DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) EDUCACIÓ MULTICULTURAL Codi 11172205
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
FUENTES GOYANES, ENRIQUE
Adreça electrònica enrique.fuentes@urv.cat
Professors/es
FUENTES GOYANES, ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant El moviment multicultural és sobretot un fenomen polític i social de reivindicació de drets humans i civils per part de tots aquells grups que se senten discriminats o marginats de la participació democràtica ciutadana. Una lluita per la igualtat d'oportunitats davant els grups culturals i socials que ostenten el poder polític i econòmic. Des que els grups amb identitat cultural pròpia materialitzaren aquestes reivindicacions en demandes específiques, les reaccions des de l'àmbit polític i social s'han anat succeint al llarg de les últimes dècades, per mitjà de disposicions legals, campanyes de conscienciació i programes educatius. La neutralitat davant d'aquest fenomen és pràcticament impossible, ja que fins a la postura d'indiferència política denota una determinada tendència ideològica enfront de la multiculturalitat. Aquestes postures oscil • len des del suport públic a la integració social, la simpatia per alguns aspectes o l'atroç intolerància.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer i acceptar el pluralisme cultural com una realitat social
Contribuir a la instauració d'una societat d'igualtat de drets i d'equitat, amb polítiques de suport a la igualtat d'oportunitats educatives.
Contribuir a l'establiment de relacions harmonioses i solucionar conflictes interètnics
Valorar les peculiaritats culturals en l'àmbit de la llibertat d'expressió, associació i forma de vida individual, en contextos nacionals i internacionals.
La Psico-pedagogia en contextos multiculturals. Empatia social i problemàtica del doble vincle

Continguts
Tema Subtema
1. Enfoque: hacia la afirmación hegemónica de la cultura del país de estancia.
1.1. Modelo asimilacionista.
1.2. Modelo segregacionista.
1.3. Modelo compensatorio.
1.4. Modelo del doble vínculo. Reliance. (3.3)

2. Enfoque: hacia la integración de culturas
2.1. Modelo de relaciones humanas . Plurilinguïsmo, laicismo (escuela no-confesional) e intercambio cultural de contenidos y métodos. Modelo de cooperación escolar en adquisición de conocimientos y en los procesos formativos. Procesos de escolarización efectiva.
2.2. Peculiaridades en el ámbito del Estado y la Comunidad Europea.


3. Enfoque: hacia el reconocimiento de la pluralidad de culturas
3.1. Modelo de curriculum multicultural
3.2. Modelo de orientación multicultural
3.3. Modelo de pluralismo cultural: Familiar, de género, grupo de edad, religioso y asociativo.
Las subculturas urbanas. Nuevas formas y estilos de vida individuales y colectivas. Resilencia.
3.4. Modelo de competencias multiculturales. (1.4)

4. Enfoque: hacia una opción intercultural basada en la simetría cultural.
4.1. Críticas a la educación centrada en las diferencias culturales.
4.2. Modelo de educación antirracista
4.3. Modelo holístico
4.4 Modelos de educación intercultural.

CLASES PRACTICAS

1.- Análisis de docudramas filmicos:
Cine de distintos origenes continentales y su influencia en las comunidades diaspora.

La Masai blanca [Enregistrament
vídeo] / Constantin Film zeigt ; ein film von Hermine Huntgeburth ; drehbuch Johannes
W. Betz Publicació Valladolid : Divisa, cop 2007

El Banquete de boda [Enregistrament vídeo] / dirigida por Ang Lee Publicació L'Hospitalet de Llobregat : Filmax Home Video, DL 1996



Angst essen Seele auf (Pel•lícula cinematogràfica). Alemany Títol Todos nos llamamos Alí
[Recurs electrònic] / [director: Rainer Werner Fassbinder ; guión: Rainer Werner
Fassbinder ; productor: Rainer Werner Fassbinder] Publicació Madrid : Avalon Productions;
[s.l.] : FNAC, cop. 2005

Do the right thing (Pel•lícula cinematogràfica). Anglès Títol Haz lo que debas Enregistrament
vídeo] / produced, written and directed by Spike Lee Publicació [Madrid?] Universal
Pictures, DL 2001

Mississippi Masala [Enregistrament vídeo] / un film de Mira Nair ; una producción Mirabai Films en asociación con Movieworks y Black River Productions ; diseño de producción Micht Epstein ; director de fotografia Ed Lachman ; escrita por Sooni Taraporevala ; producida por Michael Nozik y Mira Nair Publicació Barcelona : Lauren Films (SCS Films en asociación con Odyssey distributors), DL 1994



Ça commence aujourd'hui (Pel•lícula cinematogràfica). Castellà Títol Hoy empieza todo
[Enregistrament video] / una película de Bertrand Tavernier ; guión y diálogos Dominique
Sampiero, Tiffany Tavernier, Bertrand Tavernier Publicació Barcelona : Manga Films, cop.
2000

La Haine (Pel•lícula cinematogràfica). Castellà Títol El Odio [Recurs electrònic] / una película
de Mathieu Kassovitz Edició Ed. especial Publicació [Madrid] :Universal, 2006.

Six degrees of separation (Pel•lícula cinematogràfica). Castellà Títol Seis grados de separación [Recurs electrònic] / una película de Fred Schepisi Publicació Madrid : MGM Home Entertainment, cop. 2003



2.- Ensayo de resolución de problematicas escolares.
Estudio de campo en un centro o aula multicultural

3.- Diseño de actividades interculturales en distintos grados escolares.
Fuentes,E. “Quadern de viatge”. CDROM.ICE. URV.2002

4.- Revisión de tópicos de etnocentrismo cultural.
FILM: Imitation of Life 1959
DIRECTOR Douglas Sirk
"El melodrama por antonomasia. Una absoluta obra maestra (...) Sirk en estado puro, en el que los espejos funcionan de nuevo como metáfora de una sociedad que hace de la doble moral su sustento, y de unos seres en el fondo desamparados que buscan asideros. Todo ello envuelto en un prodigio de elegancia en la puesta en escena y un irrepetible dominio dramático." (Miguel Ángel Palomo: Diario El País)

FILM: Intouchables 2011
DIRECTOR Olivier Nakache, Eric Toledano

Philippe, un aristócrata que se ha quedado tetrapléjico a causa de un accidente de parapente, contrata como cuidador a domicilio a Driss, un inmigrante de un barrio marginal recién salido de la cárcel. Aunque, a primera vista, no parece la persona más indicada, los dos acaban logrando que convivan Vivaldi y Earth Wind and Fire, la elocuencia y la hilaridad, los trajes de etiqueta y el chándal. Dos mundos enfrentados que, poco a poco, congenian hasta forjar una amistad tan disparatada, divertida y sólida como inesperada, una relación única en su especie de la que saltan chispas. (FILMAFFINITY)


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
0 0 0
Presentacions / exposicions
0 0 0
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple.
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Descripció
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència a classe i presentació d'un tema en grup 40%
Memòria del curs i documentació 20%
Treball individual monogràfic i autoavaluació
Part teòrica amb bibliografia i il · lustracions. Part pràctica estudi de camp. 40%


Fonts d'informació

Bàsica

Bennet, C. Comprehensive Multicultural Education. Boston: Allyn and Bacon, 1990.

 

Bhatnagar, J. “Educación multicultural desde una perspectiva psicológica.” En Educación multicultural y multilingüe, editado por T. Husen y S. Opper. Madrid: Narcea, 1984.

 

Camilleri, Carmell. “Pertinence d’une approche scientifique de la culture pour une formation par l’éducation interculturelle.” En Pluralisme et école. Jalons pour une approche critique de la formation interculturelle des éducateurs, dirigido por F. Ouellet. Quebec: IQRC, 1988/1990.

---. “From Multicultural to Intercultural.” En Cultural Diversity and the Schools, editado por J.Lynch, C. Modgil, y S. Modgil. Londres: The Falmer Press, 1992.

 

Clanet, Claude. L’interculturel. Toulouse: Presses Universitaires du Mirail, 1990.

 

Cummis, J. Minority Education. Clevedon y Filadelfia: Multilingual Matters Ltd., 1988.

---. Empowering minority students. Sacramento: Houghton Mifflin Publishing Company, 1989.

---. “Interdependence of first and second-language proficiency in bilingual children.” En Language processing in bilingual children, editado por E. Bialystock. Cambridge: Cambridge UniversityPress, 1991.

 

D’Souza, P. Illiberal Education. Nueva York: The Free Press, 1991.

 

Davidman, L. y P. Davidman. “Multicultural Teacher Education in the State of California.” Teacher Education Quarterly 15(2) (1988): 50-67.

 

 El laberinto de los dioses/ The Labyrinth of Gods (Spanish Edition)

Agustin Cerezales (Author), Manuel Cerezales (Author), Silvia Cerezales (Author), Fernando Rubio (Illustrator)

 

 

Escamez,J. Estructuración y desestructuración de la comunicación interpersonal en contextos interculturales. En Educación intercultural en la perspectiva de la Europa Unida. Salamanca,Sociedad Española de Pedagogía, 1992.

 

Fuentes, E. Optimitzar la convivència des d'una escola intercultural. Programa per afavorir el desenvolupament escolar i social dels marroquins. : Revista de Comunicació Educativa(2002)

Tarragona. URV.

Incluye bibliografía:

BATESON, C. La nueva comunicación. Edit. Kairós. Barcelona.

1987.

FUENTES, E. i COMES, G. La escolarización de niños

magrebies en Tarragona. Jornadas de Educación Especial.

URV. Tarragona. 1993.

GARAIGORDOBIL, M. El juego y desarrollo infantil. Edit.

Seco Olea. Madrid. 1990.

JAKOBSON, R. Essais de Linguistique genèrale. Edit.

Minuit. París. 1963.

MEAD, M. Antrhopology amog the science. «American

                   Antrhopologist», 63 (1961) 475-482.

 

 

 

 

 

 Ghosh, R. “L’éducation des maîtres pour une société multiculturelle.” En Pluriethnicité, éducation et société. Construire un espace commun, dirigido por F. Ouellet y M. Pagé. Quebec: IRQC,1991.

 

Gibson, M.A. “Approaches to Multicultural Education in the United States.”

Anthropology and Education Quarterly 7 (1976).

 

Giroux, Henry A. Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía

crítica del aprendizaje. Madrid: Paidós, 1990.

---. Igualdad educativa y diferencia cultural. Barcelona: Roure, 1992.

 

 

Grant, Carl A. y Christine E Sleeter. “Race, Class, Gender, Exceptionality and Educational Reform.” En Multicultural Education. Issues and Perspectives,

editado por J.A. Banks y C.A. Banks (Londres: Allyn and Bacon, 1989).


Husén, Torsten: Educación multicultural y multilingue
Madrid : Narcea, DL 1984

 

 

Searle, John R. La construcción de la realidad social. Barcelona: Paidós, 1997.

 

Selby, D. “Educación para una sociedad multicultural.” En Educación intercultural en la perspectiva de la Europa Unida, editado por Sociedad Española de Pedagogía. Salamanca:SEP, 1992.

 

Simard, J.J.“La révolution pluraliste. Une mutation du rapport de l’homme au monde.” En Pluralisme et ècole. Jalons pour une approche critique de la formation interculturelle deséducateurs, dirigido por. F. Ouellet. Quebec: IQRC,  1988/1990.

 

Steele, S. The Content of Our Character. A new Vision of Race in United States. Nueva York: State University of New York Press, 1990.

 

Vázquez, Gonzalo. “¿Es posible una teoría de la educación intercultural?,” EnTeoría y práctica de la educación intercultural, editado por M.A Santos Rego. Santiago: Universidad, 1994.

 

Vreede, E. de. “What are we talking about? Plural education and teacher education.” EuropeanJournal of Teacher Education 13(3) (1990):129-140.

 

 Zizek, Slavoj

Títol En defensa de la intolerancia / Slavoj Zizek

Publicació Madrid : Sequitur, 2007

Capitulo: multicul turalismo (critica)

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent