaptació a situacions noves
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Analitzar les característiques fonamentals dels subjectes amb necessitats educatives -subjectes amb discapacitats físiques i sensorials- i les directrius per al seu diagnòstic i educació. A5
A6
B1
B3
B16
- Tenir els coneixements tècnics de caràcter pedagògic i didàctic per a utilitzar-los en situacions reals. A7
A10
B9
B11
B12
C3
- Elaborar, experimentar i valorar programes, instruments i materials específics adequats als subjectes que s’estudien a la nostra assignatura. A13
A14
B1
B2
B3
B6
B11
C5
- Formar professionals capaços de responsabilitzar-se a nivell superior de les tasques i serveis del seu camp i col•laborar amb altres professionals i investigadors. B2
B5
B15

Continguts
Tema Subtema
BLOC I- MARC CONCEPTUAL

1- Concepte actual de discapacitat
2- Barreres que impedeixen la qualitat de vida de les persones amb discapacitats.
BLOC II- PROBLEMES FISICS I LA SEVA INFLUENCIA EN ELS APRENENTATGES
3- L’alumnat amb cadires de rodes. Problemàtica . Principis educatius.
4- L’alumnat amb amputacions. Problemàtica. Principis educatius.
5- L’alumnat amb paràlisi cerebral: concepte, tipus, classificació i diagnòstic.
6- Símptomes i trastorns més corrents de la P.C. Pronòstic i evolució. Principis de rehabilitació.
6- Condicions per a la integració escolar de l’alumne amb P.C.
7- La comunicació dels alumnes amb P.C. La comunicació verbal y no verbal.
8- Sistemes alternatius y augmentatiu de comunicació (S.A.A.C.). Sistemes amb ajuda y sistemes sense ajuda. Factors per a la selecció del sistema de signes.
9- El sistema Bliss i el sistema SPC. Símbols. Criteris de selecció. Codificació del símbols.
10- Ajudes tècniques a la comunicació. Suport per als símbols. Els taulers de comunicació. Distribució del vocabulari en el tauler. Indicacions dels missatges en taulers.
11- Materials didàctics i recursos tecnològics en l’educació de l’alumne amb paràlisi cerebral. L’ús de l’ordinador. Adaptació de l’ordinador.
12- Programa motor i psicomotor.
BLOC III- PROBLEMES SENSORIALS I LA SEVA INFLUENCIA EN ELS APRENENTATGES
13-L’alumnat amb dèficit visual. Concepte. Classificació. Necessitats.
14-La integració escolar i social de l’alumne amb discapacitats visuals.
15-Mitjans i recursos diferencials en l’ensenyament de subjectes amb discapacitat visual.
16-Els programes de percepció visual.
17-El sistema Braille. Característiques del sistema. Primers objectius. Activitats d’iniciació.
18-La lectura i l’escriptura en alumnes ambliops i alumnes cecs.
19-Orientació, mobilitat i habilitats de vida diària.
20- L’alumne amb dèficit auditiu: concepte, tipus, classificació i diagnòstic de la sordesa.
21-La integració escolar i social de l’alumne amb discapacitat auditives
22-Mètodes i sistemes d’intervenció en el llenguatge: mètodes orals, gestuals i mixtes. La labiolectura.
23- La Paraula complementada. El llenguatge de signes.
24- Mitjans i recursos diferencials en l’ensenyament de subjectes amb dèficit auditiu.
25- Els programes de discriminació auditiva

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 1 4
 
Sessió Magistral
36 0 36
Presentacions / exposicions
12 24 36
Treballs
2 20 22
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
12 0 12
Metodologies integrades
4 4 8
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de desenvolupament
2 22 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa, la metodologia a utilitzar i els paràmetres d'avaluació.
Resolució d'una prova introductòria.
Sessió Magistral Classes magistrals que executarà el docent per tal d'anar avançant en la matèria. El professor actuarà de dinamitzador i mediador entre els continguts i l’alumnat, animant a la reflexió i a la exposició de dubtes, acords o desacords sobre el tema de debat.
Presentacions / exposicions Lectura de llibres i presentació i posada en comú del llibre llegit.

Treballs Treball en grup sobre la confecció d’un llibre adaptat i un material adaptat que s’haurà de presentar abans d’acabar les classes teòriques.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Setmanalment es treballarà un cas pràctic a l'aula que l'alumne haurà de resoldre en grup de tres persones i entregar a la mateixa classe.
Metodologies integrades L'alumnat, en grups de 3 a 5 persones, haurà de desenvolupar un projecte didàctic en funció del cas atorgat
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
Seguiment del treball de l'alumne a la classe i dels treballs de forma personalitzada

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions
Lectura i exposició d’un llibre (en parella)
20%
Treballs Treball en grup (adaptacions de llibres SPC i Braille) 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Les pràctiques fetes a classe 20%
Proves de desenvolupament Examen escrit sobre conceptes bàsics explicats a classe 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA

ALMONACID;CARRASCO (1989) : El juego en los niños ciegos y deficientes visuales.  O.N.C.E. Madrid.

ALVAREZ,M.F (coord.): Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual. Vol.II. ONCE. Madrid.

ARNÁIZ;P: (1994): Deficiencias visuales y psicomotricidad: Teoría y práctica. ONCE. Madrid.

BARDISA,L. (1992): Como enseñar a los niños ciegos a dibujar. O.N.C.E. Madrid.

BARRAGA,N.C.(1997): Textos reunidos de la doctora Barraga. ONCE. Madrid.

BASIL, C; SORO_CAMATS; ROSSELL,C.(1998) : Sistemas de signos y ayudas técnicas para la comunicación aumentativa y la escritura. Masson. Barcelona.

BASIL;PUIG(1988): Sistemas de comunicación no vocal. Fundesco. Generalitat de Catalunya.

BUENO,M I TORO, S(Coord) (1994) : Deficiencia visual. Aspectos psicoeducativos y educativos. Ediciones Aljibe. Málaga.

BUENO;ESPEJO;RODRÍGUEZ;TORO, (2000): Niños y niñas con ceguera. Recomendaciones para la familia y la escuela. Ed. Aljibe. Málaga.

BUSTO,MC.(1988): Reeducación del habla y del lenguaje en el paralítico cerebral. CEPE. Madrid.

COMES,G. (2003): Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales. CEAC. Barcelona.

CHAPMAN (Coord.) (1986): Mira y piensa. ONCE. Madrid.

CHESTER; SWINYARD (1984): El niño con espina bífida. F.E.A.E.B.H. Madrid.

ESPEJO, B (1983): El braille en la escuela. ONCE. Madrid.

FERNÁNDEZ,M.P. Et al. (2001): Aprenem LSC. Manual per a l’aprenentatge de la llengua de signes catalana. Illescat. Barna

GARCIA,A. (1999)(coord.): Niños y niñas con parálisis cerebral. Narcea. Madrid.

GARCIA,J.A.(1992): Actividades físicas y deporte para minusválidos.  Campomanes Libros. Madrid.

GONZALEZ,L. (1990): Psicomotricidad para deficientes visuales (4-7 años). Amarú. Salamanca.

LEONHART,M. (1992): El bebé ciego. Primera atención. Un enfoque psicopedagógico.   Masson. Madrid.

LEVITT, S. (2000). Tratamiento de la parálisis cerebral y del retraso motor (3ª Ed.). Madrid: Médica Panamericana.

LUCERGA,R. (1992): Juego simbólico y deficiencia visual. ONCE. Madrid.

MARTÍN-CARO, L. Y JUNOY, M. (2001). Sistemas de comunicación y parálisis cerebral. Madrid: ICCE.

MARTINEZ,R. (1990): Sistema de enseñanza individualizada a sordos.  R. Martínez. Barcelona.

MADRID;SANCHEZ (1990): La educación del niño sordo: programa coordinado de intervención pedagógica centrada en el área de lenguaje. Gráficas Alamo. Murcia.

McINNES; TREFFRY (1988): Guía para el desarrollo del niño sordociego. MEC. Siglo XXI. Madrid.

MORENO,A. (2000): La comunidad sorda: aspectos psicológicos y sociológicos. CNSE. Madrid.

OLIVARES MATEOS, ROSA MARÍA, (2004) Pautas básicas y sistemas alternativos de comunicación, Barcelona : Altamar, cop

PUYUELO, M. Y ARIBA, J. A. (2000). Parálisis cerebral infantil. Aspectos comunicativos y psicopedagógicos. Orientaciones al profesorado y a la familia. Málaga: Aljibe.

PUYUELO, M., PÓO, P., BASIL, C. Y LE MÉTAYER, M. (2001). Logopedia en la parálisis cerebral. Diagnóstico y tratamiento.Barcelona: Masson.

ROSA;MONTERO;GARCIA (1993): El niño con parálisis cerebral: enculturación, desarrollo e intervención.

ROSA;OCHAITA (1993): Psicología de la ceguera. Alianza Psicología. Madrid.

SÁNCHEZ,J; LLORCA,M. (2004): Atención educativa al alumnado con parálisis cerebral. Aljibe. Málaga.

TORRES,S. (coord.)(2001): Sistemas alternativos de comunicación. Aljibe. Málaga.

VILLALBA,M.R.(2000): Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual. Vol.II. SS Manuales. Madrid.

Complementària

Real Patronato sobre Discapacidad

SID. Servicio de información sobre Discapacidad

- OGANIZACIÓN NACIONAL DE CIEGOS (ONCE):

Recursos digitatls per a discapacitats

-Para SORDos

- Web de la discapaciTAT A EspaNYa.

- Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. ProgramEs educativos.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent