Codi |
|
A2 |
Conèixer els sistemes socials, institucionals i comunitaris que incideixen en procés socialitzador i educatiu. |
A3 |
Conèixer els processos, estratègies i mecanismes de desenvolupament i aprenentatge de les persones al llarg de la seva vida. |
A4 |
Conèixer la diversitat dels processos cognitius, emocionals i afectius en els que es sustenta l’aprenentatge. |
A5 |
Definir, analitzar el seu context i diagnosticar les necessitats educatives de les persones basant-se en diferents instruments i tècniques. |
A6 |
Identificar situacions que requereixin ser derivades a serveis educatius especialitzats. |
A10 |
Conèixer els principals models per dissenyar i implementar l’avaluació de programes i intervencions psicopedagògiques. |
A19 |
Orientar la les famílies sobre el desenvolupament i els progressos educatius dels seus fills. |
A20 |
Planificar, dissenyar i implementar programes i intervencions relacionades amb l'àmbit educatiu que incideixin en el millor funcionament de l'organització. |
A26 |
Avaluar programes d'innovació i intervenció en l'àmbit psicopedagògic. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B16 |
Adaptació a situacions noves |
Objectius |
Competències |
Desenvolupar actituds de sensibilitat cap a les emocions com a eina del desenvolupament sociopersonal |
A3 A4 A10 A19 A26
|
B16
|
|
Conèixer els diferents estadis de desenvolupament emocional de l'infant i de l'adolescent |
A4 A5
|
B3
|
|
Conèixer les relacions i pautes d'intervenció entre els diferents contextos afectius |
A2 A3 A5 A6
|
|
|
Desenvolupar competències de treball autònom i de grup |
A20
|
B4 B5
|
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1: L’educació emocional |
Concepte d’educació emocional
Fonaments teòrics
Gestió de les emocions i sentiments
|
Bloc 2: L’educació emocional a la infància i adolescència |
Desenvolupament emocional en la infància
Desenvolupament emocional en l’adolescència
Components emocionals
Relació entre els contextos afectius (la família, l’escola i la comunitat)
|
Bloc 3: Estratègies i propostes educatives |
Estratègies, tècniques i recursos per treballar les emocions
Actituds que poden facilitar un creixement emocional
Orientació psicopedagògica
Eines per l’observació i la interpretació dels processos emocionals |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
19 |
44 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
5 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
0 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes sobre:
- coneixements prèvis
- Interessos
- Motivació
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Paticipació en debats/forum |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'exercicis relacionats amb la temàtica |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Durant la realització dels treballs/activitats hi haurà una supervisió d'aquests |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Avaluació continuada treballs d’investigació i exposicions, presentació de dossier amb tot el material presentat a classe. |
Inclòs en les metodologies integrades
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Avaluació continuada treballs d’investigació i exposicions. Presentacions a classe. Participació en debats/forums.
Pràctiques de l'assignatura |
75%
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Pels alumnes que no puguin assistir almenys al 90% de les classes, l'avaluació consistirà en un examen final i la realització de les pràctiques Segona convocatòria: desenvolupar continguts del temari a traves de cinc preguntes |
Bàsica |
BISQUERRA ALZINA, R., Psicopedagogia de las emociones, Síntesis Editorial, 2009
LOPEZ CASSA, E. (coord), Educación emocional. Programa para 3-6, Praxis, 2006
CARPENA, A., Educación socioemocional en la etapa de primaria, Vic: Eumo Editorial, 2003
RENOM PLANA, A.(coord), Educación emocional. Programa para educación primaria, Praxis , 2003
CUADRADO BONILLA, M. Y VICENTE PASCUAL, M. , La Educación emocional : programa de actividades para la Educación Secundaria Obligatoria , Wolters Kluwer, 2007
GÜELL BARCELO, M. i MUÑOZ REDONJ, J. (coord), Educación emocional. Programa de actividades para educación secundaria postobligatoria, Praxis , 2003
ALVAREZ GONZALEZ, M. (coord), Diseño y evaluación de programas de educación emocional, Praxis, 2001
PALOU, S., Sentir y crecer. El crecimiento emocional de la infancia.Propuestas educativas, Editorial Graó, 2005
SASTRE VILARRASA, G. I MORENO MARIMON, M., Resolución de conflictos y aprendizaje emocional. Una perspectiva de género, Gedisa Editorial, 2002
SOLDEVILA, A. , Emociónate. Programa d’educación emocional, Editorial Pirámide, 2009
SOLDEVILA, A. , Emociónate. Programa d’educación emocional , Editorial Pirámide, 2009
|
|
Complementària |
GÜELL, M., Per què he dit blanc si volia dir negre?, Editorial Graó, 2005
GÜELL, . , El món des de Nova Zelanda, Editorial Graó, 2008
FERNANDEZ BERROCAL, P. y RAMOS DIAS, N., Desarrolla tu inteligencia emocional, Editorial Kairós, 2009
|
|
|
Altres comentaris |
Al llarg del quadrimestre es faran recomanacions d'aquelles activitats que tinguin relació amb l'assignatura (Conferències, exposicions...) |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|